  • 121. Data: 2024-01-11 15:05:55
    Temat: Re: Banda prawnicza w akcji
    Od: Akarm <A...@w...pl>

    W dniu 11.01.2024 o 14:20, Kviat pisze:

    > Konstytucja Art. 42. pkt 2
    > "Każdy, przeciw komu prowadzone jest postępowanie karne, ma prawo do
    > obrony

    Wczoraj w telewizorni na dowód, że nie można (co Duda w 2011 roku mówił)
    ułaskawić niewinnego, przytoczyli odmowę Dudy wysłaną pewnemu emerytowi
    proszącemu o ułaskawienie. Duda mu odpisał, że nie może go ułaskawić, bo
    w postępowaniu sądowym nie ma jeszcze prawomocnego wyroku.

    --
    -
    Akarm

  • 122. Data: 2024-01-11 15:13:23
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Akarm <A...@w...pl> pisze:

> [...]
    > emerytowi proszącemu o ułaskawienie. Duda mu odpisał, że nie może go
    > ułaskawić, bo w postępowaniu sądowym nie ma jeszcze prawomocnego

    Jakich _dokładnie_ słów użył wtedy Duda? [słowo w słowo]
    Nie może (nie ma prawa) czy coś w duch że znacznie bardziej stosowne
    było ułaskawienie po prawomocnym wyroku?
    Nie wszystko się godzi *co wolno* .

    Zresztą tamta opinia Dudy o niczym nie przesądza _prawnie_ tylko co
    najwyżej politycznie stawia go w mało korzystnym świetle.

    --
    A. Filip

  • 123. Data: 2024-01-11 15:23:38
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 11 Jan 2024 15:13:23 +0100, A. Filip napisał(a):

    > tamta opinia Dudy o niczym nie przesądza _prawnie_ tylko co
    > najwyżej politycznie stawia go w mało korzystnym świetle.

    Po tym, jak postanowił zostać meliniarzem, wydaje się, że gorszego światła
    już nie będzie, ale obawiam się, że nie powiedział jeszcze ostatniego
    słowa.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: gtracz64[NA]gmail.com

    Niestety, jest to rząd."
    Woody Allen

    http://gtracz.ucoz.pl/

  • 124. Data: 2024-01-11 15:56:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Jan 2024 15:05:55 +0100, Akarm wrote:

> [...]
    > proszącemu o ułaskawienie. Duda mu odpisał, że nie może go ułaskawić, bo
    > w postępowaniu sądowym nie ma jeszcze prawomocnego wyroku.

    Ale Duda jako prezydent, czy Duda jako urzędnik w Kancelarii
    Prezydenta Kaczyńskiego?

    W 2011 to był radnym Krakowa, a potem posłem - przy jakiej okazji to
    mówił?

    J.

  • 125. Data: 2024-01-11 16:00:59
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 11.01.2024 o 14:43, J.F pisze:

    > No ale zasadniczo, to on prosił o tę łaskę :-)
    > Mógł nie prosić, tylko apelować.

    Coś takiego każdemu normalnemu człowiekowi, a szczególnie prezydentowi z
    wykształceniem prawniczym powinno zapalić czerwoną lamkę.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 126. Data: 2024-01-11 16:25:25
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Olin <k...@a...w.stopce> pisze:

    > Po tym, jak postanowił zostać meliniarzem, wydaje się, że gorszego światła
    > już nie będzie, ale obawiam się, że nie powiedział jeszcze ostatniego
    > słowa.

    Twoja opinia prawna powala na kolana.

    Tu jest grupa news:pl.soc.prawo . Od polityki jest news:pl.soc.polityka
    Tu przynajmniej wypada w miarę udawać że się dyskutuje o prawie.

    --
    A. Filip

  • 127. Data: 2024-01-11 17:13:50
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 11.01.2024 o 16:25, A. Filip pisze:

    > Twoja opinia prawna powala na kolana.

    A ta powala?:

    https://web.archive.org/web/20151120065622/http://ww
    w.prezydent.pl/prezydent/kompetencje/prawo-laski/

    "Zgodnie z Konstytucją RP, Prezydent Rzeczypospolitej stosuje prawo
    łaski. Prawa łaski nie stosuje się do osób skazanych przez Trybunał Stanu.

