  • 1. Data: 2003-12-08 09:41:55
    Temat: Fotografia slubna a prawo autorskie (dlugie)
    Od: "Bartosz Kwiatkowski" <B...@k...com.pl>

    Witam Szanownych Prawników,
    Mam pytanie dotyczące zdjęć ślubnych.
    Niecałe dwa miesiące temu ożeniłem się. Byliśmy umówieni z fotografem na
    zdjęcia studyjne. Sprawę fotografa załatwiała żona i niestety nie przyszło
    nam do głowy żeby ustalić kwestię negatywów. Nie podpisywaliśmy też żadnej
    umowy - wszystko było załatwione na tzw. "gębę"; dostaliśmy po prostu kwitek
    na którym była data i godzina.
    Fotograf zrobił nam zdjęcia, zapłaciliśmy zaliczkę i umówiliśmy się na
    odbiór odbitek.

    Ponieważ wszystkie zdjęcia ślubne wywoływaliśmy w nowoczesnym laboratorium
    (innym), więc od razu nagrywaliśmy na płytę w postaci cyfrowej. (Trwalsze
    niż klisza, można wyświetlać na komputerze czy DVD, można przegrać gościom
    itp.).
    Byłem święcie przekonany, że podobnie nasz "ślubny fotograf" nagram nam
    negatywy na CD (tym bardziej że zdjęcia robił aparatem cyfrowym).

    Przy odbiorze odbitek, pracownica poinformowała nas, że takiej usługi
    normalnie nie wykonują, ale należy to ustalić z szefem. Szefa niestety nie
    było, więc następnego dnia po długiej rozmowie telefonicznej ustaliłem że
    otrzymamy wspomniane negatywy. (Współwłaściciel zakładu był niechętny, mówił
    że do niego należą prawa autorskie, że jesteśmy słabymi klientami, bo
    zamówiliśmy tylko minimum, tzn. (5 ujęć x 3 odbitki). Grzecznie wyjaśniłem,
    że bardzo chętnie zapłacę za wspomniane prawa autorskie oraz że nie
    zamówiliśmy minimum, bo z niektóre z ujęć zamówiliśmy 9 odbitek. W tej
    sytuacji "szef" powiedział, że nie będzie doliczał do ceny owych praw
    autorskich i nagra nam negatywy.)

    Następnego dnia żona jedzie z Bytomia (tu mieszkamy) do Myszkowa (60 km)
    odebrać zdjęcia, a brat właściciela (jest dwóch wspówłaścicieli) twierdzi że
    nie nagra odbitek "bo nie"!!!!
    W tej sytuacji napisałem grzeczne pismo z prośbą o wyjaśnienie sprawy i
    wysłałem faksem do zakładu. Ponieważ nie było odpowiedzi za kilka dni
    zadzwoniłem. Podczas rozmowy dowiedziałem się, że takich ważnych sprawa jak
    negatywy nie omawia się przez telefon :), że wprowadziłem brata właściciela
    w błąd bo twierdziłem że ze WSZYSTKICH ujęć zamówiłem 9 odbitek, że jestem
    niewychowany, że jak śmiem wysyłać faksy itp. Stanęło na tym, że na miejscu
    możemy porozmawiać o nagraniu negatywów.

    Ponieważ bardzo zależało mi na negatywach (a za zdjęcia też zapłaciliśmy
    niemałe pieniądze), więc podczas wizyty w Myszkowie wstąpiłem do zakładu
    fotograficznego. Pan powiedział że musi mnie wychować, bo jestem kłamcą !!!,
    powtórzył zarzuty takie jak podczas wcześniejszej rozmowy dodał że takich
    klientów jak ja to on "ma czwórkami" itp. bzdury. Gość po prostu rozgrzał
    mnie do białości!!!

    Przepraszam za ten długi opis. Pytanie jest konkretne:
    1. Czy rozmowę telefoniczną i informacje o możliwości wykupienia praw
    autorskich za 35 % wartości ujęcia mogę traktować jako ofertę handlową
    2. Czy obietnicę nagrania negatywów bez opłat (za to że zamówiłem dodatkowe
    odbitki) mogę traktować jako ofertę handlową?
    3. Wiem że powinienem spisać odpowiednią umowę przed robieniem zdjęć.
    Niestety nie spisałem - i czy związku z tym ponieważ nigdzie nie była
    uzgodniona sprawa negatywów mogę coś wywalczyć?
    4. Czy w ogóle mogę coś wywalczyć z tym fotografem?

