  • 31. Data: 2006-02-11 02:51:54
    Temat: Re: Fotografowanie osob przy ich sprzeciwie
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Andrzej Lawa napisał(a):

    > Gdzie więc te stosy pozwów przeciwko użytkownikow systemów
    > bezpieczeństwa wykorzystujacych kamery?

    Mowa o rejestrowaniu na tyle autorskiego ubioru, który sam w sobie jest
    utworem.
    A w Polsce w ogóle nie ma stosów pozwów, to inna sprawa.

    > Ustalony? Więc mim pod prawo autorskie ne podlega, bo ustalony nie jest.
    > Chyba, że ktoś go zamorduje.
    W przypadku mima utworem jest występ :-)

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl

  • 32. Data: 2006-02-11 07:52:59
    Od: alka <t...@...nie.podam>

    Andrzej Lawa napisał(a):

    > ROTFL
    >
    > A co ma do tego trwałość rzekomej 'kopii utworu'?

    Nie chodziło mi o aspekt "kopii utworu", ale o pewien dyskomfort
    osoby fotografowanej, która nie chce się zgodzić na utrwalenie
    wizerunku z tej prostej przyczyny, że nie wie (bo wiedzieć przecież
    nie może), czy jej wizerunek nie będzie wykorzystany niezgodnie z
    jej życzeniem. Przecież oglądanie zdjęć w gronie znajomych to już
    upublicznianie (?)

    > Pomijam już taki detal, że można wspomnienia opisać a nawet namalować,
    > jak się umie.

    Tak, ale niektóre w sprawie niektórych "opisów" toczyły się
    postępowania (tych złośliwych, nierzetelnych lub kłamliwych).
    Również w sprawach "opisów" sytuacji - zeznanie świadka to przecież
    taki "opis", nie? :)))

    Moja wypowiedź miała jedynie podkreślić subtelną różnicę między
    "zobaczeniem" i "zapamiętaniem", a "utrwaleniem" i "udokumentowaniem".
    Pozdrawiam.

  • 33. Data: 2006-02-11 15:36:31
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Marta Wieszczycka wrote:

    > Mowa o rejestrowaniu na tyle autorskiego ubioru, który sam w sobie jest
    > utworem.

    Twierdzisz, że kamery bezpieczeństwa mają wbudowany układ krytyka sztuki
    odzieżowej i stosownie maskują 'na tyle autorskie' ubiory?

    I co to w ogóle jest ten "na tyle autorski" ubiór?

    To już zaczyna być jakiś bełkot, bez urazy.

    > W przypadku mima utworem jest występ :-)

    Ale nie jest on utrwalony.

    Do chwili, aż ktoś zrobi zdjęcie - ale wtedy to utworem jest to zdjęcie.

  • 34. Data: 2006-02-11 15:39:57
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    alka wrote:

    > Nie chodziło mi o aspekt "kopii utworu", ale o pewien dyskomfort osoby
    > fotografowanej,

    Problemy psychiczne tej osoby nie są problemem osoby fotografującej.

    > która nie chce się zgodzić na utrwalenie wizerunku z tej
    > prostej przyczyny, że nie wie (bo wiedzieć przecież nie może), czy jej
    > wizerunek nie będzie wykorzystany niezgodnie z jej życzeniem. Przecież

    A ja nie wiem, czy np. osoba przechodządza obok nie wyciągnie nagle
    broni i nie zacznie strzelać.

    I co z tego? Moja ewentualna paranoja nie pozwala mi na skucie kogoś
    tylko dlatego, że krzywo na mnie popatrzył...

    > oglądanie zdjęć w gronie znajomych to już upublicznianie (?)

    Zdecydowanie nie.

    > Tak, ale niektóre w sprawie niektórych "opisów" toczyły się postępowania
    > (tych złośliwych, nierzetelnych lub kłamliwych). Również w sprawach
    > "opisów" sytuacji - zeznanie świadka to przecież taki "opis", nie? :)))

    ??

    > Moja wypowiedź miała jedynie podkreślić subtelną różnicę między
    > "zobaczeniem" i "zapamiętaniem", a "utrwaleniem" i "udokumentowaniem".

    Różnica jest tylko i wyłącznie techniczna. I z czasem się zatrze.

  • 35. Data: 2006-02-11 16:11:46
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *Andrzej Lawa* wypowiedziała te
    słowa:

    > Ale nie jest on utrwalony.
    > Do chwili, aż ktoś zrobi zdjęcie - ale wtedy to utworem jest to zdjęcie.

