  • 1. Data: 2022-03-16 07:32:01
    Temat: Problemy z rejestracją cudzoziemców w PESEL
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    Kłopoty z transliteracją.
    Trudności z odróżnieniem rosyjskiego od ukraińskiego.
    Twardy i miękki znak.

    Może to spowodować, że osoby z tej samej rodziny będą inaczej
    zarejestrowane w PESEL

    https://www.rp.pl/cudzoziemcy/art35869121-rusza-reje
    stracja-uchodzcow-w-systemie-pesel-moga-byc-klopoty-
    z-cyrylica

    https://szczecin.wyborcza.pl/szczecin/7,34939,282260
    05,jak-beda-nadawane-numery-pesel-dla-uchodzcow-z-uk
    rainy-w-urzedzie.html

    Podobno i tak w rejestrze jest dużo błędów, a co dopiero teraz będzie.

  • 2. Data: 2022-03-16 10:50:14
    Temat: Re: Problemy z rejestracją cudzoziemców w PESEL
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.03.2022 o 07:32, Krzysztof kw1618 pisze:
    > Kłopoty z transliteracją.
    > Trudności z odróżnieniem rosyjskiego od ukraińskiego.
    > Twardy i miękki znak.
    > Podobno i tak w rejestrze jest dużo błędów, a co dopiero teraz będzie.

    Jest instrukcja, jak się to zapisuje. Przecież w paszportach też nie ma
    znaków narodowych.

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2022-03-16 11:02:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 16 Mar 2022 10:50:14 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Jest instrukcja, jak się to zapisuje. Przecież w paszportach też nie ma
    > znaków narodowych.

    ALe teraz czesc z nich nie ma paszportow, a tylko ukrainskie
    dokumenty.
    Wiec pozostaje kwestia na ile dobrze urzednicy z łapanki będą znali
    instrukcje.

    A taki np
    ukr. ?????? ????????? ????????, ros. ?????? ????????? ????????

    Co mu wpisac - Janukowicz? Janukowycz?
    A co ma ma paszporcie ukrainskim ... Victor Yanukowych ?

    J.

    J.

  • 4. Data: 2022-03-16 11:16:39
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.03.2022 o 11:02, J.F pisze:
    > ALe teraz czesc z nich nie ma paszportow, a tylko ukrainskie
    > dokumenty.

    Albo żadnych. Moje nazwisko po I Wojnie Światowej, w zależności od
    urzędu przyjęło trzy rożne formy. Oryginalnie pisało się przez "y" z "u
    apostrofem" po austriacku.

    > Wiec pozostaje kwestia na ile dobrze urzednicy z łapanki będą znali
    > instrukcje.

    Wydaje mi się, że wobec skali problemu ktoś by mógł napisać szubki program.

    > A taki np
    > ukr. ?????? ????????? ????????, ros. ?????? ????????? ????????
    >
    > Co mu wpisac - Janukowicz? Janukowycz?
    > A co ma ma paszporcie ukrainskim ... Victor Yanukowych ?

    Nie pamiętam na wyrywki tej transkrypcji. Ponieważ dotąd nie było ich
    wiele, więc wyszukiwało się po dacie urodzenia, narodowości i płci, a
    potem patrzyło, co jest podobne i analizowało. Teraz może być problem z
    takim podejściem.

    --
    Robert Tomasik

  • 5. Data: 2022-03-16 11:45:29
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 16 Mar 2022 10:50:14 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > w paszportach też nie ma
    > znaków narodowych.

    ???
    W moim mam "KRAKÓW" i "WOJEWODA MAŁOPOLSKI".

    A tu jest ukraińska wersja cyrylicy, choć po prawdzie równolegle z
    transkrypcją na angielski:
    https://worksol.pl/wp-content/uploads/2018/02/paszpo
    rt-biometryczny-1.jpg

    A miejsce urodzenia tylko po ukraińsku.
    I teraz polski urzędnik ma wpisać "Kijów" czy "Kyjiw"?

    Nazwisko powinno być według angielskiej transkrypcji "Tkachenko", czy
    polskiej "Tkaczenko"?

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Z dalszych eksperymentów zrezygnował."
    Mark Twain

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 6. Data: 2022-03-16 16:23:16
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.03.2022 o 11:45, Olin pisze:

> [...]
    > I teraz polski urzędnik ma wpisać "Kijów" czy "Kyjiw"?
    > Nazwisko powinno być według angielskiej transkrypcji "Tkachenko", czy

    Jest odpowiednia tabelka. Chyba w Rozporządzeniu. Nie robię tego na co
    dzień, to nie potrzebuję i nie pamiętam. Obejrzyj ten dolny pasek na
    stronie, na której masz dane osobowe w paszporcie i popatrz, czy masz
    tam polskie znaki :-) O ile pamiętam, to nie ma. A to te dane się za
    granicą wprowadza, a nie przepisuje z tych wydrukowanych.