    Facet jest skończonym grubianinem (żeby nie użyć mocniejszych słów), który
    obraża klientów i nie dotrzymuje umów (ustnych niestety) więc nie chcę tak
    po prostu odpuścić tej sprawy!
    Dziękuję za informację i przestrzegam wszystkich przed tym zakładem :)

    Bartosz Kwiatkowski

  • 2. Data: 2003-12-08 21:49:31
    Temat: Re: Fotografia slubna a prawo autorskie (dlugie)
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...neostrada.pl>

    On Mon, 08 Dec 2003 10:41:55 +0100, Bartosz Kwiatkowski wrote:

    (ciach)
    Cóż, skoro nie ma pisemnej umowy, to jest Twoje słowo przeciwko ich
    słowu. Ale w praktyce niestety jesteś kolejną ofiarą firm żerujących
    na niezorientowanych Młodych Parach. Wątek fotografów działających wg
    opisanego przez Ciebie schematu co jakiś czas się przewija. Ślub bierze
    się raz w życiu, rzadko kto ma w tej kwestii doświadczenie, myśli o
    spisywaniu umów, ludzie spodziewają się raczej przychylniejszego
    nastawienia niż takich akcji. Z pewnością nie jesteś ich pierwszą
    ofiarą. Oni doskonale wiedzą, co robią. Mają doświadczenie w takich
    akcjach, Wy nie. Moim zdaniem świadomie wykorzystują sytuację. Prawa
    autorskie to jedno, a umowa z konsumentem to drugie, nawet ustna. W
    zasadzie można odpowiedzieć 4 razy tak, ale ... kłótnia z takim
    gburem, nawet z przywoływaniem najwłaściwszych przepisów może
    niewiele dać z tego tylko powodu, że facetowi zdjęcia się
    "przypadkiem" wykasują. Jeśli już chcecie się z nimi bujać, to albo z
    rzeczywiście grubej rury, np. przez federację konsumentów, albo
    możecie się z nim dogadać pod hasłem, że nikogo poza Wami te zdjęcia
    nie interesują. Wy jesteście skłonni im jeszcze zapłacić tyle, ile
    uzgodniliście. Mogą dostać tę kasę, albo nie i dodatkowo zrobić
    krzywdę ludziom, którzy im zaufali i udowodnić, gdzie mają swoich
    klientów. (To małe miasteczko, czy oni faktycznie są jedynym zakładem
    fotograficznym? Czy tylko oni mają aparat cyfrowy? Czy tak trudno w
    małym miasteczku stracić reputację? Jeśli jeszcze np. reklamują się
    na plebanii, co się takim zakładom często zdarza, to możecie pójść
    do księdza, powiedzieć, jaką Wam sprawili potworną przykrość, jak
    Was źle potraktowali mając świadomość, że dla Was ślub jest tak
    ważny i dlatego nie warto, żeby ksiądz ułatwiał im łapanie
    następnych ofiar.) W efekcie dla przyjemności zrobienia na złość
    Młodej Parze, która im zaufała zarobią mniej za to, co już i tak
    wykonali, a do tego zepsują sobie opinię. My akurat mieliśmy
    szczęście do fotografki, natomiast naciąć próbowała nas
    właścicielka restauracji. W ostatniej chwili stwierdziła, że tak w
    ogóle, to ona nam wynajmie tylko część restauracji, bez głównej
    sali, służącej do tańczenia. Sytuacja była podbramkowa, bo
    niezależnie od tego, jak bardzo mieliśmy rację i jak mocne dowody,
    ślub był za kilka dni i nie mieliśmy żadnych szans na wynajęcie w tym
    czasie innej sali, żeby potem spokojnie się z nią poprocesować.
    Wyjaśniliśmy więc, że nie mamy więcej pieniędzy (bo tylko o to
    chodziło), a jedyne co może osiągnąć, to zepsuć nam ten dzień, bo
    jesteśmy na nią skazani. Ale jeżeli nam to zrobi, to nie będziemy
    mieli już nic do stracenia, za to będziemy mieli nieprawdopodobną
    motywację, żeby wykorzystać wszystkie nasze kontakty i uświadomić
    wszystkich, jak ona traktuje klientów i to w najważniejszym dla nich
    dniu. Poskutkowało. Pozdrawiam, MArta

