  • 1. Data: 2008-08-15 13:57:25
    Temat: Jakie obywatelstwo?
    Od: "Andrzej_K" <n...@b...tak.pl>

    Witam,

    1. Matka Białorusinka czasowo przebywająca (legalnie)
    w Polsce, ojciec polak zameldowany i mieszkający w
    Polsce na stałe. Rodzi im się dziecko, ojciec je uznaje jako
    swoje. Dziecko nosi jego nazwisko. Jakie obywatelstwo
    posiada urodzone w Polsce dziecko od takich rodziców?

    2. Czy matka w/w dziecka może bez zgody ojca (czasowo
    aresztowany) i bez dziecka paszportu (polskiego) *legalnie*
    wywieźć to dziecko za granicę?
    Z tego co wiem, to bardzo jej w tym pomógł konsul
    białoruski - może "dopisał" dziecko do jej białoruskiego
    paszportu? Jeśli by tak było, to czy to byłoby legalne?

    Z góry dziękuję za rzeczowe odpowiedzi.

    --
    Pozdrawiam - Andrzej_K.
    "...czasy są ciężkie, kobiety drogie, a dzieci łatwe

  • 2. Data: 2008-08-15 14:36:28
    Temat: Re: Jakie obywatelstwo?
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    [ nie traktuj tego jako stanowiska fachowca ]
    "Andrzej_K" <n...@b...tak.pl> pisze:

> [...]
    > swoje. Dziecko nosi jego nazwisko. Jakie obywatelstwo
    > posiada urodzone w Polsce dziecko od takich rodziców?

    Pewnie oba.

> [...]
    > białoruski - może "dopisał" dziecko do jej białoruskiego
    > paszportu? Jeśli by tak było, to czy to byłoby legalne?

    Ma prawa rodzicielskie? Ma.
    Pewnie doszło najwyżej do jakichś "technicznych" naruszeń prawa,
    natomiast sama podróż była zapewne legalna.

    Po za tym jak rozumiem matka i dziecko przebywają obecnie pod
    jurysdykcją Białoruską wiec jeśli nie doszło do cięższych naruszeń
    praw (ojca) wynikających *z umów międzynarodowych* to teraz liczy się
    interpretacja Białoruska.

    > Z góry dziękuję za rzeczowe odpowiedzi.

    A z perspektywy czysto praktycznie-dyplomatycznej:
    Naprawdę ostre czepianie się RP spowodowałoby reperkusje dla przykładowo
    "Polek co za Araba". Wiec dyplomatycznie skończy się pewnie na prośbie
    "o wyjaśnienie".

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@o...eu : a...@x...wp.pl
    Dobro i zło muszą istnieć obok siebie, a człowiek musi dokonywać wyborów

  • 3. Data: 2008-08-15 22:17:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Andrzej_K" <n...@b...tak.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > swoje. Dziecko nosi jego nazwisko. Jakie obywatelstwo
    > posiada urodzone w Polsce dziecko od takich rodziców?

    Na pewno powinno posiadać polskie obywatelstwo. cny posiada białoruskie, to
    trzeba by było znać przepisy białoruskie w tej materii, bo różne kraje mają
    to różnie unormowane.

> [...]
    > białoruski - może "dopisał" dziecko do jej białoruskiego
    > paszportu? Jeśli by tak było, to czy to byłoby legalne?

    Jeśli dziecko posiada obywatelstwo białoruskie, to mogło otrzymać
    białoruski paszport na podstawie przepisów tamtego kraju. Czy wymagają one
    zgody obydwojga rodziców?

    Nie wykluczone, że matka konsulowi nie powiedziała, że dziecko ma polskiego
    ojca przykładowo. Wówczas możliwe, że jako dziecko z nieznanym ojcem mogło
    dostać tymczasowy paszport konsularny (czy jak to się tam nazywa) i na jego
    podstawie przekroczyć granicę.

  • 4. Data: 2008-08-16 09:06:50
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > to trzeba by było znać przepisy białoruskie w tej materii, bo różne kraje

    Chyba nie do końca na pewno. Przypomina mi się historia Polaka i Bułgarki
    (niestety nie pamiętam gdzie o tym czytałem, chyba na żółtych stronach RP)
    mieszkających w Bułgarii, gdzie dziecko nabyło obywatelstwo bułgarskie,
    jako że rodzice nie zdecydowali w ciągu ileś tam czasu (pół roku) jakie
    obywatelstwo ma mieć ich dziecko, więc jako default dostało ob. kraju w
    którym mieszkali.

    p. m.

  • 5. Data: 2008-08-16 10:59:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > jako że rodzice nie zdecydowali w ciągu ileś tam czasu (pół roku) jakie
    > obywatelstwo ma mieć ich dziecko, więc jako default dostało ob. kraju w

    No ale oni mieszkali w Bułgarii i obowiązywało Bułgarskie prawo co do
    tamtego obywatelstwa. Polskiego nie dostało, bo miało Bułgarskie, a zresztą
    mieszka poza Polską i poza Polską się urodziło.