  • 41. Data: 2013-10-30 21:29:50
    Temat: Re: 0,8 sekundy [tylko 2-3 lata "do odsiadki" za spowodowanie śmierci?]
    Od: "A. Filip" <a...@x...wp.pl>

    hikikomorisan <h...@a...pl> pisze:

    > dlaczego tylko 15 lat?
    >
    > przez tyle lat ile trzeba na splate zadoscuczynienia. Takiego,
    > jakie wychodzi z tego, ile by zarobil zabity czlowiek do 67
    > roku, gdyby dalej pracowal zamiast lezec w trumnie.

    Ja wyszedłem z założenia że mają mieć spapraną bardzo sporą część
    życia, znacznie więcej niż odsiedziane 2-3 ale nie całe życie.
    Twoje założenia mogą być inne i prowadzić do innych sugestii.

    --
    A. Filip
    Z wielkiego strachu to, co pochodzi z wody, ucieknie do lasu, a to, co

  • 42. Data: 2013-10-30 21:32:36
    Od: hikikomorisan <h...@a...pl>

    On 30.10.2013 21:29, A. Filip wrote:

    > Ja wyszedłem z założenia że mają mieć spapraną bardzo sporą część życia,
    > znacznie więcej niż odsiedziane 2-3 ale nie całe życie. Twoje założenia
    > mogą być inne i prowadzić do innych sugestii.

    Rodzina zabitego kierowcy ma spaprane zycie do konca, a nie tylko "spora
    czesc".

    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Chcesz-biedowac-na-s
    tarosc-Zaufaj-panstwu-2929060.html

    zen.aspx

  • 43. Data: 2013-10-31 00:45:37
    Temat: Re: 0,8 sekundy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 30 Oct 2013, sqlwiel wrote:

    > Środkiem, który PRZEDE WSZYSTKIM ma ochronić społeczeństwo przed przestępcą i
    > jego działaniami. Wolny i dorosły człowiek ponosi odpowiedzialność za swoje
    > czyny. A więc kara ma:
    > 1) odizolować sprawcę do czasu, aż "zmądrzeje"
    > 2) dążyć do naprawienia krzywd ofiar
    > 3) oddziaływać wychowawczo, aby szybciej zmądrzał
    >
    > (żaden ze mnie teoretyk. Piszę z głowy.)

    To pominąłeś element oddziaływania na INNYCH.
    Takich którym podobny pomysł przyjdzie do głowy.
    O ile wiem, teoretycy go uwzględniają ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 44. Data: 2013-10-31 06:16:35
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    sqlwiel" <"nick wrote:

> [...]
    > odpowiedzialność za swoje czyny. A więc kara ma:
    > 1) odizolować sprawcę do czasu, aż "zmądrzeje"

    no to jest nadzieja że zmądrzeją za te 3 lata powiedzy...

    > 2) dążyć do naprawienia krzywd ofiar

    generalnie to jest domena postępowania cywilnego

    > 3) oddziaływać wychowawczo, aby szybciej zmądrzał

    czyli resocjalizacja.

    > (żaden ze mnie teoretyk. Piszę z głowy.)
    >
    > , a więzienia powinny być obozami pracy. Więzień ma zarobić najpierw
    > na czynsz, potem na pensje klawiszy, na odszkodowanie dla ofiar, a
    > potem dopiero na swoje papu. Papu może przynosić (lub fundować) mu
    > rodzina albo inni dobroczynni.

    oczywiście możemy mieć jeszcze droższe więzienia...

  • 45. Data: 2013-10-31 06:19:45
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    A. Filip wrote:

    > Kara (ze strony państwa) to nie *tylko* zemsta (dla
    > poszkodowanych).
    >
    > Jeśli twierdzisz że zemsty w karach cywilizowanego społeczeństwa
    > nie ma być zupełnie nic to dopraszasz się żeby ciężko poszkodowani
    > (lub ich bliscy) brali zemstę we własne ręce. Częścią każdego
    > porządnego systemu prawnego jest zapewniania poczucia że
    > "sprawiedliwości staje się zadość", tworzenie poczucia "u niemal
    > wszystkich" że nie trzeba wymierzać sprawiedliwości (należytej
    > kary) własnoręcznie.

    przy całym okropieństwie zdarzenia, być może sędzia wiedział jednak wiecej o
    sprawie niż my stad jego wyrok.

