  • 1. Data: 2018-10-07 12:53:37
    Temat: Obowiązek brania paragonu, bo ochrona nie wypuści
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Hej,

    Już któryś raz spotkałe się z sytuacją, w której nie chciałem wziąć
    paragonu (nie potrzebuję go, nie zbieram śmieci) ale kasjer nalegał, "bo
    inaczej ochrona mnie nie wypuści" -- bo ochroniarz musi zobaczyć zakupy i
    porównać z paragonem. Tym razem był to Leroy Merlin w Arkadii (DC), przy
    tylnym wyjściu (nie tym za kasami od strony centrum handlowego tylko z
    drugiej strony).

    Ochroniarz przy wyjściu niestety (?) mnie olał i nie poprosił o paragon a
    szkoda, bo byłoby ciekawie.

    Odpowiadając na pytanie, dlaczego nie chcę pokazać zakupów ani brać
    paragonu dla ochroniarza: nie zgadzam się na traktowanie mnie z definicji
    jak złodzieja tylko dlatego, że kupuję coś w sklepie. Nie zgadzam się na
    konieczność spowiadania się komuś z tego, co kupuję ani na ryzyko, że
    przez to ktoś ograniczy moją wolność i nie wypuści mnie ze sklepu (co to w
    ogóle jest za tekst, że ochroniarz mnie nie wypuści?!).

    Ok, załóżmy że nie wziąłem paragonu, ochroniarz mnie zaczepił przy
    wyjściu, ja nie chcę pokazać mu zakupów. Co na to mówi prawo? Czy mam
    prawo wezwać policję, bo ochroniarz bezpodstawnie (nie mając żadnego
    uzasadnionego podejrzenia co do kradzieży -- uzasadnionego, czyli np. film
    z kamer, zapikanie bramki) próbuje ograniczyć moją wolność? Czy to
    ochroniarz wzywa policję, a potem jest karany za nieuzasadnione wezwanie?

    Zakładałem, że w takiej sytuacji po prostu powiem, że albo się odczepi,
    albo wzywam policję. I na policję sobie poczekam, zakupy im pokażę (bez
    paragonu, bo nie biorę śmieci), a później pozew przeciwko sklepowi (bo to
    przecież nie kaprys ochroniarza, tylko ktoś mu kazał tak robić), może coś
    by się na tym ugrało.

    Ktoś to przerabiał?

    Czy może nie mam racji i muszę brać paragony, bo każdy ochroniarz może
    mnie oskarżyć o kradzież i pozbawić wolności za samo to, że istnieję?

  • 2. Data: 2018-10-07 15:01:38
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    q...@t...no1 (Queequeg) pisze:
> [...]
    >
    > Czy może nie mam racji i muszę brać paragony, bo każdy ochroniarz może
    > mnie oskarżyć o kradzież i pozbawić wolności za samo to, że istnieję?

    Ochroniarz także "przed kradzieżowy" który nic nie może zrobić w
    przypadku "jakoś dość w miarę uzasadnionego podejrzenia kradzieży" byłby
    śmieszny, nieprawdaż? IMHO Minimum twoich problemów to "strata CZASU".
    Widać kasjer chce mieć dupę krytą przed oskarżeniem narażenia ochrony
    przynajmniej na stratę czasu. Kasjer(ka) _jako pracownik_ odpowiada za
    danie klientowi paragonu, a co z tym klient zrobi (byle nie na jego oczach)
    to już całkowicie nie jego sprawa.

    Mi raz "bramka zapiszczałą" na towar z innego sklepu który nie został
    rozbrojony po zakupie. Na paręnaście lat zakupów możesz obstawiać
    przynajmniej jeden podobny "problem do starannego sprawdzenia".

    --
    A. Filip

  • 3. Data: 2018-10-07 19:04:18
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07-10-18 o 12:53, Queequeg pisze:.

    > Czy może nie mam racji i muszę brać paragony, bo każdy ochroniarz może
    > mnie oskarżyć o kradzież i pozbawić wolności za samo to, że istnieję?

    Pracownik ochrony ma uprawnienia opisane głownie w Ustawie o Ochronie
    Osób i Mienia, choć jest tu jeszcze kilka ustaw, tyle że w opisywanej
    przez Ciebie sytuacji nie mających znaczenia.Co do zasady może ująć
    osobę podejrzaną o wykroczenie / przestępstwo. Nie spotkałem się w
    Polsce z prawe do kontrolowania paragonów. Co najmniej kiedyś, a być
    może nadal był taki obowiązek na Chorwacji i tam były stosowne tablice
    nawet w języku polskim na drzwiach sklepu.

    Tak więc ochroniarz może Cię ująć i przekazać w ręce Policji, ale nie za
    rak paragonu, tylko gdy będzie podejrzewał, że ukradłeś towar. Paragon
    ma tu niewiele do rzeczy. Przecież mogą sobie wtórnik z kasy wydrukować.

