    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jakie obywatelstwo?
    Date: Sat, 16 Aug 2008 00:17:28 +0200

    Użytkownik "Andrzej_K" <n...@b...tak.pl> napisał w wiadomości
    news:15082008.216923F9@andykowal.biaman.net...

    > 1. Matka Białorusinka czasowo przebywająca (legalnie)
    > w Polsce, ojciec polak zameldowany i mieszkający w
    > Polsce na stałe. Rodzi im się dziecko, ojciec je uznaje jako
    > swoje. Dziecko nosi jego nazwisko. Jakie obywatelstwo
    > posiada urodzone w Polsce dziecko od takich rodziców?

    Na pewno powinno posiadać polskie obywatelstwo. cny posiada białoruskie, to
    trzeba by było znać przepisy białoruskie w tej materii, bo różne kraje mają
    to różnie unormowane.

    > 2. Czy matka w/w dziecka może bez zgody ojca (czasowo
    > aresztowany) i bez dziecka paszportu (polskiego) *legalnie*
    > wywieźć to dziecko za granicę?
    > Z tego co wiem, to bardzo jej w tym pomógł konsul
    > białoruski - może "dopisał" dziecko do jej białoruskiego
    > paszportu? Jeśli by tak było, to czy to byłoby legalne?

    Jeśli dziecko posiada obywatelstwo białoruskie, to mogło otrzymać
    białoruski paszport na podstawie przepisów tamtego kraju. Czy wymagają one
    zgody obydwojga rodziców?

    Nie wykluczone, że matka konsulowi nie powiedziała, że dziecko ma polskiego
    ojca przykładowo. Wówczas możliwe, że jako dziecko z nieznanym ojcem mogło
    dostać tymczasowy paszport konsularny (czy jak to się tam nazywa) i na jego
    podstawie przekroczyć granicę.