  • 3. Data: 2003-12-09 06:55:17
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Bartosz Kwiatkowski" <B...@k...com.pl> napisał w
    wiadomości news:br1h6k$grj$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Witam Szanownych Prawników,
    Przepraszam, że sie wtącam, jestem fotografem.
    > Mam pytanie dotyczące zdjęć ślubnych.
    [...]
    > Byłem święcie przekonany, że podobnie nasz "ślubny fotograf" nagram nam
    > negatywy na CD (tym bardziej że zdjęcia robił aparatem cyfrowym).
    Skoro robił zdjęcia aparatem cyfrowym - negatywy nie istnieją - to jest
    zupełnie inna technologia. Istnieją jedynie zdjęcia w postaci cyfrowej.
    > (Współwłaściciel zakładu był niechętny, mówił
    > że do niego należą prawa autorskie,
    Teoretycznie ma rację - jest to zgodne z ustawą o prawie autorskim i prawach
    pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r.
    > 3. Wiem że powinienem spisać odpowiednią umowę przed robieniem zdjęć.
    > Niestety nie spisałem - i czy związku z tym ponieważ nigdzie nie była
    > uzgodniona sprawa negatywów mogę coś wywalczyć?
    To jest bardzo interesujący przypadek. Z tego względu, że nie istnieją
    utrwalone fotografie na nośniku analogowym (filmie), a jedynie ich zapis
    cyfrowy. Wg ustawy oryginalne fotografie pozostają własnością fotografa -
    klientowi oddaje jedynie ich kopie wykonane na papierze, innym nośniku, lub
    też w postaci kopii cyfrowych. W Art. 17 pkt. 1 ustawy jest zapis:
    "[...] twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i
    rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji, oraz do wynagrodzenia
    za korzystanie z utworu."
    Ale może nastąpić, za opłatą lub bez (zależy od pisemnej umowy), przejście
    autorskich praw majątkowych (nie autorskich praw osobistych) do tych zdjęć
    na zamawiającego. Art. 41 ustawy i dalsze.
    > 4. Czy w ogóle mogę coś wywalczyć z tym fotografem?
    [...]
    Jest jeden ważny szczegół tej sytuacji. Fotograf (mam nadzieję, że zrobił
    zdjęcia o dobrej jakości, a pierwsze odbitki też były dobrej jakości) -
    obawia się, że klient oddając do przypadkowego laboratorium zapis cyfrowy w
    celu powielenia odbitek może otrzymać je wykonane w sposób odbiagający od
    oczekiwań i ich dalsze rozpowszechnianie odbędzie się ze szkodą dla marki
    zakładu, który zdjęcia wykonał (nikt nie da się przekonać, że zdjęcia są
    dobre, tylko odbitki złe). I ma do tego prawo zapisane w ustawie w Art. 58.:
    "Jeżeli publiczne udostępnienie utworu następuje w nieodpowiedniej formie
    albo ze zmianami których twórca mógłby słusznie się sprzeciwić, może on po
    bezskutecznym wezwaniu do zaniechania naruszenia odstąpić od umowy lub ją
    wypowiedzieć. Twórcy przysługuje prawo do wynagrodzenia określonego umową."
    Aby uniknąć takiej sytuacji z reguły zakłady, czy fotografowie niezależni
    nie oddają materiałów wyjściowych (oryginalnych nośników zdjęć) w obce ręce
    aby zapewnić rzetelne wykonanie każdej dodatkowej kopii swojej pracy. To
    jest słuszna ochrona marki firmy. I w tym względzie postępowanie zakładu
    jest dla mnie zrozumiałe. Zastrzeżenia budzi forma w jakiej ten problem jest
    rozwiązywany przez zakład oraz zupełnie nieprofesjonalne podejście do
    zagadnienia. Doświadczony fotograf powinien przewidzieć takie następstwo
    zdarzeń i już przy przyjmowaniu zlecenia omówić jego warunki i zawrzeć
    obustronne porozumienie. Teraz nie czas na awantury - nie zawarł
    odpowiedniej umowy na piśmie (zastrzeżenie Art. 53 ustawy) - powinien
    konsekwentnie zrealizować zobowiązanie do końca. Szczególnie, że to on, jako
    autor powinien znać konsekwencje prawne wykonywania zlecenia - tego wymaga
    uczciwość kupiecka. Klient nie jest zobowiązany do znajomości prawa
    rządzacego utworami fotograficznym.
    Byc może, że fotograf liczył także na korzyści z powielania zdjęć w postaci
    odbitek zamawianych przez zainteresowanych kientów (młodą parę). Oddanie
    zapisu cyfrowego pozbawia go tych korzyści. Ale skoro zgodził się na
    odstąpienie zapisu za określoną kwotę (zupełnie dowolną - tu obowiązuje
    umowa stron) - powinien konsekwentnie zapis wydać.
    Takie jest moje zdanie w tej sprawie.
    WSm

