  • 1. Data: 2014-04-08 12:16:38
    Temat: Przedawnienie a brak pisma o przyznaniu odszkowania
    Od: "rg" <n...@o...pl>

    Dostałem odszkodowanie na konto, a nie otrzymałem pisma o przyznaniu
    odszkodowania. W aktach szkody pisma (kopii) też nie ma.

    Czy brak pisma przerywa brak przedawnienia (szkoda ponad 3 lata temu).

    W KC stoi, że przedawnienie biegnie po otrzymaniu pisma o przyznaniu
    odszkodowania. No, ale jest ten przelew...

  • 2. Data: 2014-04-08 21:49:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Apr 2014, rg wrote:

> [...]
    >
    > Czy brak pisma przerywa brak przedawnienia (szkoda ponad 3 lata temu).
    >
    > W KC stoi, że przedawnienie biegnie po otrzymaniu pisma o przyznaniu

    Moment, moment.
    A wiesz na czym polega przedawnienie?
    Do czego Ci to pismo?
    O przedawnienie *czego* Ci chodzi?
    No i pokaż mi palcem gdzie "stoi", dla ułatwienia link na właściwy
    rozdział:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,204,8330
    1,20140123,art-117-125-przedawnienie-roszczen.html

    > No, ale jest ten przelew...

    No właśnie, nie rozumiem w czym problem :D

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2014-04-11 14:47:32
    Od: "rg" <n...@o...pl>

    Tue, 8 Apr 2014 21:49:42 +0200, w <Pine.WNT.4.64.1404082147430.1416@quad>,
    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(-a):

> [...]
    > http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,204,8330
    1,20140123,art-117-125-przedawnienie-roszczen.html

    > No właśnie, nie rozumiem w czym problem :D

    Link nie jest do właściwego rozdziału :)

    "Generalna zasada przedawnienia roszczeń z umów ubezpieczenia uregulowana jest
    w art. 819 § 1 k.c., który stanowi że roszczenia z umowy ubezpieczenia
    przedawniają się z upływem lat trzech. Natomiast wyjątek od generalnej zasady
    trzyletniego okresu przedawnienia są roszczenia z umów ubezpieczenia
    odpowiedzialności cywilnej. Zgodnie z brzmieniem art. 819 § 3 k.c. termin
    roszczeń poszkodowanego wobec zakładu ubezpieczeń o odszkodowanie lub
    zadośćuczynienie przedawnia się z upływem okresu przewidzianego dla tego
    roszczenia w przepisach o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną czynem
    niedozwolonym (deliktem) lub niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem
    zobowiązania (kontraktem). Wobec wyżej wskazanej regulacji 819 § 3, która
    stanowi, iż termin roszczeń poszkodowanego wobec zakładu ubezpieczeń z umów
    ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej deliktowej m.in. za wypadki drogowe
    roszczenie o odszkodowanie lub zadośćuczynienie przedawnia się z upływem okresu
    przewidzianego dla tego roszczenia w przepisach o odpowiedzialności za szkodę
    wyrządzoną czynem niedozwolonym (deliktem) zastosowanie znajdzie art. 442 ze
    znaczkiem 1 k.c. Zgodnie z brzmieniem § 1 tego przepisu roszczenia z tytułu
    czynów niedozwolonych przedawniają się po upływie 3 lat od dnia, w którym
    poszkodowany dowiedział się o szkodzie i osobie zobowiązanej do jej naprawienia
    nie później jednak niż 10 lat od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie
    wyrządzające szkodę"

    To co wyżej jest w sumie jasne, prawda? :)

    Ale wątpliwości budzi to co niżej -- czy bieg przedawnienia został przerwany
    przez TU:

    "Ponadto, co pozostaje istotne dla omawianego terminu przedawnienia roszczeń
    wobec zakładu ubezpieczeń zgodnie z 819 § 4 k.c. bieg przedawnienia roszczeń o
    świadczenie do ubezpieczyciela przerywa się także przez zgłoszenie
    ubezpieczycielowi tego roszczenia lub przez zgłoszenie zdarzenia objętego
    ubezpieczeniem. W takich przypadkach bieg przedawnienia rozpoczyna się na nowo
    od dnia, w którym zgłaszający roszczenie lub zdarzenie otrzymał na piśmie
    oświadczenie ubezpieczyciela o przyznaniu lub odmowie świadczenia."

  • 4. Data: 2014-04-11 14:51:01
    Od: "rg" <n...@o...pl>

    Tue, 8 Apr 2014 21:49:42 +0200, w <Pine.WNT.4.64.1404082147430.1416@quad>,
> [...]

