  • 1. Data: 2005-09-29 11:16:43
    Temat: Archiwizowanie SMSow przez operatora
    Od: "Yawn" <y...@g...pl>

    Witam,
    utworzylam watek na grupie pl.misc.telefonia.gsm: "SMSy - odczytanie po
    dlugim czasie".
    Interesowalo mnie, czy operatorzy przechowuja SMSy swoich klientow.
    Rozumiem, ze technicznie jest to mozliwe (to jasno powiedzieli na grupie).
    Ale czy operator ma takie prawo? Niektorzy twierdzili, ze nie tylko prawo,
    ale i obowiazek. I czy mozna by takie SMSy wykorzystywac podczas rozprawy w
    sadzie?
    Pozdrawiam,
    Yawn

  • 2. Data: 2005-09-29 11:32:49
    Temat: Re: Archiwizowanie SMSow przez operatora
    Od: "sundayman" <s...@W...onet.pl>

    Kiedyś przy okazji jakiejs afery wypowiadal sie przedstawiciel której z
    sieci komórkowych, i na pytanie czy archiwizują SMS stwierdzil, że nie, bo
    "są to przecież miliony sms, więc nie mieli by możliwości technicznych
    zapisania tkiej ogromnej ilości danych".
    Myślalem, że się przewrócę ze śmiechu. Wystarczy policzyć ;
    1 sms to 160 znaków. Przyjmijmy, ze 256, wraz z jakimis dodatkowymi
    informacjiami (numer telefonu, czas itp).
    Czyli 256 bajtów na SMS. Na jednej plytce CDR mamy średnio 700MB, czyli
    734003200 bajtów.
    To wystarcza na 2867000 smsów... Z tego wynika, że jeden dysk rzędu 120 GB
    (128849018880 bajtów) wystarczy na ponad 500 milionów sms...
    No, to rzeczywiście... Ciekawe, czy przypadkiem nie jest to więcej niż do
    tej pory w ogóle wyslano.

    Jednym slowem, facet albo ściemnia, albo jest calkowicie niekompetentny, i
    nie wie o czym mówi.

    pozdrawiam.

  • 3. Data: 2005-09-29 11:34:38
    Od: "rezist.com" <s...@p...com>

    > Interesowalo mnie, czy operatorzy przechowuja SMSy swoich klientow.

    Zyjemy w erze nowoczesnych kodekow, myslisz ze maja mozliwosci
    techniczne archiwizowania TYLKO sms'ow? :>>

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 4. Data: 2005-09-29 11:59:25
    Od: "Yawn" <y...@g...pl>

    > Zyjemy w erze nowoczesnych kodekow, myslisz ze maja mozliwosci
    > techniczne archiwizowania TYLKO sms'ow? :>>

    Nie pytam o mozliwosci, ale o prawo.

  • 5. Data: 2005-09-29 12:18:30
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Użytkownik Yawn napisał:

    > Nie pytam o mozliwosci, ale o prawo.

    Prawo zezwala na rejestrowanie tzw. danych transmisyjnych. Na pewno nie
    należy do nich treść korespondencji.

    M.

  • 6. Data: 2005-09-29 14:02:22
    Od: "rezist.com" <s...@p...com>

    > Prawo zezwala na rejestrowanie tzw. danych transmisyjnych. Na pewno nie
    > należy do nich treść korespondencji.

    No prosze, jeszcze nie slyszalem o zadnym precedensie, w przypadku
    slynnych procesow zon z mezami o smsy od kochanek :)

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 7. Data: 2005-09-29 18:50:56
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 29 wrz o godzinie 16:02, na pl.soc.prawo, rezist.com napisał(a):

    > No prosze, jeszcze nie slyszalem o zadnym precedensie, w przypadku
    > slynnych procesow zon z mezami o smsy od kochanek :)

    A SMSik jednego z członków KRRiTV do drugiego o treści mniej więcej "ch..e
    precz" - to co - kopia SMSu poszła do JMR który to wywlókł czy tez
    otrzymał to od operatora - jak Ci się wydaje?

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 8. Data: 2005-09-29 20:21:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "sundayman" <s...@W...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:dhgjd4$4s7$1@news.onet.pl...

    > Jednym słowem, facet albo ściemnia, albo jest całkowicie
    niekompetentny, i
    > nie wie o czym mówi.

    Twoje obliczenia są ścisłe, ale nie uwzględniają kilku aspektów:

    1) Nie wystarczy tego zapisać. Trzeba jeszcze później coś w tym
    znaleźć.

    2) Nie chce mi się szukać, ale w Polsce jest spokojnie 10.000.000
    telefonów komórkowych. Wiec Twój dysk 120 MB wystarczy zaledwie na
    średnio 50 SMS-ów z jednego telefonu. By przechowywanie miało sens, to
    by trzeba to kilka miesięcy trzymać. Może i rok. Czy zdajesz sobie
    sprawę jaki to ogrom informacji?

    3) SMS, jak każdy list podlega ochronie. teraz musisz jeszcze te dane
    chronić.

    I po co operatorowi taki problem?

  • 9. Data: 2005-09-29 21:42:36
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Artur Ch. napisał(a):

    > A SMSik jednego z członków KRRiTV do drugiego o treści mniej więcej "ch..e
    > precz" - to co - kopia SMSu poszła do JMR który to wywlókł czy tez
    > otrzymał to od operatora - jak Ci się wydaje?

    Nieuk miał to na karcie. Skasowane. Ale nie nadgrane nową wiadomością ;-)

    M.

  • 10. Data: 2005-09-29 21:47:19
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    sundayman napisał(a):

> [...]
    > (128849018880 bajtów) wystarczy na ponad 500 milionów sms...
    > No, to rzeczywiście... Ciekawe, czy przypadkiem nie jest to więcej niż do

    Średna na usera to ok. 30 SMS-ow miesięcznie. Powiedzmy, że średnia
    liczba telefonów to 25 mln.

    25 mln x 12 x 30= 9 miliardów.

    Twój dysk wystarczyłby w tym układzie na 20 dni ;-) ALe oczywiscie pliki
    tekstowe można wydajnie skompresować.

    M.