  • 131. Data: 2024-01-12 00:31:03
    Temat: Re: Banda prawnicza w akcji
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-01-11, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    > On Thu, 11 Jan 2024 12:33:51 +0100, cef wrote:
    > Skoro ma nieograniczone prawo łaski, to chyba dopuszcza.

    Np. ułaskawienie kogoś na kim wykonano już karę lub kogoś kto się
    jeszcze nie narodził lub właśnie narodził? To może powinien ułaskawić
    wszystkich swoich kolegów z pisu i ich rodziny tak na zapas? Jak już
    ktoś zwrócił uwagę, Prezydent RP to nie jest jakiś monarcha absolutny
    działający poza systemem prawa.

    --
    Marcin

  • 132. Data: 2024-01-12 08:43:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Jan 2024 23:31:03 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > wszystkich swoich kolegów z pisu i ich rodziny tak na zapas? Jak już
    > ktoś zwrócił uwagę, Prezydent RP to nie jest jakiś monarcha absolutny

    A to nie wiadomo, jakie były intencje konstytucjodawcy :-P

    Czy ma szerokie uprawnienia, czy ma stosowac prawo łaski opisane w
    innych ustawach :-)

    J.

  • 133. Data: 2024-01-12 08:47:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Jan 2024 23:19:02 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Nie wiem. Ale czy nie to rozstrzygał właśnie SN w lipcu, po czym ruszyły
    > czynności, których efektem końcowym jest obecne zamieszanie?

    Jakos tak, tylko ze SN jedno, a TK drugie, i nie wiadomo, kto ma rację
    :-)

    Wydaje się, ze TK powinien miec racje, ale trzeba go najpierw naprawić
    :-)

    > Dla mnie
    > sensu nie ma ułaskawiać z kary, która jest de facto hipotetyczna, bo
    > wyrok nie jest prawomocny. Nie wiem dlaczego miałoby to przerywać dalsze
    > działania sądu. Nie widzę w tym jakiejś logiki.

    Glupio byłoby, jakby prezydent ułaskawiał, a sądy skazywały kolejne
    razy.

    J.

  • 134. Data: 2024-01-13 01:26:30
    Od: Akarm <A...@w...pl>

    W dniu 12.01.2024 o 08:47, J.F pisze:

    > Jakos tak, tylko ze SN jedno, a TK drugie, i nie wiadomo, kto ma rację
    > :-)
    >
    > Wydaje się, ze TK powinien miec racje, ale trzeba go najpierw naprawić
    > :-)

    Trybunał Konstytucyjny nie jest od osądzenia, kto ma rację w jakimś
    sporze, kto postąpił zgodnie z prawem a kto nie.
    Trybunał Konstytucyjny ma za zadanie oceniać, czy akt prawny jest zgodny
    z konstytucją.

    --
    -
    Akarm

  • 135. Data: 2024-01-13 02:09:21
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Akarm <A...@w...pl> pisze:

    > Trybunał Konstytucyjny nie jest od osądzenia, kto ma rację w jakimś
    > sporze, kto postąpił zgodnie z prawem a kto nie.
    > Trybunał Konstytucyjny ma za zadanie oceniać, czy akt prawny jest
    > zgodny z konstytucją.

    Czyli to TK jest od określenia tego czy prawo łaski prezydenta RP3
    obejmuje łaskę w takcie postępowania sądowego (do czego ma prawo
    prezydent USA według orzeczenia SCOTUS z 19 wieku)?
    Konstytucja w sprawie prawa łaski prezydent RP nie odsyła do ustaw
    ("reguluje ustawa") jak w wielu innych przypadkach [KRP-139]

    Dlaczego w RP nie ma modelu z USA z jednym sądem najwyższym od
    wszystkiego a jest osobny trybunał konstytucja jak w RFN?
    Bo zaufania do sędziów sądów powszechnym zabrakło.

    --
    A. Filip

  • 136. Data: 2024-01-13 11:24:58
    Od: Akarm <A...@w...pl>

    W dniu 13.01.2024 o 02:09, A. Filip pisze:

    > Czyli to TK jest od określenia tego czy prawo łaski prezydenta RP3
    > obejmuje łaskę w takcie postępowania sądowego (do czego ma prawo
    > prezydent USA według orzeczenia SCOTUS z 19 wieku)?

    Powtórzę, może kiedy przeczytasz jeszcze raz, to coś dotrze:

[...]
    Dodatkowo: nie ma też kompetencji do oceniania uprawnień prezydenta USA.

    Jeśli nadal tego nie rozumiesz, to przeczytaj jeszcze raz, i jeszcze
    raz, i jeszcze...

    --
    -
    Akarm

  • 137. Data: 2024-01-13 12:13:58
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Akarm <A...@w...pl> pisze:

> [...]
    > Dodatkowo: nie ma też kompetencji do oceniania uprawnień prezydenta USA.
    >
    > Jeśli nadal tego nie rozumiesz, to przeczytaj jeszcze raz, i jeszcze

    Uprawnienie prezydenta USA wzmiankuje po to żeby bardzo bezczelne syny
    nie rżnęły głupa co *MUSI* wynikać z fundamentalnych zasad prawnych w
    kwestii doprecyzowania/ograniczenia prawa łaski prezydenta RP3.

    Jak rżniesz głupa to zapytam wprost: Kto jest oceniania co obejmuje a
    co nie prawo łaski prezydenta RP zapisane w konstytucji?
    A w szczególności czy prezydent może ułaskawić przed skazaniem a nawet w
    trakcie procesu (przed prawomocnym wyrokiem).
    A jak chcesz po prawniczemu: TK może będzie orzekać ogólnie ale
    przełożenie na konkretną sprawę/sprawy powinno być jak ktoś nie będzie
    leciał Sienkiewiczem/Falandyszem. <ironia> Głęboko wierzę że rząd
    D. Tuska (PO) to potrafi powtarzać. </ironia>

    Ja jestem za odebraniem prezydentowi RP prawa łaski w ogóle.
    Niech się sedziostwo regularnie wkopuje jako efekt uboczny.
    Niech nikt nie będzie mógł ułaskawić Sienkiewicza.

    Głęboko wierzę że Konstytucja RP3 będzie dalej w takim poważaniu jak
    wtedy gdy TK dał Sejmowi czas na dostosowanie konstytucyjki z
    wyrażonym (dawniej) wprost zakazem ekstradycji do Umowy Międzynarodowej
    (Traktatu Akcesyjnego UE).

    --
    A. Filip

  • 138. Data: 2024-01-13 12:45:28
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 11.01.2024 o 16:00, Kviat pisze:

    > Coś takiego każdemu normalnemu człowiekowi, a szczególnie prezydentowi
    > z wykształceniem prawniczym powinno zapalić czerwoną lamkę.

    Na dodatek on przecież doktor. Nauka chyba leciała mu "z górki".

    --
    animka

  • 139. Data: 2024-01-13 15:21:53
    Od: Akarm <A...@w...pl>

    W dniu 13.01.2024 o 12:13, A. Filip pisze:

> [...]
    > leciał Sienkiewiczem/Falandyszem. <ironia> Głęboko wierzę że rząd
    > D. Tuska (PO) to potrafi powtarzać. </ironia>

    Niewiele z powyższego bełkotu wynika.
    Od oceniania, czy czyjeś postępowanie było niezgodne z obowiązującym
    prawem są Sądy: Rejonowy, Okręgowy i Najwyższy. Podobno jest jeszcze
    Ostateczny, ale jego wyroki bywają na ogół niezbyt znane.

    --
    -
    Akarm

  • 140. Data: 2024-01-15 12:54:47