    Może wytłumaczę tak:
    1. Szkoda powiedzmy 9 lat temu, zgłoszona do OC 8 lat temu.
    2. Odszkodowanie wypłacone 7 lat temu, ale nie dostałem pisma o przyznaniu
    odszkodowania.
    3. Zgłoszenie sprawy do TU przerywa bieg przedawnienia, ale ponownie biegnie od
    dnia otrzymania stanowiska TU (patrz poprzedni post z dzisiaj)

  • 5. Data: 2014-04-12 08:43:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Apr 2014, rg wrote:

> [...]
    > 3. Zgłoszenie sprawy do TU przerywa bieg przedawnienia, ale ponownie biegnie od
    > dnia otrzymania stanowiska TU (patrz poprzedni post z dzisiaj)

    Raz jeszcze.
    Idzie o samo sedno sprawy - piszesz że odszkodowanie dostałeś.
    Co do samej zasady, skoro odszkodowanie zostało wypłacone, to zostało
    "uznane", nie może się więc przedawnić.
    Czy zamierzasz podważać, np. jego wysokość?
    Albo np. zwrócić, twierdząc że nienależne ;)
    Bo tego NIE napisałeś.
    Ale wtedy *nie* otrzymałbyś odszkodowania!
    Dostałbyś "kwotę bezsporną", uznaną przez ubezpieczyciele, a nie
    odszkodowanie, którego chcesz, wbrew temu co napisałeś :)

    Nie można jednocześnie twierdzić że "dostało się odszkodowanie"
    i jednocześnie go chcieć (drugi raz ;)).
    Do tego zmierzałem :)
    Co do terminu przedawnienia, nie wypowiadam się.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2014-04-12 08:58:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Apr 2014, rg wrote:

> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    [...]
    [...]
    > Link nie jest do właściwego rozdziału :)

    Właściwego :)
    Podejrzewam, że masz na myśli fakt, że *NIE* dostałeś odszkodowania,
    i dlatego chcesz się o nie ubiegać.
    O odszkodowanie ponad kwotę bezsporną, wypłaconą przez ubezpieczyciela.
    Jak ubezpieczycielowi napiszesz że "dostałeś odszkodowanie", to
    mogą to wykorzystać i posłać Cię na drzewo, nawet jakbyś miał rację
    co do terminów przedawnienia.
    Stwierdzą że "uznałeś" i dowiedź, że nie jesteś wielbłądem, skoro
    na piśmie mają że jesteś.
    Przedawnieniu podlega wyłącznie wierzytelność, której się NIE otrzymało :)

    > To co wyżej jest w sumie jasne, prawda? :)

    Prawda :)
    Powołuję się na Twoje własne słowa z posta :)
    "W piśmie z dn. 04.04.2014 p. rg uznał że odszkodowanie dostał,
    więc nic nie mogło się przedawnić. Dziękujemy za skorzystanie
    z naszych usług i zapraszamy ponownie"
    ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2014-04-15 12:00:30
    Od: "rg" <n...@o...pl>

    Sat, 12 Apr 2014 08:58:08 +0200, w <Pine.WNT.4.64.1404120844100.944@quad>,
> [...]

    > na piśmie mają że jesteś.
    > Przedawnieniu podlega wyłącznie wierzytelność, której się NIE otrzymało :)

    1. Napisałem 3 m-ce temu pismo do ubezpieczyciela "jak tam wygląda moja sprawa,
    bo nie wiem czy kasę dostałem".
    2. Ubezpieczyciel odpisał mi, "kasę wysłaliśmy przekazem, ale wrócił do nas --
    adresat not found".
    3. To ja im napisałem -- "pokażta akta sprawy, sprawdzim ten bałagan".

    Akta dostałem i widzę, że poszło przelewem. Sprawdzam -- ano przyszło X lat
    temu.

> [...]
    > "W piśmie z dn. 04.04.2014 p. rg uznał że odszkodowanie dostał,
    > więc nic nie mogło się przedawnić. Dziękujemy za skorzystanie

    Raczej nie tak. Dostałem kwotę bezsporną (chociaż ubezpieczyciel twierdzi, że
    nie wysłał), to nie znaczy, że to zaspokaja całe roszczenie.

    Ale w sumie pytałem o konkretny przepis -- czy w tym przypadku ma zastosowanie.

  • 8. Data: 2014-04-15 12:02:18
    Od: "rg" <n...@o...pl>

    Raz jeszcze.
    > Idzie o samo sedno sprawy - piszesz że odszkodowanie dostałeś.
    > Co do samej zasady, skoro odszkodowanie zostało wypłacone, to zostało
    > "uznane", nie może się więc przedawnić.

    O nie, nie dostałem odszkodowania, tylko jego część bezsporną (wg mojego zdania
    oczywiście).
    Roszczenie mam nadal, ale nie wiem czy przedawnione, czy nie.

> [...]
    >
    > Nie można jednocześnie twierdzić że "dostało się odszkodowanie"
    > i jednocześnie go chcieć (drugi raz ;)).

    Patrz wyżej.

    > Co do terminu przedawnienia, nie wypowiadam się.

    A szkoda ;>.