  • 4. Data: 2018-10-07 20:02:25
    Od: Animka <a...@t...nieja.wp.pl>

    >W dniu 07-10-18 o 12:53, Queequeg pisze:.

    > Tak więc ochroniarz może Cię ująć i przekazać w ręce Policji, ale nie za
    > rak paragonu, tylko gdy będzie podejrzewał, że ukradłeś towar.

    Podejrzewać to on sobie może. On musi to widzieć.

    --
    animka

  • 5. Data: 2018-10-07 21:36:49
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07-10-18 o 20:02, Animka pisze:

    > Podejrzewać to on sobie może. On musi to widzieć.

    Każdy ma prawo ująć osobę na gorącym uczynku przestępstwa lub w pościgu
    podjętym bezpośrednio po popełnieniu przestępstwa, jeżeli zachodzi obawa
    ukrycia się tej osoby lub nie można ustalić jej tożsamości. Tu o
    "widzeniu" nie ma słowa.

  • 6. Data: 2018-10-07 21:38:31
    Od: Sonn <x...@p...onet.pl>

> [...]
    > rak paragonu, tylko gdy będzie podejrzewał, że ukradłeś towar. Paragon
    > ma tu niewiele do rzeczy. Przecież mogą sobie wtórnik z kasy wydrukować.

    ZTCW to w tym kraju nie ma jeszcze obowiązku zabierania paragonu.
    Wystawiania to i owszem, ale zabierania nie. Mówiąc w skrócie ochroniarz
    może ci nagwizdać. W razie zatrzymania mnie przez takiego dupka
    zażądałbym wezwania Policji, pobrania kopii paragonu z kasy, a następnie
    przeprosin i odszkodowania za bezpodstawne zatrzymanie.

    --
    Sonn

  • 7. Data: 2018-10-07 22:58:38
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07-10-18 o 21:38, Sonn pisze:

> [...]
    > zażądałbym wezwania Policji, pobrania kopii paragonu z kasy, a następnie
    > przeprosin i odszkodowania za bezpodstawne zatrzymanie.

    Poniekąd dobrze wiesz. Sprzedawca ma obowiązek wydać Ci paragon. Możesz
    go wziąć albo nie. Tylko po co sobie czasem utrudniać życie? Pokażesz
    paragon ochroniarzowi i pójdziesz. A tak, to będziesz z godzinę
    udawadniał, żejesteś obywatelem o nieposzlakowanej opinii.

  • 8. Data: 2018-10-07 23:16:30
    Od: Animka <a...@t...nieja.wp.pl>

> [...]
    > podjętym bezpośrednio po popełnieniu przestępstwa, jeżeli zachodzi obawa
    > ukrycia się tej osoby lub nie można ustalić jej tożsamości. Tu o

    Nie zrozumiałeś, że ochroniarz musi widzieć czy ktoś coś kradnie?

    Chyba, że ochroniarze schowają się, z biura klienta (tzn zza lady)
    pracowniczki sobie wyjda i wtedy wyjeżdża sobie chłop lub babka z
    wielkim wózkiem napakowanym towarami (ten kapuś co robi niby zakupy,
    albo jego koleżanka) prosto do wyjścia z marketu i przepakowywują
    wszystko do swoich wózków i potem prosto do samochodziku. Fajna paczka
    kumpli, co?

    --
    animka

  • 9. Data: 2018-10-08 00:30:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 7 Oct 2018 10:53:37 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):
> [...]
    > paragonu dla ochroniarza: nie zgadzam się na traktowanie mnie z definicji
    > jak złodzieja tylko dlatego, że kupuję coś w sklepie.

    Ale oni kasjera traktuja jak zlodzieja ... i byc moze nie bez podstaw
    :-)

    J.

  • 10. Data: 2018-10-08 13:18:17
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-10-07 o 12:53, Queequeg pisze:
> [...]
    > porównać z paragonem. Tym razem był to Leroy Merlin w Arkadii (DC), przy
    > tylnym wyjściu (nie tym za kasami od strony centrum handlowego tylko z

    Bardzo ciekawe.
    A jak ja paragon wrzucę do pyska takiej maszynki, która mi na jego
    podstawie wysyła fakturę mailem, to co?
    Też bym dzwonił na policję, jakby się jakiś niedoinformowany cieć przyp***.

    Raz tylko w jakimś empiku miałem taką sytuację, wiele lat temu. Młody
    wiekiem ochroniarz zażądał, abym mu okazał paragon. Ja mówię "nie mam".
    On zdziwiony "Jak to? Bez paragonu pan wynosi książki?".
    Ja na to "Nie mam paragonu, bo mam fakturę. Idę dalej, ale niech mnie
    pan tylko dotknie palcem, to dzwonię na policję". Ochroniarz odszedł bez
    słowa.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam