  • 11. Data: 2006-02-09 10:39:26
    Temat: Re: Fotografowanie osob przy ich sprzeciwie
    Od: Michał Wilk <m...@o...pl>

    > Więc wszyscy prywatni detektywi łamią prawo?

    Jesli wparaduja z obiektywem na pol metra do sypialni poszkodowanego, to bez
    zadnych watpliwosci mozna powiedziec, ze naruszaja jego dobra osobiste.
    Jesli robia mu zdjecia z ukrycia, gdy ten spotyka sie w kawiarni z
    kochanka - oczywiscie ze nie. Granica jest plynna, nic nie jest czarne albo
    biale:-)

    Pozdrawiam,
    Michal

  • 12. Data: 2006-02-09 14:40:20
    Od: "lux" <u...@w...pl>

    > Wiec chyba robiac zdjecie zednego w wymienionych nie naruszam??
    ```````````````
    to zalezy, wszystko w dozwolonych granicach
    jabyś chodził za mną po mieście i robił mi zdjęcia, czekal pod pracą,
    odprowadzał pod dom, to bym cie oskarżył o naruszenie prywatności i
    zakłocanie spokoju psychicznego, bo uważał bym cie za niebezpiecznego
    wariata

    --
    ======
    lux

    www.atest.prv.pl

  • 13. Data: 2006-02-09 15:06:39
    Od: zly <b...@p...fm>

    W dniu 2006-02-09 00:05, castrol napisał(a):
    > pod nic :)

    Nie wiem co cie motywuje, ale jak lubisz denerwowac ludzi i robic cos
    wbrew ich woli, to lucz sie z tym, ze mozesz zwyczajnie dostac w koncu
    wpierdol...

    marcin

  • 14. Data: 2006-02-09 15:07:47
    Od: zly <b...@p...fm>

    W dniu 2006-02-08 21:27, Echo napisał(a):

    > [na ulicy] wyciagam aparat, 'Gosc' widzi to i mowi, ze sobie nie zyczy, abym
    > robil mu zdjecia, a ja pstrykam fotke

    Nie wiem co cie motywuje, ale jak lubisz denerwowac ludzi i robic cos
    wbrew ich woli, to licz sie z tym, ze mozesz zwyczajnie dostac w koncu
    wpierdol...

    marcin

  • 15. Data: 2006-02-09 15:13:32
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Andrzej Lawa napisał(a):

    > Bzdura. Równie dobrze można by stwiedzić, że nie wolno patrzeć osobom o
    > dobrej (a zwłaszcza tzw. fotograficznej pamięci).

    To oczywiście na pierwszy rzut oka śmiesznie brzmi, ale jak się temu
    bliżej przyjrzeć...

    Jest oczywiście znaczna różnica między zarejestrowaniem i zapamiętaniem.
    Ktoś może zapamiętać książkę czytając, a ktoś inny może ją pójść
    skserować. To jednak nie to samo :-)

    Ale zacznijmy od tego, że utworem jest np. pantomima, a zatem
    fotografując mima, zatrzymanego w jakiejś pozycji jak najbardziej
    fotografuje się utwór, bo jego forma ekspresji jest utworem.

    Podobnie w przypadku stroju - chyba nikt nie ma wątpliwości, że stroje
    tworzone przez znanych projektantów są utworami. A zatem jeśli
    projektant wyjątkowo (bo zwykle reagują odwrotnie ;-), ale ten wyjątkowo
    nie chciałby, żeby jego utwory były utrwalane na fotografiach, to mógłby
    się tu powołać na przepisy mówiące o tym, że autor musi się zgodzić na
    każde konkretne pole eksploatacji, a wytwarzanie egzemplarzy utworu
    techniką zapisu magnetycznego lub techniką cyfrową jest odrębnym polem
    eksploatacji.

    W przypadku mimów i znanych projektantów łatwiej sobie tę ochronę z
    prawa autorskiego wyobrazić, ale prawo autorskie oczywiście reguluje tę
    ochronę znacznie szerzej.
    "Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej
    o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci,
    niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór)."

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl

  • 16. Data: 2006-02-09 15:17:33
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > ekspresji ich postaci stanowi utwór w rozumieniu prawa autorskiego :)
    > /o ile nie był on wcześniej rozpowszechniony/

    Dobry przykład :-) Przyznaję, że się na tym uśmiałam, ale pisząc całkiem
    poważnie, to by się naprawdę dało obronić w sądzie.

    Prawo autorskie chroni bowiem każdy przejaw działalności twórczej o
    indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie
    od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

    I fotografowanie można tu uznać za odrębne pole eksploatacji.

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl

  • 17. Data: 2006-02-09 15:24:25
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Michał Wilk napisał(a):

> [...]
    > osobiste. Jesli robia mu zdjecia z ukrycia, gdy ten spotyka sie w
    > kawiarni z kochanka - oczywiscie ze nie. Granica jest plynna, nic nie

    Zgadza się. Bo samo sfotografowanie nie jest łamaniem prawa, ale sposób
    fotografowania może naruszać czyjeś dobra osobiste. Ten przykład Luxa ze
    świeceniem lampą w oczy też był dobry. Bo tu nie chodzi o zdjęcia.
    Równie dobrze można chodzić za kimś z aparatem bez kliszy/karty i
    świecić komuś w oczy fleszem dla samego świecenia, żeby mu dokuczyć.

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl

  • 18. Data: 2006-02-09 16:50:28
    Od: "Echo" <m...@i...pl>

    Użytkownik "lux" napisał w wiadomości:
> [...]
    > odprowadzał pod dom, to bym cie oskarżył o naruszenie prywatności i
    > zakłocanie spokoju psychicznego, bo uważał bym cie za niebezpiecznego
    no masz racje
    ale nie chodzilo mi o taka 'skrajnosc' tylko o nazwijmy to - 'jednorazowe'
    zrobienie zdjecia komus, kto nie wyraza na to zgody

    Echo

  • 19. Data: 2006-02-09 16:58:15
    Od: "Echo" <m...@i...pl>

    > Nie wiem co cie motywuje, ale jak lubisz denerwowac ludzi i robic cos
    > wbrew ich woli, to licz sie z tym, ze mozesz zwyczajnie dostac w koncu
    > wpierdol...
    coz... geba nie szklana... ;)
    a tak bardziej powaznie to nie naleze do psycholi z przykladu, ktory
    opisywal lux ;) a...
    <historyjka>
    z przyczy nad ktorymi nie chce sie rozwodzic, czesto bywam w sadzie, gdzie
    na rozprawie pojawiaja sie ludzie, ktorych przy danym zdarzeniu nie bylo
    choc twierdza ze byli uczestnikami omawianego zdarzenia, lub w druga strone,
    swiadkowie twierdza ze ich nie było, choc byli
    </historyjka>
    dlatego udajac sie w miejsce X zabieram zawsze aparat, na co 'potencjalni'
    przyszli swiadkowie reaguja tekstami, ze nie zycza sobie, abym im robil
    zdjecia

    Echo

  • 20. Data: 2006-02-09 20:21:26
    Od: alka <t...@...nie.podam>

    Andrzej Lawa napisał(a):
    > Marcin Debowski wrote:
    >
    > Bzdura. Równie dobrze można by stwiedzić, że nie wolno patrzeć osobom o
    > dobrej (a zwłaszcza tzw. fotograficznej pamięci).

    Pamiętaj jednak, że wizerunku zapamiętanego w "fotograficznej
    pamięci" nie zostawisz potomnym w albumie ze zdjęciami, a fotografię
    tak...
    Pozdrowienia