  • 1. Data: 2004-11-15 08:02:06
    Temat: Jaka moc ma wyrok Sądu Najwyższego?
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Pytanie jak w temacie.
    A konkretnie:

    Mam w ręku dwa wyroki SN w pewnej sprawie, identycznej jak moja.
    Jeden z 1999r drugi z 2002r. Oba potwierdzaja tezę która dla mnie jest
    korzystna. Druga strona sporu ma w ręku kilka wyroków NSA. Ale NSA
    orzekały i tak i tak więc na kazdy ich wyrok ja moge znaleźć swój.
    Do "mojego" pierwszego wyroku SN są jednak glosy krytyczne, do drugiego
    nie wiem (jeszcze sie nie dokopałam).
    Pytanie pierwsze: jaką faktyczną moc maja wyroki SN? Bo że teoretycznie
    SN ma tylko moc autorytetu i że nie ma w polskim prawie precedensu to
    wiem. Chciałabym jedna wiedzieć czy sądy w praktyce bez wahania pomijają
    wyroki SN czy tez jednak są dla nich argumentem.
    Pytanie drugie: jak mocnym argumentem za pominięciem danego wyroku są
    glosy krytyczne, jeżeli pomimo tego SN po paru latach w innej sprawie
    podtrzymuje tę sama tezę?

    Mowiąc krótko, musze wiedziec czy mam w ręku argument (na razie w walce
    z urzędem ale kto wie co dalej) czy też nie powinnam się przedwcześnie
    cieszyć?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 2. Data: 2004-11-15 08:22:41
    Temat: Re: Jaka moc ma wyrok Sądu Najwyższego?
    Od: ww <S...@p...onet.pl>

    Maddy wrote:

    > Pytanie pierwsze: jaką faktyczną moc maja wyroki SN? Bo że teoretycznie
    > SN ma tylko moc autorytetu i że nie ma w polskim prawie precedensu to

    Orzeczenia w składzie 7-osobowym mają moc wiążącą.
    W.W.

  • 3. Data: 2004-11-15 08:47:10
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia Mon, 15 Nov 2004 09:22:41 +0100, ww <S...@p...onet.pl>
    napisał:

    > Orzeczenia w składzie 7-osobowym mają moc wiążącą.

    czyzby?

    Moc wiążacą maja tylko stanowiska zawarte w orzeczeniach wydanych w
    następstwie pytania prawnego, i wiąża tylko sąd, który pytanie wydał.

    --
    Falkenstein

  • 4. Data: 2004-11-15 09:11:52
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Rodrig Falkenstein napisał:

    > czyzby?
    >
    > Moc wiążacą maja tylko stanowiska zawarte w orzeczeniach wydanych w
    > następstwie pytania prawnego, i wiąża tylko sąd, który pytanie wydał.

    Hmm. moje orzeczenia są w sprawach kasacji.

    No dobrze, ale jak jest w praktyce?
    Czy w sporze z urzędem moge jego kupke wroków roznych NSA "przebić"
    wyrokiem SN?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 5. Data: 2004-11-15 09:22:01
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Maddy wrote:
    > No dobrze, ale jak jest w praktyce?

    To się dowiesz jak spróbujesz ;)

    > Czy w sporze z urzędem moge jego kupke wroków roznych NSA "przebić"
    > wyrokiem SN?

    A wyroki SN są po rewizji nadzwyczajnej od wyroków NSA, które chcesz
    'przebić' (w podobnych sprawach)? Jak z datami?

    KG

  • 6. Data: 2004-11-15 09:28:10
    Od: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>

    On 11/15/2004 10:11 AM, Maddy wrote:
    [...]
    > No dobrze, ale jak jest w praktyce?
    > Czy w sporze z urzędem moge jego kupke wroków roznych NSA "przebić"
    > wyrokiem SN?

    Muszę Cię zmartwić - w praktyce sąd jest niezawisły, a praktycze
    rozumienie owej niezawisłości oznacza, że jest niezawisły także od norm
    prawa, a co dopiero od wyroków wydanych przez inny sąd.

    Zawsze możesz usłyszeć, że gdyby sąd sądził w tej sprawie, to by wydał
    inny wyrok, albo, że zbyt perfekcyjnie zinterpretował normę, albo że
    gdyby wyrok nie był dyskusyjny, to nie musiałby sie zbierac sąd by go
    wydać, itd....

    Pzdr; Catbert

  • 7. Data: 2004-11-15 13:14:58
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Rodrig Falkenstein napisał(a) w wiadomości

    > czyzby?
    >
    > Moc wiążacą maja tylko stanowiska zawarte w orzeczeniach wydanych w
    > następstwie pytania prawnego, i wiążą tylko sąd, który pytanie wydał.

    Uchwały 7-ki wiążą inne składy SN o ile są zasadami prawnymi. Przynamniej do
    czasu zmiany zasady prawnej.

    --
    JOHNSON :)

  • 8. Data: 2004-11-15 15:22:50
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Catbert napisał(a) w wiadomości

    > Muszę Cię zmartwić - w praktyce sąd jest niezawisły, a praktycze
    > rozumienie owej niezawisłości oznacza, że jest niezawisły także od norm
    > prawa, a co dopiero od wyroków wydanych przez inny sąd.

    Troszkę przesadzasz. Sądy są związane ustawami. Problem jest w tym jak te ustawy
    są napisane. Ale z tym nie do sądy tylko do swoich posłów.

    --
    JOHNSON :)

  • 9. Data: 2004-11-15 17:18:38
    Od: pawap <p...@i...pl>

    Użytkownik Maddy napisał:

    > Mowiąc krótko, musze wiedziec czy mam w ręku argument (na razie w walce
    > z urzędem ale kto wie co dalej) czy też nie powinnam się przedwcześnie
    > cieszyć?

    moim zdaniem budujac swoja argumentacje powoluj sie na korzystne dla
    siebie stanowisko SN
    w opisanej sytuacji druga strona powola inne
    z wyrokow wynika na skutek czego zostaly wydane
    z tego co piszesz widac, ze orzecznictwo jest niejednolite i pewnie
    ktoras ze stron wniesie kasacje
    najistotniejszy stan faktyczny bo na nim sad sie oprze
    sady orzekajace nie sa zwiazane stanowiskiem SN wyrazonym w innych sprawach

  • 10. Data: 2004-11-15 17:29:58
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia Mon, 15 Nov 2004 14:14:58 +0100, Johnson <j...@a...pl.nospam>
    napisał:

    > użytkownik Rodrig Falkenstein napisał(a) w wiadomości

    > Uchwały 7-ki wiążą inne składy SN o ile są zasadami prawnymi.
    > Przynamniej do
    > czasu zmiany zasady prawnej.

    co od czasów ulexowienia sądownictwa i tak nie ma wielkiego znaczenia, bo
    jak jest siódemka to i tak się ją łapie...

    --
    Falkenstein