  • 1. Data: 2002-04-06 12:35:46
    Temat: Dyscyplinarka
    Od: "Kangoo" <k...@...pl>

    Witam serdecznie grupowiczow.

    Mam mały problem z byłym pracodawcą.
    Przez miesiąc pracowałem u niego na "czarno" umówiliśmy sie na okreslona
    sume, i miesiac minal - kasa do reki. Wydawalo mi sie ze wszystko bedzie ok.
    Staral sie o refundacje z Urzedu Pracy ktora dostal - dzieki mojej pomocy
    zreszta he he. po prepracowaniu 19 dni, rozwiazalem z nim umowe o prace.
    Umowa byla napisana na okres 5 miesiecy na okres probny z odpowiedzialnoscia
    materialna. Zgodnie z kodeksem pracy, taka umowa jest nie prawna.Teraz
    chcialem sie zajestrowac na bezrobocie i przejksc do innej firmy, rowniez
    pracodawca chcial sie ubiegac o stanowisko refundowane. Ale w tym momencie
    dowiedzialem sie, ze zostalem zwolniony dyscyplinarnie!! Przezylem lekki
    szok... tym bardziej ze nie dostalem zadnego pisemnego a nawet ustnego
    upomnienia pomijajac informacje ze to pracodawca mnie zwolnil
    dyscyplinarnie.
    Stad tez moje pytanie - jak gosciowi zrobic kolo 4liter - takich ludzi
    ktorzy glaskaja po plecach a za nimi wbijaj chetnie bym powiesil na
    najblizszym drzewie...

    Prosze o pomoc i z gory dziekuje.

  • 2. Data: 2002-04-06 13:30:43
    Temat: Re: Dyscyplinarka
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Sat, 6 Apr 2002, Kangoo wrote:

> [...]
    > materialna. Zgodnie z kodeksem pracy, taka umowa jest nie prawna.Teraz

    Umowa próbna na okres ponad przewidziany w KP jest ważna, natomiast
    nieważny jest czas jej trwania, który ulega skróceniu do 3 miesięcy.
    Wynika to z pomocniczego stosowania art. 58 ust. 1 KC na mocy art. 300 KP.

    Jest jeszcze jedna możliwość, a mianowicie że ta umowa jest de facto umową
    na czas określony (co ma znaczenie poniżej).

> [...]
    > dowiedzialem sie, ze zostalem zwolniony dyscyplinarnie!! Przezylem lekki

    Z powodu?

    > Stad tez moje pytanie - jak gosciowi zrobic kolo 4liter - takich ludzi
    > ktorzy glaskaja po plecach a za nimi wbijaj chetnie bym powiesil na
    > najblizszym drzewie...

    Pozew o odszkodowanie za niesłuszne rozwiązanie umowy z winy pracownika, w
    wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia (2 tygodnie przy umowie
    próbnej) - przy okresie próbnym przywrócenie do pracy nie służy, podobnie
    jak przy umowie na czas określony, jeśli termin związania nią minął albo
    minie zanim wydane zostanie orzeczenie sądu.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 3. Data: 2002-04-06 20:55:39
    Od: "Kangoo" <k...@...pl>

    > na czas określony (co ma znaczenie poniżej).

    > Z powodu?

    Nie znam powodu - nie dostalem swiadectwa pracy, co jak wynika z mojej
    wiedzy (nie koniecznie dobrej:) nalezy do obiazku pracodawcy - doreczyc
    pracownikowi w ciagu 7 dni swiadectwa pracy. Zeby bylo smieszniej, na koniec
    pracy, widzielismy sie i rozmawialismy - "dobrze, w takim razie rozwiazemy
    umowe za porozumieniem stron" - slowa bylego pracodawcy. Nie ma zadnych
    powodow do zwolnienia mnie dyscyplinarnie.

    Reasumujac, zero szans zeby cos gosciowi wynalezc i pognebic troszku? Wydaje
    mi sie, ze jesli pracodawca daje pracownikowi do podpsiu, to jest ona zgodna
    z kodeksem pracy - ja, jako pracownik nie mam obowiazku znac wszystkich
    przepisow prawnych, natomiast on jako pracodawca tak - myle sie?

  • 4. Data: 2002-04-07 07:47:27
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Sat, 6 Apr 2002, Kangoo wrote:

    > Nie znam powodu - nie dostalem swiadectwa pracy, co jak wynika z mojej

    To możesz się domagać wydania go na drodze sądowej, a pracodawcy grozi
    grzywna - art. 282 ust. 1 pkt 3 KP. Do tego jeszcze odszkodowanie za
    niewydanie, o ile poniosłeś szkodę (np. nie mogłeś przez to zatrudnić się
    gdzie indziej) - w wysokości nie przekraczającej sześciotygodniowych
    zarobków.

    > Reasumujac, zero szans zeby cos gosciowi wynalezc i pognebic troszku? Wydaje

    Przecież pisałem - pozew o odszkodowanie za takie a nie inne zakończenie
    stosunku pracy, zwłaszcza że nie podano powodu zwolnienia.

    > mi sie, ze jesli pracodawca daje pracownikowi do podpsiu, to jest ona zgodna
    > z kodeksem pracy - ja, jako pracownik nie mam obowiazku znac wszystkich
    > przepisow prawnych, natomiast on jako pracodawca tak - myle sie?

    Przecież obydwaj możecie korzystać z pomocy prawnej.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)