  • 11. Data: 2014-06-02 08:54:28
    Temat: Re: Czy dalem sie wydymac...?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-06-02 02:37, the_foe pisze:

    > To mnie oswiec bo:
    > http://forumprawne.org/komornik-postepowanie-egzekuc
    yjne/536071-utrata-mocy-nakazu-zaplaty-po-skutecznej
    -egzekucji-komorniczej.html

    Bez czytania ci powiem, że "komornik" (no tak, nie komornik, tylko sąd)
    czekał na sprzeciw, ale się nie doczekał.

    > jest
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Oszustwo

    jest oszustwo, czyli wprowadzenie w błąd w celu doprowadzenia do
    niekorzystnego rozporządzenia mieniem. Toczenie sporu "czy mam zapłacić
    za serwis, czy nie" nie łapie się pod do.

    --
    Liwiusz

  • 12. Data: 2014-06-02 09:02:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Jun 2014, Liwiusz wrote:

    > Nie ma takiego przepisu w kodeksie karnym jak "wyłudzenie".

    No, "doprowadzenie do niekorzystnego rozporządzenia mieniem" bywa
    określane skrótowo, co karalności nie uchyla.

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2014-06-02 10:38:25
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > No, "doprowadzenie do niekorzystnego rozporządzenia mieniem" bywa
    > określane skrótowo, co karalności nie uchyla.

    Też zawężasz, bo prawidłowo jest "wprowadzenie w błąd w celu
    doprowadzenia do niekorzystnego rozporządzenia mieniem".

    I żadne "wyłudzenia" typu naciągane faktury, czy sporne płatności się na
    to nie łapią.

    A internautom wydaje się, że jak ktoś od kogoś chce coś nienależnego, to
    od razu "wyłudza", i że jest to karalne. A to bzdura.

    Dlatego lepiej uciąć to w zarodku - wyłudzenie nie jest karalne, kodeks
    karny w ogóle nie operuje takim terminem.

    --
    Liwiusz

  • 14. Data: 2014-06-02 13:53:09
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    W dniu 2014-06-02 10:38, Liwiusz pisze:

> [...]
    >
    > Dlatego lepiej uciąć to w zarodku - wyłudzenie nie jest karalne, kodeks
    > karny w ogóle nie operuje takim terminem.

    przecież "doprowadzenie do niekorzystnego rozporządzenia mieniem" to
    jest definicja wyłudzenia. Czyli jednak jest to karalne, chocby jak taka
    sytuacja:

    http://www.swistak.pl/forum/11,Dla_sprzedawcow/13705
    ,Ciekawy_wyrok_sadu_w_sprawie_zakupu_na_aukcji

    czyli jednak za domaganie się czegos nienaleznego mozna miec kłopoty.

    --
    @foe_pl

  • 15. Data: 2014-06-02 16:36:56
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-06-02 13:53, the_foe pisze:

    > przecież "doprowadzenie do niekorzystnego rozporządzenia mieniem" to
    > jest definicja wyłudzenia.

    Ależ skąd. Jak kupuję chleb dla teściowej, to niewątpliwie niekorzystnie
    rozporządzam swoim mieniem, i jestem do tego doprowadzony, ale to nie
    jest karalne. Karalne jest (ponowię cały cytat, aby każdy zrozumiał):
    "wprowadzenie w błąd w celu doprowadzenia do niekorzystnego
    rozporządzenia mieniem".

    Jeśli będę wymyślał wierzytelności i żądał zapłaty, to:
    - nie wprowadzam w błąd, ponieważ każdy wie, że wierzytelności mi nie
    przysługują
    - tym bardziej w związku z tym nie ma szans na niekorzystne
    rozporządzenie czyimś mieniem.

> [...]
    ,Ciekawy_wyrok_sadu_w_sprawie_zakupu_na_aukcji

    > czyli jednak za domaganie się czegos nienaleznego mozna miec kłopoty.

