    From: Daniel Pyra <d...@s...be.gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy dalem sie wydymac...?
    Date: Tue, 03 Jun 2014 00:10:06 +0200

    W dniu 02.06.2014, 23:10, Liwiusz pisze:

    > Co do zasady to właśnie mam rację.

    > A to już nie jest "co do zasady", tylko Twoje naciąganie faktów.
    >
    > Nie wiem, czy mowa jest tu o jakiejkolwiek fakturze.

    W poście inicjującym wątek - owszem.

    > Natomiast dla
    > "dłużnika" faktura niczego nie uprawdopodabnia, ani nie wprowadza go w
    > błąd. Sytuacja jest jasna - pomimo wystawionej faktury każdy dłużnik
    > może bez trudu zorientować się, że nie jest niczego winien (albo jest,
    > jeśli tak stanowiła umowa) - jest to zatem wyłącznie spór cywilny.
    >
    > FV ma na celu jedynie wywarcie presji na dłużniku, nadto skoro
    > wierzyciel wierzy w istniejącą wierzytelność, naturalnym jest, że będzie
    > dążył do wystawienia faktury.

    Zauważę, że dodałeś istotny warunek - rzekomy wierzyciel powinien
    "wierzyć" istnienie wierzytelności. Ale przecież, cytuję [Ciebie], może
    łatwo się zorientować, czy wierzytelność istnieje czy nie, w zależności
    od tego, jak stanowi umowa. Skoro więc jest świadomy, że wierzytelność
    jest fikcyjna, a mimo tego w celu osiągnięcia korzyści majątkowej
    podejmuje realne zabiegi, które mają skutkować wywołaniem u rzekomego
    dłużnika mylnego wrażenia o określonym stanie rzeczy, to jego czyn z
    całą pewnością spełnia przesłanki art. 286 KK. Nie mówię natomiast, że
    to jest proste do udowodnienia.

    Pozdr.!
    (D)