    To co robili mogło być po prostu skrajną głupotą napędzająca sie przez
    działanie grupowe.

  • 46. Data: 2013-10-31 07:19:26
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    > To pominąłeś element oddziaływania na INNYCH.
    > Takich którym podobny pomysł przyjdzie do głowy.
    > O ile wiem, teoretycy go uwzględniają ;)

    Owszem, umkło mię :)

    Choć z drugiej strony - wolny i dorosły człowiek ma WIEDZIEĆ, że nie
    wolno rzucać cegłami w samochody i nie jest mu do tego potrzebny
    przykład z prasy "czym mu to grozi".
    Choć może... w ciągu kilkunastu lat czytania doniesień prasowych u
    każdego wytworzy się jakaś reprezentacja kodeksu karnego. Niekoniecznie
    pożądana. Np., że nienabicie lizaka na kasę, to straszna zbrodnia, a
    zabicie człowieka, czy kradzież na miliard, to drobiazg, którego
    należało uniknąć.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 47. Data: 2013-10-31 07:31:43
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    W dniu 2013-10-31 06:19, Marek Dyjor pisze:

    > przy całym okropieństwie zdarzenia, być może sędzia wiedział jednak
    > wiecej o sprawie niż my stad jego wyrok.
    >
    > To co robili mogło być po prostu skrajną głupotą napędzająca sie przez
    > działanie grupowe.

    I tak na pewno było. Ale to nie umniejsza konieczności stosownego do
    skutku ukarania, a śmiertelny skutek był DO PRZEWIDZENIA.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 48. Data: 2013-10-31 09:02:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 31 Oct 2013, sqlwiel wrote:

    > Choć z drugiej strony - wolny i dorosły człowiek ma WIEDZIEĆ, że nie wolno
    > rzucać cegłami w samochody i nie jest mu do tego potrzebny przykład z prasy
    > "czym mu to grozi".

    Ale tu jest osobny ogranicznik - on musi również wiedzieć, czym to grozi,
    niezależnie od prasy, a nie poprzestawać na tym że NIE WOLNO.
    Po prostu znajdą się tacy, którzy spróbują.
    Mają inną skalę wartości, albo nazwij to sobie dowolnie - miarą
    "niewolności" będzie wyłącznie groźba kary.

> [...]
    > Np., że nienabicie lizaka na kasę, to straszna zbrodnia, a zabicie człowieka,
    > czy kradzież na miliard, to drobiazg, którego należało uniknąć.

    Chyba przekręciłeś - to losowy wypadek, źle wystawiony przelew, samo
    tak wyszło, sprawca wcale nie chciał, system za wcześnie przelal ;>

    pzdr, Gotfryd

  • 49. Data: 2013-10-31 18:15:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 31 Oct 2013, Marek Dyjor wrote:

    > generalnie to jest domena postępowania cywilnego

    "Generalnie" :) takie podejście uważam za błąd.

    Miło że istnieją ze trzy drogi karne do załatwienia
    odszkodowań "przy okazji" sprawy karnej, ale na mój
    gust powinien to być tryb obowiązkowy.

    Celem prawa powinno być m.in. doprowadzenie do przestrzegania
    prawa, i sankcja w postaci karnego naprawienia szkody
    z możliwym zawieszeniem pewnych elementów kary ma
    istotną wartość motywującą.
    Ale nawet zasądzenie "zwykłego" odszkodowania, aby
    poszkodowany nie musiał osobno dochodzić tego co
    mu się NALEŻY jest krokiem w dobrą stronę.

    pzdr, Gotfryd

  • 50. Data: 2013-10-31 18:51:20
    Od: "4cx1000" <s...@p...pl>

    > A coś merytorycznie potrafisz?