    Przepraszam bardzo ale np. piosenka jest objęta ochroną bez względu na to
    czy ją nagrasz bądź zapiszesz na pięciolinii - dlatego też w przypadku
    wystepu mima ochrona przysługuje z samego tytułu stworzenia scenariusza,
    nawet jeśli nie został on nigdzie spisany.
    Rzecz jasna musi być to utwór dostatecznie zindywidualizowany (art. 1 ust. 1
    pr.aut.)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    gsm: 502DEFUNK ||| JID:o...@j...org ||| gg: 3657597

  • 36. Data: 2006-02-11 16:15:35
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Olgierd wrote:

    > Przepraszam bardzo ale np. piosenka jest objęta ochroną bez względu na to
    > czy ją nagrasz bądź zapiszesz na pięciolinii - dlatego też w przypadku

    Zarówno nagranie jest utrwaleniem, jak i zapisanie w postaci nut (tylko
    to drugie utrwala tylko samą melodię i ew. słowa, a nie np. konkretny
    sposób wykonania).

    > wystepu mima ochrona przysługuje z samego tytułu stworzenia scenariusza,
    > nawet jeśli nie został on nigdzie spisany.

    Jak nie spisany - to skąd "utrwalenie"?

    A przypominam, że to nie ja upierałem się o tym, że utwór musi być w
    jakiś sposób utrwalony ;)

  • 37. Data: 2006-02-12 03:49:53
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    Andrzej Lawa napisał(a):

    > Twierdzisz, że kamery bezpieczeństwa mają wbudowany układ krytyka sztuki
    > odzieżowej i stosownie maskują 'na tyle autorskie' ubiory?

    To co mają (bądź nie) kamery montowane przez ochronę nie jest powodem,
    żeby uznać, że prawo autorskie w jakiejś kwestii nie istnieje.
    Nie przypuszczam, żeby ktokolwiek kiedykolwiek oceniał kamery pod kątem
    prawa autorskiego. Jeśli są z głosem, to teoretycznie mogą też nagrać
    występ piosenkarki uświetniającej np. galę z okazji "urodzin" centrum
    handlowego. A co do tego, że nagrywanie koncertów jest odrębnym polem
    eksploatacji nie masz chyba wątpliwości?

    > I co to w ogóle jest ten "na tyle autorski" ubiór?

    To wyjaśniałam już wcześniej. Prawem autorskim chroniony jest "każdy
    przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w
    jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu
    wyrażenia".

    Zatem mowa o ubiorze, który podpadałby już pod tę definicję.

    > Ale nie jest on utrwalony.
    >
    > Do chwili, aż ktoś zrobi zdjęcie - ale wtedy to utworem jest to zdjęcie.

    Nie. Utrwalenie to nie to samo, co ustalenie w jakiejkolwiek postaci.
    Utrwalenie występu (w tym fotografia mima w jego trakcie), to odrębne
    pole eksploatacji, na które trzeba mieć zgodę ze strony twórcy utworu
    pierwotnego, czyli w tym wypadku mima.

    Ustalony jest także koncert. Nie pomysł, idea koncertu, tylko koncert,
    niekoniecznie nagrywany. Zatem występ mima jest tak samo chroniony
    prawem autorskim jak koncert.

    --
    Marta
    http://doradcy-prawni.pl

  • 38. Data: 2006-02-13 08:57:10
    Temat: Re: Fotografowanie policjantow na sluzbie
    Od: "Echo" <m...@i...pl>

    > A mi sie nasuwa, zebys przeczytal archiwum grupy, bo temat byl dokladnie
    > wyjasniany wiele razy.
    szukalem, niestety z maryn rezultatem :(
    generalnie w dyskusjach, ktore udalo mi sie znalezc, niestety pojawialy sie
    dwa obozy - 'mozna' i drugi 'nie moza' (publikowac nie uzyskawszy zgody)
    natomiast nie udalo mi sie zlalezc jednoznacznej odpowiedzi :( (popartej
    jeszcze jakas podstaw prawna)
    ...wiec gdyby ktos byl tak mily i rozwial moje watpliwosci, bede wdzieczny

    pozdrawiam
    Echo

  • 39. Data: 2006-02-13 09:01:25
    Od: "Cyberix" <c...@i...pl>

> [...]
    > jeszcze jakas podstaw prawna)
    > ...wiec gdyby ktos byl tak mily i rozwial moje watpliwosci, bede wdzieczny

    W najnowszym numerze Foto-Video jest to szczegółowo opisane.