  • 11. Data: 2005-01-13 10:30:25
    Temat: Re: Co znczy w prawie slowo LUB ?
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Co ty wypisujesz??

    ups, tu bedzie spelnione 1 i 2 wiec zdanie prawdziwe, bubla zrobilem.

    P.

  • 12. Data: 2005-01-13 10:39:38
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Przemek R. napisał(a) :
    > w logice nie ma albo, jest lub, ale zgodnie z def w sjp albo = lub.

    Ja z kolei pamiętam to inaczej.
    "Lub" nie wyklucza "i"
    "Albo" jest rozłączne.
    "1 lub 2" ma trzy rozwiązania - 1, 2, oraz 1 z 2
    "1 albo 2" ma tylko 2 rozwiązania - 1, 2

    Zbyszek, s...@p...onet.pl s...@p...com
    PGP key: 0x58E0356F

  • 13. Data: 2005-01-13 11:01:41
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Ja z kolei pamiętam to inaczej.
    > "Lub" nie wyklucza "i"
    > "Albo" jest rozłączne.
    > "1 lub 2" ma trzy rozwiązania - 1, 2, oraz 1 z 2
    > "1 albo 2" ma tylko 2 rozwiązania - 1, 2

    na wstepie do matematyki (na studiach) nie mialem albo, moze
    pozniej jest na przedmiocie Logika Matematyczna, nie wiem, byc moze jest
    tak jak mowisz, najlepiej chyba bedzie zapytac na pl.sci.matematyka
    albo moze dr powie, bo to jego dziedzina(poniekad).

  • 14. Data: 2005-01-13 11:15:38
    Od: Cinas NOne <cinmw@o_dwa_kropa.pl>

    Przemek R. wrote:
    > w logice nie ma albo, jest lub, ale zgodnie z def w sjp albo = lub.

    Dysjunkcja to jest "albo", a to nie jest równe "lub".

    Cinas NOne
    --
    GAT/S d- s:- a03 C UL P--- L+++ E W- N+ o-- K- w--- O-- M? V? PS++
    PE++ Y PGP- t- 5? X+ R- !tv b++ DI? D+ G+ e+++ h--- r+++ y? z+++

  • 15. Data: 2005-01-13 11:18:16
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Dysjunkcja to jest "albo", a to nie jest równe "lub".

    ok

    p.

  • 16. Data: 2005-01-13 14:44:19
    Od: Maciej Olędzki <l...@n...onecie>

    Dnia Thu, 13 Jan 2005 11:03:18 +0100, Fantom napisał(a):

    > To jak mam napisane ze moga mnie skreslic z listy czlonkow sm w przypadku
    > gdy nie zaplacilem 'wpisowego lub udzialu' a ja nie zaplacilem ani tego ani
    > tego - to nie moga mnie skreslic wg prawa ?

    Jak najbardziej mogą.
    a) wpłacasz wpisowe i udział -> nie mogą
    b) wpłacasz wpisowe -> nie mogą
    c) wpłacasz udział -> nie mogą
    d) nic nie wpłacasz -> mogą

    Tak dział spójnik lub.

    Maciej Olędzki

  • 17. Data: 2005-01-13 16:02:30
    Od: Marta Wieszczycka <m...@d...pl>

    Fantom wrote:
    > Mam ptanie. co znaczy wg prawa slowo LUB ?
    > Czy "1 LUB 2" znaczy potocznie lub 1 lub 2
    > Czy "1 LUB 2" znaczy potocznie "1 lub 2" albo "1 i 2"
    >
    > Fantom
    Nas na logice prawniczej uczono wyraźnie, że lub jest osobnym słówkiem
    zawierającym w sobie zarówno "i" jak i "albo"
    Czyli jeśli ktoś może zrobić 1 lub 2, to znaczy, że może zrobić albo 1,
    albo 2, albo 1 i 2.

    Lub nie jest równoznaczne z albo. Ponieważ albo uniemożliwia wybranie
    obu opcji. A lub zezwala także na taką możliwość.

    MArta
    m...@d...pl
    Odpowiadając usuń NOSPAM z adresu

  • 18. Data: 2005-01-13 16:04:54
    Od: Marta Wieszczycka <m...@d...pl>

    Fantom wrote:

> [...]
    > gdy nie zaplacilem 'wpisowego lub udzialu' a ja nie zaplacilem ani tego ani
    > tego - to nie moga mnie skreslic wg prawa ?

    Z prawnego punktu widzenia oznacza to, że mogą Cię skreślić jeśli nie
    zapłaciłeś:
    - albo "tylko wpisowego"
    - albo "tylko udziału"
    - albo i wpisowego i udziału.

  • 19. Data: 2005-01-13 16:09:13
    Od: Marta Wieszczycka <m...@d...pl>

    Maciej Olędzki wrote:

    > Jak najbardziej mogą.
    > a) wpłacasz wpisowe i udział -> nie mogą
    > b) wpłacasz wpisowe -> nie mogą
    > c) wpłacasz udział -> nie mogą
    > d) nic nie wpłacasz -> mogą
    >
    > Tak dział spójnik lub.

    No nie. Spójnik "lub" nie jest jednoznaczny z "i".
    Nie jest również jednoznaczny z albo.
    Nasze lub jest po prostu udolnym odpowiednikiem angielskiego nieudolnego
    "and/or", czyli i/albo.

    A to oznacza, że:
    -za niewpłacenie wpisowego - mogą
    -za niewpłacenie udziału - mogą
    -za niewpłacenie obu - mogą
    Dopiero jeśli wpłaci i wpisowe i udział, to - nie mogą

  • 20. Data: 2005-01-13 16:17:06
    Od: Marta Wieszczycka <m...@d...pl>

    > Ja z kolei pamiętam to inaczej.
    > "Lub" nie wyklucza "i"
    > "Albo" jest rozłączne.
    > "1 lub 2" ma trzy rozwiązania - 1, 2, oraz 1 z 2
    > "1 albo 2" ma tylko 2 rozwiązania - 1, 2

    Zbynek - masz rację. Taka jest właśnie prawidłowa odpowiedź. Mnie też
    tak uczono na logice prawniczej.