  • 1. Data: 2005-01-13 10:12:53
    Temat: Zarzadzanie wspolnota przez czlonka, a licencja Zarzadcy
    Od: "fenRis" <f...@a...w.stopce.pl>

    W naszej wspolnocie znajduje sie ponad 120 wlascicieli lokali. Sposrod
    czlonkow wspolnoty wyodrebniony jest 3 osobowy Zarzad. Wspolnota korzysta
    rowniez z uslug licencjonowanego Zarzadcy.

    Czy jako czlonek wspolnoty moge podjac sie zadan realizoweanych obecnie
    przez Zarzadce, pobierajac za to stosowne wynagrodzenie i pozostawiajac
    niezmieniona instytucje Zarzadu? W jaki sposob powinny nastepowac w takim
    przypadku rozliczenia ze mna? Powinienem zalozyc dzialalnosc zwiazana z
    zarzadzaniem? Nie posiadam niestety licencji Zarzadcy...

    Pozdrawiam

    Piotr

  • 2. Data: 2005-01-13 19:41:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Jan 2005, fenRis wrote:
    [...]
    >+ Czy jako czlonek wspolnoty moge podjac sie zadan realizoweanych obecnie
    >+ przez Zarzadce, pobierajac za to stosowne wynagrodzenie i pozostawiajac
    >+ niezmieniona instytucje Zarzadu?

    Kiedyś się naraziłem to pamiętam że mnie prostowano ;)
    Licencji wymaga (man nadzieję że nadal) tylko *usługowe* wykonywanie
    zarządu. Ktoś kto jest sam członkiem WM działa "dla siebie".

    >+ W jaki sposob powinny nastepowac w takim
    >+ przypadku rozliczenia ze mna? Powinienem zalozyc dzialalnosc zwiazana z
    >+ zarzadzaniem? Nie posiadam niestety licencji Zarzadcy...

    IMO - nie.
    Wspólnota (w odróznieniu od np. spółki cywilnej) ma zdolność prawną (choć
    osobą prawną nie jest). Również jest IMO "inną instytucją" w rozumieniu
    ustaw podatkowych. Pociąga to ten skutek że może operować "niemal
    jak przedsiębiorca" :)
    IMO - to wspólnota jako "całość" ma prawo i obowiązek wykonywania
    zadań ustawowych; to wspólnota "rozlicza" podatki (musi prowadzić
    zdaje się pełną księgowość uproszczoną, *o ile nie osiąga dochodów*
    to może wystąpić o zwolnienie ze składania miesięcznych CIT i starczy
    jak złoży RazNaRok :)).
    Oczywiście w imieniu wspólnoty robi to... zarządca :)
    Ma twoja wspólnota REGON i NIP ("wielka" REGON powinna mieć, NIP
    chyba też - a musi jeśli osiaga dochody, np. z wynajmu pomieszczeń...) ?
    Rozliczał poprzedni zarządca CIT ? Nie SWÓJ CIT czy PIT - ale
    WASZ (wspólnoty) CIT ?

    W efekcie to wspólnota powinna jako "inna instytucja" płacić tobie
    jako osobie "wykonujacej zlecenia osobiste", art. 10.1.2 oraz
    art. 13.8 ustawy podatkowej:

    +++
    Art. 13. Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której
    mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:
    [...]
    8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia
    lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

    a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej
    i jej jednostki organizacyjnej oraz
    jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
    ^^
    ---

    Nie mam pojęcia jak z ZUSem - pewnie też "się należy".

    Wypłata oczywiście należy się ze "składek na koszty działalności"
    wpłacanych w formie zaliczki i rozliczanych OdCzasuDoCzasuNieRzadziej
    JakNaSprawozdanie :) zgodnie z ustawą o własności lokali (to
    pewnie przeczytałeś).

    Zeznaję że przyglądałem się problemowi z bliska ostatnio ze 3 lata
    temu :> ale mam nadzieję że za bardzo się nie "przeterminowało"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (*mała* wspólnota - w zarządzie własnym czyli bez zarządu "powołanego")