  • 4. Data: 2003-12-09 10:01:16
    Od: "vill" <v...@g...pl>

    Witam
    Czytajac tego news'a przyszlo mi do glowy takie hipotetyczne wyjscie:
    Gdyby np. jakis fotograf przyszedl na wasz slub i zaczol sobie robic zdjecia
    bez waszej zgody(malzonkow),a byl zupelnie obca osoba to czy mozna od niego
    domagac sie albo wynagrodzenia albo innych profitow z tego tytulu?
    Co innego jak ktos robi zdjecie na ulicy i w kadrze bedzie przypadkowy
    przechodzien, co innego jak centralnym punktem powiedzmy 50 na 70 zdjec
    jest mloda para??
    W nawiazaniu do tematu jesli nie bylo zadnej umowy,a w/w zdarzenie niosloby
    jakies konsekwencje dla fotografa to np. ktos z gosci potwierdzilby ze taki
    fotograf byl i robil zdjecia a para zezna ze nie wynajmowala fotografa.
    Problem tu akurat bylby w wytlumaczeniu skad w waszym posiadaniu odbitki,
    chyba ze nie ma ptwierdzenia transakcji np.paragonu to gosciu podchodzi pod
    sankcje ze skarbowego.
    Moze ktos z Panstwa obeznanych w przepisach sprobuje wypowiedziec sie w/w
    hipotetycznej sytuacji/sprawie?
    vill

  • 5. Data: 2003-12-09 11:23:08
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 2003-12-09 07:55, WSm wrote:
    [.....]

    > Teoretycznie ma rację - jest to zgodne z ustawą o prawie autorskim i prawach
    > pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r.
    [.........]

    Dla mnie to pachnie hucpą - można zrozumieć, że fotograf ma prawa
    autorskie do zdjęc, które robi na wystawę, do swego portfolio, na
    zamówienie czasopisma etc. - to jest oczywiste.
    Natomiast zdjęcia ze ślubu - nawet, jeżeli najwspanialsze - to
    rzemiosło, a fotograf nie tyle troszczy się o "prawa autorskie", co o
    kasę - bo bez zgody zainteresowanych może te zdjęcia wsadzić sobie w
    d... - chyba, że małymi literami w umowie zawarł, że wolno mu wszystko,
    czego zapragnie, łącznie z fotomontażem.

    Pzdr: Catbert

  • 6. Data: 2003-12-09 12:42:43
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Catbert" <v...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zamówienie czasopisma etc. - to jest oczywiste.
    > Natomiast zdjęcia ze ślubu - nawet, jeżeli najwspanialsze - to
    Ale i tak są chronione z mocy ustawy. Ustawa wymienia dokładnie czego nie
    chroni: Art. 4
    a fotograf nie tyle troszczy się o "prawa autorskie", co o
    > kasę
    Też tak myslę. Sądząc po jego zachowaniu wobec klienta.
    - bo bez zgody zainteresowanych może te zdjęcia wsadzić sobie w
    > d...
    Oczywista prawda.
    - chyba, że małymi literami w umowie zawarł, że wolno mu wszystko,
    > czego zapragnie, łącznie z fotomontażem.
    Raczej szeptem ;), bo umowa był ustna.
    WSm