    From: q...@t...no1 (Queequeg)
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Obowiązek brania paragonu, bo ochrona nie wypuści
    Date: Sun, 7 Oct 2018 10:53:37 +0000 (UTC)

    Hej,

    Już któryś raz spotkałe się z sytuacją, w której nie chciałem wziąć
    paragonu (nie potrzebuję go, nie zbieram śmieci) ale kasjer nalegał, "bo
    inaczej ochrona mnie nie wypuści" -- bo ochroniarz musi zobaczyć zakupy i
    porównać z paragonem. Tym razem był to Leroy Merlin w Arkadii (DC), przy
    tylnym wyjściu (nie tym za kasami od strony centrum handlowego tylko z
    drugiej strony).

    Ochroniarz przy wyjściu niestety (?) mnie olał i nie poprosił o paragon a
    szkoda, bo byłoby ciekawie.

    Odpowiadając na pytanie, dlaczego nie chcę pokazać zakupów ani brać
    paragonu dla ochroniarza: nie zgadzam się na traktowanie mnie z definicji
    jak złodzieja tylko dlatego, że kupuję coś w sklepie. Nie zgadzam się na
    konieczność spowiadania się komuś z tego, co kupuję ani na ryzyko, że
    przez to ktoś ograniczy moją wolność i nie wypuści mnie ze sklepu (co to w
    ogóle jest za tekst, że ochroniarz mnie nie wypuści?!).

    Ok, załóżmy że nie wziąłem paragonu, ochroniarz mnie zaczepił przy
    wyjściu, ja nie chcę pokazać mu zakupów. Co na to mówi prawo? Czy mam
    prawo wezwać policję, bo ochroniarz bezpodstawnie (nie mając żadnego
    uzasadnionego podejrzenia co do kradzieży -- uzasadnionego, czyli np. film
    z kamer, zapikanie bramki) próbuje ograniczyć moją wolność? Czy to
    ochroniarz wzywa policję, a potem jest karany za nieuzasadnione wezwanie?

    Zakładałem, że w takiej sytuacji po prostu powiem, że albo się odczepi,
    albo wzywam policję. I na policję sobie poczekam, zakupy im pokażę (bez
    paragonu, bo nie biorę śmieci), a później pozew przeciwko sklepowi (bo to
    przecież nie kaprys ochroniarza, tylko ktoś mu kazał tak robić), może coś
    by się na tym ugrało.

    Ktoś to przerabiał?

    Czy może nie mam racji i muszę brać paragony, bo każdy ochroniarz może
    mnie oskarżyć o kradzież i pozbawić wolności za samo to, że istnieję?