  • 1. Data: 2004-12-06 11:25:07
    Temat: Odrzucenie spadku - kilka wątpliwości
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl>

    Witam serdecznie!

    Postarałem się opisać sytuacje zawierając wszelkie istotne okoliczności.
    Proszę o poradę.

    Osoby dramatu:
    Jadwiga Kowalska - matka zmarłego
    Adam Kowalski - zmarły
    Marek Kowalski - syn zmarłego, wnuk Jadwigi
    Alicja Kowalska - córka Marka, wnuczka zmarłego
    Dobry Duszek - po prostu dobry duszek :)

    Akt pierwszy: rok 2000
    Adam Kowalski cieszy się dobrym zdrowiem. Korzysta z życia (najróżniejsze
    kredyty, karty kredytowe itp.), ale też dobrze zarabia i spłaca zadłużenie.
    W tym czasie w formie darowizny przekazuje synowi Markowi prawo do
    spółdzielczego własnościowego mieszkania.

    Akt drugi: rok 2002
    Adam traci pracę, dostaje małą rentę, jest niewypłacalny. Przestaje spłacać
    długi.

    Akt trzeci: rok 2004
    Adam umiera. Nie pozostawia żadnego majątku, jedynie środki z polisy
    ubezpieczeniowej (ale jak rozumiem to nie wchodzi do masy spadkowej i nie
    jest przedmiotem rozważań). Więcej majątku nie ma (komornicy się o to
    postarali).

    Akt czwarty: rok 2004, później
    Dobry Duszek szepcze Markowi (synowi zmarłego), że dłużnicy czekają na
    upłynięcie półrocznego terminu na odrzucenie spadku oraz radzi się tym
    zająć. Marek googluje, czyta ustawy ale ma kilka wątpliwości. I teraz
    pytania:

    1. Czy żeby zabezpieczyć przed długami zmarłego wszystkie wymienione osoby
    należałoby odrzucać spadek w kolejności: syn, wnuczka, matka zmarłego? Czy w
    imieniu niepełnoletniej wnuczki spadek odrzucają rodzice?

    2. W jakiej formie odrzucić spadek? Marek wyczytał, że można to zrobić przed
    notariuszem lub przed sądem. Co jest lepsze (mniej kłopotliwe, tańsze)?
    Jeśli przed sądem to jakim i w jaki sposób (co trzeba wysłać lub zanieść do
    sądu)?

    3. Czy mieszkanie podarowane przez dłużnika synowi 4 lata wcześniej może
    wejść do masy spadkowej na wniosek wierzycieli (zapewniam, że wykorzystają
    wszelkie możliwości). Tak jak pisałem wyżej było podarowane w czasie, kiedy
    dłużnik był wypłacalny i nie miało to na celu uniemożliwienie wieżycielom
    odzyskania długów.

    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 2. Data: 2004-12-06 13:30:30
    Temat: Re: Odrzucenie spadku - kilka wątpliwości
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Beniamin pisze:

    [...]

    > 1. Czy żeby zabezpieczyć przed długami zmarłego wszystkie wymienione osoby
    > należałoby odrzucać spadek w kolejności: syn, wnuczka, matka zmarłego? Czy
    > w imieniu niepełnoletniej wnuczki spadek odrzucają rodzice?

    Syn i wnuczka napewno.. bo gdy odrzuci syn, wnuczka zostaje spadkobierca
    JEGO udzialu w spadku.
    Logizcnie byloby, ze gdyby wnuczka tez odrzucila, to spadkobierca zostaje
    matka zmarlego, bo odrzucajacy traktowany jest jakby bue dozyl otwarcia
    spadku.. wiec jak chyba tez..

> [...]
    > przed notariuszem lub przed sądem. Co jest lepsze (mniej kłopotliwe,
    > tańsze)? Jeśli przed sądem to jakim i w jaki sposób (co trzeba wysłać lub

    Przed notariuszem mozna a przed sadem taniej ale....
    przed sadem trzeba sprawe o stwierdzenie nabycia spadku i wtedy idrzucic..
    a po co sprawa odrzucajacemu ?

> [...]
    > wszelkie możliwości). Tak jak pisałem wyżej było podarowane w czasie,
    > kiedy dłużnik był wypłacalny i nie miało to na celu uniemożliwienie

    do konca nic nie wiadomo, cuda rozne sie zdarzaja,
    ale .... watpie... by udalo sie wygrac taka sprawe dluznikom..
    Najpierw musieliby doprowadzic do sprawy o stwierdzenie dnabycia spadku,
    a gdy wszystcy notarialnie spadek odrzuca to tylo oni maja interes", by
    sprawe wniesc..

    A po drugie..dalej tez nie byloby prosto..

    Boguslaw

  • 3. Data: 2004-12-06 18:59:00
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Beniamin" <b...@c...pl> napisał w wiadomości

    > 1. Czy żeby zabezpieczyć przed długami zmarłego wszystkie wymienione osoby
    > należałoby odrzucać spadek w kolejności: syn, wnuczka, matka zmarłego? Czy
    > imieniu niepełnoletniej wnuczki spadek odrzucają rodzice?

    Osoby pełnoletnie odrzucają same. Z wnuczką jest taki myk, że zależy to od
    tego, ile ma lat. Czy mniej, czy więcej niż 13.

> [...]
    > notariuszem lub przed sądem. Co jest lepsze (mniej kłopotliwe, tańsze)?
    > Jeśli przed sądem to jakim i w jaki sposób (co trzeba wysłać lub zanieść

    W opisanej sytuacji, to skoro nikt tego spadku nie chce nabyć, to niema kto
    złożyć wniosku o nabycie. więc zostaje wizyta u notariusza. Najlepiej całą
    rodziną, a notariusz to już odpowiednio uporządkuje.

> [...]
    kiedy
    > dłużnik był wypłacalny i nie miało to na celu uniemożliwienie wieżycielom

    Nie, mieszkanie do spadku nie wchodzi. Aczkolwiek dłużnicy mogą próbować się
    na nim zaspokoić podnosząc, ze to była darowizna z ich pokrzywdzeniem. W
    praktyce to dość trudne, ale nie mając pełnej wiedzy o tym, kiedy dokładnie
    powstało to zadłużenie trudno mi ocenić szanse.

  • 4. Data: 2004-12-09 18:14:16
    Od: "Marek" <p...@i...pl>

    Użytkownik "Boguslaw Szostak"

    > Przed notariuszem mozna a przed sadem taniej ale....
    > przed sadem trzeba sprawe o stwierdzenie nabycia spadku i wtedy
    > idrzucic..
    > a po co sprawa odrzucajacemu ?

    Nie musi być sprawa o stwierdzenie nabycia spadku. Z art 640 par 2 kpc
    wynika, że te postępowania mogą być połączone, ale nie muszą.

    Pzdr.

    Marek