    Nie jest to taka sytuacja. Powyżej masz wyzyskanie czyjegoś błędu w celu
    korzyści majątkowej. Explicite karalne. "Domaganie się czegoś
    nienależnego" karalne nie jest.

    --
    Liwiusz

  • 16. Data: 2014-06-02 22:51:01
    Od: Daniel Pyra <d...@s...be.gazeta.pl>

    W dniu 02.06.2014, 16:36, Liwiusz pisze:

> [...]
    >
    > Jeśli będę wymyślał wierzytelności i żądał zapłaty, to:
    > - nie wprowadzam w błąd, ponieważ każdy wie, że wierzytelności mi nie

    Co do zasady, to w tym przypadku nie masz racji - wysyłający fakturę
    podejmuje działania, które mają uprawdopodobnić, że roszczenie jest
    bezsporne, chociaż ma pełną świadomość, że jest wprost przeciwnie. Zatem
    jak najbardziej wprowadza w błąd celem niekorzystnego rozporządzania
    mieniem. Chyba, że umiesz inaczej wytłumaczyć, po co taka faktura może
    zostać wysłana?

    Pozdr.!
    (D)

  • 17. Data: 2014-06-02 23:10:42
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-06-02 22:51, Daniel Pyra pisze:

    > Co do zasady, to w tym przypadku nie masz racji - wysyłający fakturę

    Co do zasady to właśnie mam rację.

> [...]
    > jak najbardziej wprowadza w błąd celem niekorzystnego rozporządzania
    > mieniem. Chyba, że umiesz inaczej wytłumaczyć, po co taka faktura może

    A to już nie jest "co do zasady", tylko Twoje naciąganie faktów.

    Nie wiem, czy mowa jest tu o jakiejkolwiek fakturze. Natomiast dla
    "dłużnika" faktura niczego nie uprawdopodabnia, ani nie wprowadza go w
    błąd. Sytuacja jest jasna - pomimo wystawionej faktury każdy dłużnik
    może bez trudu zorientować się, że nie jest niczego winien (albo jest,
    jeśli tak stanowiła umowa) - jest to zatem wyłącznie spór cywilny.

    FV ma na celu jedynie wywarcie presji na dłużniku, nadto skoro
    wierzyciel wierzy w istniejącą wierzytelność, naturalnym jest, że będzie
    dążył do wystawienia faktury.

    --
    Liwiusz

  • 18. Data: 2014-06-03 00:10:06
    Od: Daniel Pyra <d...@s...be.gazeta.pl>

    W dniu 02.06.2014, 23:10, Liwiusz pisze:

    > Co do zasady to właśnie mam rację.

    > A to już nie jest "co do zasady", tylko Twoje naciąganie faktów.
    >
    > Nie wiem, czy mowa jest tu o jakiejkolwiek fakturze.

    W poście inicjującym wątek - owszem.

> [...]
    >
    > FV ma na celu jedynie wywarcie presji na dłużniku, nadto skoro
    > wierzyciel wierzy w istniejącą wierzytelność, naturalnym jest, że będzie

    Zauważę, że dodałeś istotny warunek - rzekomy wierzyciel powinien
    "wierzyć" istnienie wierzytelności. Ale przecież, cytuję [Ciebie], może
    łatwo się zorientować, czy wierzytelność istnieje czy nie, w zależności
    od tego, jak stanowi umowa. Skoro więc jest świadomy, że wierzytelność
    jest fikcyjna, a mimo tego w celu osiągnięcia korzyści majątkowej
    podejmuje realne zabiegi, które mają skutkować wywołaniem u rzekomego
    dłużnika mylnego wrażenia o określonym stanie rzeczy, to jego czyn z
    całą pewnością spełnia przesłanki art. 286 KK. Nie mówię natomiast, że
    to jest proste do udowodnienia.

    Pozdr.!
    (D)