  • 21. Data: 2005-01-13 16:32:45
    Temat: Re: Co znczy w prawie slowo LUB ?
    Od: Marta Wieszczycka <m...@d...pl>

    Fantom wrote:
    > Mam ptanie. co znaczy wg prawa slowo LUB ?
    > Czy "1 LUB 2" znaczy potocznie lub 1 lub 2
    > Czy "1 LUB 2" znaczy potocznie "1 lub 2" albo "1 i 2"
    >
    > Fantom
    Jeszcze tylko dodam, że lub, to alternatywa łączna (właśnie ten
    odpowiednik i/albo).
    "Albo" natomiast, to alternatywa rozłączna.

    --
    MArta
    m...@d...pl

  • 22. Data: 2005-01-13 17:01:55
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Thu, 13 Jan 2005 15:44:19 +0100, Maciej Olędzki napisał(a):

    > Jak najbardziej mogą.
    > a) wpłacasz wpisowe i udział -> nie mogą

    Zgoda.

    > b) wpłacasz wpisowe -> nie mogą
    > c) wpłacasz udział -> nie mogą

    Uzasadnij.

    > d) nic nie wpłacasz -> mogą

    Zgoda.

    RG

  • 23. Data: 2005-01-13 17:15:54
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Marta Wieszczycka napisał(a):
    > Nas na logice prawniczej uczono wyraźnie, że lub jest osobnym słówkiem
    > zawierającym w sobie zarówno "i" jak i "albo"

    Co nie znaczy że prawodawcę też nauczono ;)

    KG

  • 24. Data: 2005-01-13 17:35:40
    Od: Maciej Olędzki <l...@n...onecie>

    Dnia Thu, 13 Jan 2005 17:09:13 +0100, Marta Wieszczycka napisał(a):

    > A to oznacza, że:
    > -za niewpłacenie wpisowego - mogą
    > -za niewpłacenie udziału - mogą
    > -za niewpłacenie obu - mogą
    > Dopiero jeśli wpłaci i wpisowe i udział, to - nie mogą

    OK. pomyliłem się. Nie wiem gdzie wtedy miałem głowę.

    Maciej Olędzki

  • 25. Data: 2005-01-13 17:36:37
    Od: Maciej Olędzki <l...@n...onecie>

    Dnia Thu, 13 Jan 2005 18:01:55 +0100, Roman G. napisał(a):

    > Uzasadnij.

    Pomyliłem się. W b i c też mogą.

    Maciej Olędzki

  • 26. Data: 2005-01-13 18:36:49
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Fantom" <s...@s...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    "lub" w prawie znaczy to samo, co w matematyce. Zdanie będzie prawdziwe, gdy
    zaistnieje albo 1, albo 2 albo obydwa na raz. I nie pytaj, co to znaczy
    "albo".

  • 27. Data: 2005-01-13 19:24:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Jan 2005, kam wrote:

> [...]
    > + > zawierającym w sobie zarówno "i" jak i "albo"
    > +
    > + Co nie znaczy że prawodawcę też nauczono ;)

    Są miejsca w których nauczono ;)

    W zeszłym roku (chyba) ktoś się powoływał na zapisy w którychś "starszych
    przepisach" (jawnie wymieniających "a lub b lub a i b") na co apelowałem
    o potwierdzenie czy wobec tego z zapisu ustawy podatkowej w której ktoś
    jest rolnikiem jeśli prowadzi działalność rolniczą - a polega z kolei
    na "wytwarzaniu produktów roœlinnych lub zwierzęcych w stanie
    nieprzetworzonym" - wynikać by miało że produkujący "roślinne I zwierzęce"
    rolnikiem nie jest :)
    Rzecz jasna nie ma zakazu opisania "A lub B lub A i C" co jednak
    będzie równoważne "A lub B" :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 28. Data: 2005-01-13 20:05:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Jan 2005, Przemek R. wrote:
    [...]
    >+ lub=albo

    Czy wobec tego POTWIERDZASZ że ktoś kto prowadzi jednocześnie
    "produkcję roślinną *i* zwierzęcą" *nie* jest rolnikiem ?
    Mam na myśli najpopularniejszą (?) z ustaw podatkowych: o podatku
    dochodowym od osób fizycznych. Określa że ronlicy nie płacą
    tego podatku.
    To najprostszy przykład, łatwy do znalezienia.
    Innymi przepisami podatkowymi możemy zająć się później ;)

    >+ Pójdziemy na spacer lub do kina.

    Zeznaję iż dla mnie to zdanie jest prawdziwe również jeśli
    idący *przespacerują* się do kina :]

    >+ Albo pójdziemy na spacer, albo zostaniemy w domu.
    >+ Musi wybrać: albo - albo.

    Prawda. Zgoda. Ale to nie "lub".
    Mimo iż zdanie "pójdziemy na spacer lub zostaniemy w domu" wewnętrznie
    sprzeczne nie jest - z faktu niemożliwości jednoczesnego bycia
    na spacerze oraz w domu (czyli "wymuszonego albo") nie wyniknie
    błąd :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 29. Data: 2005-01-13 20:15:03
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:cs5gc3$lrm$1@atlantis.news.tpi.pl Fantom
    <s...@s...poczta.onet.pl> pisze:

    > Mam ptanie. co znaczy wg prawa slowo LUB ?
    > Czy "1 LUB 2" znaczy potocznie lub 1 lub 2
    > Czy "1 LUB 2" znaczy potocznie "1 lub 2" albo "1 i 2"

    Wg mnie (z tego co pamiętam):

    "lub" to alternatywa prosta.
    Przykład:
    Pojdę na spacer lub do kina - oznacza nast. możliwości:
    - pójdę na spacer
    - pójdę do kina
    - pojdę i na spacer i do kina
    - nie wyklucza, że nie pójdę ani na spacer, ani do kina, tylko po prostu do
    domu

    "albo" to tzw. alternatywa wykluczająca.
    Przykład:
    Pojdę na spacer albo do kina - oznacza nast. możliwości:
    - pójdę do kina i na pewno nie pójdę na spacer
    - pójdę na spacer i na pewno nie pójdę do kina
    - wyklucza, że pójdę gdzie indziej niż na spacer albo do kina

    Sprostujcie jeśli sie mylę.

    Jotte

  • 30. Data: 2005-01-14 10:10:09
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > "lub" w prawie znaczy to samo, co w matematyce. Zdanie będzie prawdziwe,
    gdy
    > zaistnieje albo 1, albo 2 albo obydwa na raz. I nie pytaj, co to znaczy
    > "albo".

    ja juz wiem :

    >Czy w matematyce wystepuje slowo "albo" ?

    Tak. Inaczej: "różnica symetryczna". (xor)

    >i jezeli tak to czy jest rownoznaczne z "lub"

    Nie.

    p "albo" q <=> ~(p^q) ^ ~(~p ^ ~q)

    (Brakuje mi znaczka na "albo", w każdym razie jest to ten znaczek,
    który czasami oznaczano dzielenie na kalkulatorach.)

    P.