  • 21. Data: 2003-02-11 13:34:36
    Temat: Re: 17latek a odpowiedzialność
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    ----- Original Message -----
    From: "Stan_Z" <s...@g...pl>
    To: <p...@n...pl>

    : A dlaczego nikt tutaj nie pamięta, że jest jeszcze regulamin, który wisi
    : sobie w każdym autobusiku, tramwaju czy innym środku publicznego
    transportu
    : i reguluje zasady przewozu osób, a tym samym zawierania z przewożnikiem
    : umowy.

    ten regulamin nie może zmieniać postanowień KC.
    Poza tym kto nie pamięta?
    zobacz w archiwum, regulaminy przewozu już są przewrocóne na lewą stronę i
    obejrzane do ostatniej literki :)

    pozdrowienia

  • 22. Data: 2003-02-11 13:40:36
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

  • 23. Data: 2003-02-11 13:41:15
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Kamil Golaszewski" <k...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    umowe per facta cocludenta, adhezyjną o przewóz środkami kom. miejskiej
    zawiera sie wsiadłszy do busa z celem przemieszczenia się w momencie

    Depi.

  • 24. Data: 2003-02-11 16:50:03
    Temat: Odp: 17latek a odpowiedzialność
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Stan_Z <s...@g...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b2au1d$apl$...@n...supermedia.pl...

> [...]
    transportu
    > i reguluje zasady przewozu osób, a tym samym zawierania z przewożnikiem

    e tam bajacie a ja zaraz wam z moim upn wyskocze i znowu bedzie wojna hehe

    Sandra

  • 25. Data: 2003-02-11 16:57:44
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    Dnia 03-02-11 09:23, Użytkownik k napisał:
    > skończone 17 lat = odpowiada sam.

    Niestety nie można zgodzić się z tym poglądem i wątpliwości, które
    wysunęła p. Sandra są uzasadnione. Rzeczywiście zasadą jest, że osoba,
    która ukończyła 17 lat ponosi odpowiedzialność za wykroczenia (art. 8
    kw), przestępstwa (art. 10 kk) oraz wykroczenia i przestępstwa skarbowe
    (art. 5 kks; tutaj zostało to trochę inaczej sformułowane, ale istota
    jest zachowana).

    Jednocześnie należy pamiętać o fundametalnej zasadzie odpowiedzialności
    karnej sensu largo, a mianowicie nullum crimen sine lege (art. 1 § 1 kw,
    art.1 § 1 kk, art.1 § 1 kks). A zatem odpowiedzialność ponosi się tylko
    za "czyn zabroniony pod groźbą kary przez ustawę obowiązującą w czasie
    jego popełnienia".

    Jazda "na gapę" nie została spenalizowana przez ustawodawcę ani jako
    wykroczenie (wykroczenie skarbowe), ani jako przestępstwo (przestępstwo
    skarbowe). Osoba, która nie opłaciła przejazdu obowiązana jest do
    uiszczenia opłaty dodatkowej (nie jest to grzywna). Poza tym zwrócić
    należy uwagę na art. 90 prawa przewozowego " W sprawach nie unormowanych
    w ustawie oraz w przepisach wydanych w jej wykonaniu i w przepisach
    szczególnych stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego".

    Podsumowując, 17 lat nie jest w tym wypadku granicą odpowiedzialności,
    gdyż nie jest to odpowiedzialność karna (sensu largo).

    --
    Jubei

  • 26. Data: 2003-02-11 17:43:34
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Marcin Surowiec" <s...@d...pl> wrote in message

> [...]
    Mogłeś już, kurde, podać. Nie mam pod ręką ww. :-(((

    Hmmm... Czemu?

    --
    Depi.

  • 27. Data: 2003-02-11 23:08:25
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Jubei wrote:
    > Jazda "na gapę" nie została spenalizowana przez ustawodawcę ani jako
    > wykroczenie (wykroczenie skarbowe),

    Jak będzie jeździł dłużej to ma szansę załapać się na wykroczenie

    KG

  • 28. Data: 2003-02-12 06:09:48
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

  • 29. Data: 2003-02-12 10:32:34
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    Dnia 03-02-12 00:08, Użytkownik Kamil Golaszewski napisał:
    > Jak będzie jeździł dłużej to ma szansę załapać się na wykroczenie

    Jazda "na gapę" choćby najbardziej nagminna nie stanowi wykroczenia.
    Można jeździć "na gapę" w nieskończoność i uiszczać opłatę dodatkową.
    Dopiero jazda "na gapę" , pomimo nieuiszczenia dwukrotnie w ciągu roku
    nałożonej opłaty dodatkowej, będzie wypełniać ustawowe znamiona
    szalbierstwa (art. 121 kw).
    --
    Jubei

  • 30. Data: 2003-02-12 12:03:48