    From: "rg" <n...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Przedawnienie a brak pisma o przyznaniu odszkowania
    Date: Fri, 11 Apr 2014 14:47:32 +0200

    Tue, 8 Apr 2014 21:49:42 +0200, w <Pine.WNT.4.64.1404082147430.1416@quad>,
    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(-a):

    > Moment, moment.
    > A wiesz na czym polega przedawnienie?
    > Do czego Ci to pismo?
    > O przedawnienie *czego* Ci chodzi?
    > No i pokaż mi palcem gdzie "stoi", dla ułatwienia link na właściwy
    > rozdział:
    > http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,204,8330
    1,20140123,art-117-125-przedawnienie-roszczen.html

    > No właśnie, nie rozumiem w czym problem :D

    Link nie jest do właściwego rozdziału :)

    "Generalna zasada przedawnienia roszczeń z umów ubezpieczenia uregulowana jest
    w art. 819 § 1 k.c., który stanowi że roszczenia z umowy ubezpieczenia
    przedawniają się z upływem lat trzech. Natomiast wyjątek od generalnej zasady
    trzyletniego okresu przedawnienia są roszczenia z umów ubezpieczenia
    odpowiedzialności cywilnej. Zgodnie z brzmieniem art. 819 § 3 k.c. termin
    roszczeń poszkodowanego wobec zakładu ubezpieczeń o odszkodowanie lub
    zadośćuczynienie przedawnia się z upływem okresu przewidzianego dla tego
    roszczenia w przepisach o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną czynem
    niedozwolonym (deliktem) lub niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem
    zobowiązania (kontraktem). Wobec wyżej wskazanej regulacji 819 § 3, która
    stanowi, iż termin roszczeń poszkodowanego wobec zakładu ubezpieczeń z umów
    ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej deliktowej m.in. za wypadki drogowe
    roszczenie o odszkodowanie lub zadośćuczynienie przedawnia się z upływem okresu
    przewidzianego dla tego roszczenia w przepisach o odpowiedzialności za szkodę
    wyrządzoną czynem niedozwolonym (deliktem) zastosowanie znajdzie art. 442 ze
    znaczkiem 1 k.c. Zgodnie z brzmieniem § 1 tego przepisu roszczenia z tytułu
    czynów niedozwolonych przedawniają się po upływie 3 lat od dnia, w którym
    poszkodowany dowiedział się o szkodzie i osobie zobowiązanej do jej naprawienia
    nie później jednak niż 10 lat od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie
    wyrządzające szkodę"

    To co wyżej jest w sumie jasne, prawda? :)

    Ale wątpliwości budzi to co niżej -- czy bieg przedawnienia został przerwany
    przez TU:

    "Ponadto, co pozostaje istotne dla omawianego terminu przedawnienia roszczeń
    wobec zakładu ubezpieczeń zgodnie z 819 § 4 k.c. bieg przedawnienia roszczeń o
    świadczenie do ubezpieczyciela przerywa się także przez zgłoszenie
    ubezpieczycielowi tego roszczenia lub przez zgłoszenie zdarzenia objętego
    ubezpieczeniem. W takich przypadkach bieg przedawnienia rozpoczyna się na nowo
    od dnia, w którym zgłaszający roszczenie lub zdarzenie otrzymał na piśmie
    oświadczenie ubezpieczyciela o przyznaniu lub odmowie świadczenia."