    Akt łaski nie zmienia wyroku sądu i nie podważa winy skazanego. Celem
    postępowania ułaskawieniowego jest ustalenie,
    czy po wydaniu prawomocnego wyroku
    zaistniały w życiu skazanego szczególne wydarzenia powodujące nadmierną
    dolegliwość wymierzonej kary. Prezydent stosując prawo łaski rozważa
    opinie i sugestie pozostałych organów, biorących udział w procedurze
    ułaskawieniowej, to znaczy stanowiska sądu orzekającego w sprawie,
    opinie administracji zakładów karnych oraz wnioski Prokuratora Generalnego."

    Albo podręcznikowa?:
    https://konkret24.tvn24.pl/polska/sprawa-mariusza-ka
    minskiego-i-macieja-wasika-manipulacja-o-podreczniku
    -ktory-ma-uzasadniac-prawo-do-ulaskawienia-przed-wyr
    okiem-st7712460

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 128. Data: 2024-01-11 17:17:43
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    (...)

    > Pozdrawiam
    > Piotr

    Oj. Korekta, bo potrzebujesz.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 129. Data: 2024-01-11 17:48:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Jan 2024 17:13:50 +0100, Kviat wrote:

> [...]
    > czy po wydaniu prawomocnego wyroku
    > zaistniały w życiu skazanego szczególne wydarzenia powodujące nadmierną [...

    No ale to wersja Dudy czy Komorowskiego?

    bo 2015.11 ... ledwo 100 dni kadencji :-)

    Zaraz - to było jeszcze na jeden dzień przez ułaskawieniem?
    I zmienili wtedy, czy trochę później?

> [...]
    minskiego-i-macieja-wasika-manipulacja-o-podreczniku
    -ktory-ma-uzasadniac-prawo-do-ulaskawienia-przed-wyr

    No ale jednak "można się pokusic o następujące stwierdzenia:".
    I wniosek nr 4) :-)

    A wniosek nr 5 i 6 to na jakiej podstawie?

    Szczegóły w kolejnym rozdziale tez ciekawe, ale to juz problem ustawy
    - dlaczego wysyła sie do sądu pierwszej instancji, jesli ostateczny
    wyrok mógł być wydany przez drugą?

    A tu juz 8 lat minęlo - sędziowie i ławnicy mogą np już nie żyć :-)

    A częśc dalsza - sąd może pozostawić prośbę bez dalszego biegu, w
    razie braku podstaw do wydania opinii pozytywnej ... a czemu miałby
    mieć inna opinię niz miesiąc temu, przy wydawaniu wyroku?

    J.

  • 130. Data: 2024-01-12 00:19:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-01-11, cef <c...@i...pl> wrote:

    > A tak wracając do początkowego pytania - jaki jest sens ułaskawiać
    > niewinnego?
    > (tu akurat wiadomo, że zamysłem było niedopuszczenie do prawomocnego
    > skazania, bo to odcina od posłowania i zajmowania stanowisk)
    > Skąd prawnicy wywodzą wnioski o zatrzymaniu postępowania na tym etapie
    > gdy prezydent ułaskawia po wyroku pierwszej instancji?

    Nie wiem. Ale czy nie to rozstrzygał właśnie SN w lipcu, po czym ruszyły
    czynności, których efektem końcowym jest obecne zamieszanie? Dla mnie
    sensu nie ma ułaskawiać z kary, która jest de facto hipotetyczna, bo
    wyrok nie jest prawomocny. Nie wiem dlaczego miałoby to przerywać dalsze
    działania sądu. Nie widzę w tym jakiejś logiki.

    > Jest OK - ułaskawia czyli nie będzie musiał ułaskawiony odbywać
    > zasądzonej w pierwszej instancji kary, ale dlaczego niby sąd nie może
    > kontynuując postępowania skazać kogoś prawomocnie?
    > Jeśli prezydent tak wybrał, że chciał kogoś uchronić tylko przed
    > skutkami skazania nieprawomocnego, to jest w porządku, ale po
    > prawomocnym skazaniu dochodzą
    > inne kary czy dolegliwości prawne i tych już nie usuwa prezydencka łaska.
    > Czy jest jakiś przepis, który stanowi, że akt łaski kończy postępowanie?
    > To chyba nie te kompetencje.

    MZ pierwszoplanowo nielogiczne jest udzielanie łaski dla kary, która nie
    jest de facto w danych okolicznościach hipotetyczna.

    --
    Marcin