    Na ile kojarzę dane wpisywane do PESEL, to nazwy miejscowości i krajów
    wpisuje się w wersji polsko brzmiącej (o ile istnieje). Problem jest
    tylko z miejscem urodzenia. Imię, nazwisko i imię ojca wpisuje się tak,
    jak jest w dokumentach rodzimych. Problemem może być to, że cześć z
    uchodźców dokumentów nie ma oraz to, że pozostałych danych (imię matki,
    nazwiska rodowe) nie ma w paszportach. . Gdybym ja musiał to wprowadzać,
    to poprosił bym o napisanie danych na kartce, a następnie dokonał
    transkrypcji. Z datą urodzenia nie ma większego problemu.

    --
    Robert Tomasik

  • 7. Data: 2022-03-17 10:58:20
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 16 Mar 2022 16:23:16 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Jest odpowiednia tabelka. Chyba w Rozporządzeniu. Nie robię tego na co
    > dzień, to nie potrzebuję i nie pamiętam.

    Z artykułu wynika, że może tabelka i jest, ale trzeba jakoś ujednolicić
    zasady, bo alfabet ukraiński i rosyjski się różnią, a część uchodźców ma
    dokumenty jeszcze z czasów Sojuza, czyli po rosyjsku:

    "- Transliteracja z ukraińskiego jest względnie prosta, bo została
    określona w ukraińskich przepisach, poza tym większość uchodźców ma już
    nowe dokumenty wydane w Ukrainie. W nich nazwisko zapisane jest także
    alfabetem łacińskim - zauważa Aleksandra Musil z Polskiego Towarzystwa
    Tłumaczy Przysięgłych i Specjalistycznych TEPIS. -Problemy zaczynają się,
    gdy uchodźca przedstawi podczas rejestracji dokumenty z czasów, gdy Ukraina
    była jeszcze częścią Związku Radzieckiego.

    Dotyczy to osób powyżej czterdziestki, które np. akty urodzenia mają
    sporządzone jeszcze po rosyjsku. Bywa, że starsze osoby mają dokumenty
    wypełniane nie dość, że po rosyjsku, to jeszcze odręcznym pismem.

    - Uważamy, że urzędnicy, nawet przy dobrej woli, nie mają wystarczających
    kompetencji, aby stwierdzić, w jakim języku został sporządzony dokument i w
    jaki sposób poddać transliteracji imię i nazwisko na alfabet łaciński -
    dodaje Musil.

    TEPIS podkreśla, że rejestracja w naszym systemie PESEL z błędną
    transliteracją może spowodować, że członkowie tej samej rodziny będą
    zapisani w tym systemie pod różnymi nazwiskami."

> [...]

    > tam polskie znaki :-) O ile pamiętam, to nie ma. A to te dane się za
    > granicą wprowadza, a nie przepisuje z tych wydrukowanych.

    Obejrzałem i nie ma. Tyle że tam jest typ (cokolwiek to znaczy; ja mam P),
    nazwisko, imiona, numer paszportu i data ważności, kod kraju, PESEL i chyba
    płeć.
    Jeśli nie trzeba np. miejsca urodzenia, to rzeczywiście paszport powinien
    wystarczyć. Problem z tymi, którzy go (paszportu) nie mają.

> [...]
    > nazwiska rodowe) nie ma w paszportach. . Gdybym ja musiał to wprowadzać,
    > to poprosił bym o napisanie danych na kartce, a następnie dokonał

    Może z tą kartką to i dobry pomysł, tylko odpowiednie organy powinny wydać
    precyzyjne zalecenia, a z prasy wynika, że jest bajzel i każdy kombinuje na
    własną rękę.
    A tu jeszcze część Ukraińców jest rosyjskojęzyczna i mamy dwa trochę różne
    alfabety.

  • 8. Data: 2022-03-17 11:57:08
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 17.03.2022 o 10:58, Olin pisze:
    > A tu jeszcze część Ukraińców jest rosyjskojęzyczna i mamy dwa trochę różne
    > alfabety.

    Alfabet ukraiński jest inny od rosyjskiego?

    --
    Robert Tomasik

  • 9. Data: 2022-03-17 12:51:08
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 17 Mar 2022 11:57:08 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Alfabet ukraiński jest inny od rosyjskiego?

    Tak.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Alfabet_ukrai%C5%84ski
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Alfabet_rosyjski

    Choćby:
    ? ? - Ukraińcy wymawiają jak nasze "h"
    ? ? - Rosjanie nie mają

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Nikołaj Gogol

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 10. Data: 2022-03-17 14:43:21
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 17.03.2022 o 12:51, Olin pisze:
    > Choćby:
    > ? ? - Ukraińcy wymawiają jak nasze "h"
    > ? ? - Rosjanie nie mają

    Wymowa jest mniejszym problemem, ale brak liter już tak. O ile tabelkę
    pamiętam, to ? wpisujemy jako :I, ale mogę się mylić, bo nie używam tego
    "na co dzień".

    --
    Robert Tomasik