  • 1. Data: 2014-05-27 21:42:47
    Temat: poddzierżawa gruntu + najem garażu
    Od: "Bear" <b...@w...pl>

    witam,

    mam pytanie, chciałbym wynająć garaż którego jestem właścicielem, przy czym
    grunt na którym on stoi jest przeze mnie dzierżawiony od osoby trzeciej. Czy
    konieczne jest zawarcie jedynie umowy najmu garażu pomiędzy mną a osobą
    trzecią, czy dodatkowo jeszcze umowy poddzierżawy gruntu ?

    Z góry dziękuję za odpowiedź,

    P.

  • 2. Data: 2014-05-29 17:17:54
    Temat: Re: poddzierżawa gruntu + najem garażu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 May 2014, Bear wrote:

    > witam,
    >
    > mam pytanie, chciałbym wynająć garaż którego jestem właścicielem, przy czym
    > grunt na którym on stoi jest przeze mnie dzierżawiony od osoby trzeciej.

    To jest trochę śliska sprawa - zależnie czy ten garaż jest obiektem
    budowlanym czy przeciwnie, jest ruchomy (można go przestawić), jest
    tak jak piszesz, albo się mylisz i garaż już nie jest Twój :>
    (ale spokojnie - w takim układzie własciciel gruntu musiałby za
    garaż rzecz jasna zapłacić, więc wszystko jest "odkręcalne"
    bez śladów, chyba że ktoś skarbówce palcem pokaże że podatek
    się marnuje).

    > Czy
    > konieczne jest zawarcie jedynie umowy najmu garażu pomiędzy mną a osobą
    > trzecią, czy dodatkowo jeszcze umowy poddzierżawy gruntu ?

    Sprawdź w umowie, ale co do zasady umowa dzierżawy (w odróżnieniu
    od umowy najmu) zakłada "czerpanie pożytków" z przedmiotu dzierżawy,
    więc jeśli Twoja umowa nie jest umową najmu błędnie zatytułowaną
    "dzierżawa gruntu", to masz prawo do "pożytków", w tym wynajmowania
    przedmiotu dzierżawy. W tym przypadku ziemi.

    Natomiast jakby w Twojej umowie był zapis, że "pożytki" (w tym zarobek
    lub udział w zarobku) należą do własciciela, to oczywiście ta treść
    ma pierwszeństwo, a umowa byłaby faktycznie umową najmu.

    pzdr, Gotfryd