  • 1. Data: 2006-01-25 16:05:38
    Temat: Dziedziczę tylko mieszkanie, czy mieszkanie z zawartością????
    Od: <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Mam takie małe pytanie - sporządzony został testament, w którym to dziedziczę
    mieszkanie. Stąd moje zapytanie - czy dziedziczę tylko mieszkanie, czy też
    mieszkanie z wszystkim co w tym mieszkanu się znajduje - meble, sanitariaty,
    porcelana, ubrania, telewizor, pralka, płyty CD, Kasety z muzyką, albumy ze
    zdjęciami, książki, pościele, biżuteria, pies :))??

    Bardzo proszę o pomoc i odpowiedź na moje pytanie.

  • 2. Data: 2006-01-25 16:41:46
    Od: "JarekM" <jarekm_jasien(_wytnij_to_)@o2.pl>

    Użytkownik <f...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    ze
    > zdjęciami, książki, pościele, biżuteria, pies :))??

    Tylko spokojnie,
    zakładając, że to nieruchomośc lokalowa
    albo spółdzielcze własnościowe,
    to sanitariaty są częścią nieruchomości
    tak jak generalnie wszystko to co jest
    - kolokwialnie rzecz ujmując -
    z murami i stropami związane na trwałe.

    Reszta to ruchomości a to juz inna bajka
    i niekoniecznie tobie przypadają
    no ale to juz wykracza poza
    moje wąskie horyzonty

    mądrala

  • 3. Data: 2006-01-25 17:13:00
    Od: " 666" <j...@i...pl>

    To zalezy tez, kto ze zmarłym mieszkał i czy prowadził z nim i jak długo wspólne
    gospodarstwo domowe...
    JaC

  • 4. Data: 2006-01-26 07:04:12
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    f...@g...SKASUJ-TO.pl napisał(a):
> [...]
    > porcelana, ubrania, telewizor, pralka, płyty CD, Kasety z muzyką, albumy ze
    > zdjęciami, książki, pościele, biżuteria, pies :))??

    Trzeba by wiedzieć czy rzeczywiście dziedziczysz czy zostało Ci tylko
    zapisane mieszkanie (w formie zapisu).
    Poza tym to o czym pisali inni.

    KG

  • 5. Data: 2006-01-26 08:22:05
    Od: <f...@W...gazeta.pl>

    Zmarły mieszkał sam - dalej wygląda, to w ten sposób, że wg testamentu ja
    dostaję mieszkanie, druga osoba dostaje samochód, a pozostałe trzy osoby mają
    się zająć rzeczami osobistymi... A jak to w życiu zwykle bywa - o te
    wszystkie pozostałe rzeczy, już wszyscy zaczynają się powoli kłócić. Każdy do
    mieszkania chce się dostać jako pierwszy, by jak najszybciej i jak najwięcej
    zabrać po zmarłym.
    Myślałem, że w przypadku, gdy zawartość razem z mieszkaniem przypadłaby mnie,
    mógłbym to wszystko sprawiedliwie rozdysponować, między te osoby, a tak to,
    aż się boję co to będzie.....

  • 6. Data: 2006-01-26 10:53:20
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    f...@W...gazeta.pl napisał(a):
> [...]
    > mieszkania chce się dostać jako pierwszy, by jak najszybciej i jak najwięcej

    Jeżeli tak jest sformułowany testament to macie problem. Bo spadkobiercę
    można powołać tylko do ułamkowej części spadku, a nie do określonych
    przedmiotów. Teraz albo będzie to uznane za testament powołujący kilku
    spadkobierców w częściach odpowiadających wartości poszczególnych
    przedmiotów (ale wtedy każdy ma prawo do każdego przedmiotu wchodzącego
    w skład spadku), albo będzie dziedziczenie ustawowe a testament będzie
    zawierał jedynie zapisy - czyli będziecie mieć roszczenie do
    spadkobierców o wydanie konkretnej rzeczy.

    KG

  • 7. Data: 2006-01-26 11:52:40
    Od: <f...@W...gazeta.pl>

    kam <#k...@w...pl#> napisał(a):
    > Jeżeli tak jest sformułowany testament to macie problem.
    Czy aby na pewno (patrz poniżej)??

    > Bo spadkobiercę
    > można powołać tylko do ułamkowej części spadku, a nie do określonych
    > przedmiotów.
    Ale o ile mi wiadomo to jest taka możliwość i reguluje to art. 961 KC -
    jeżeli sędzia by uznał, że zapisane przedmioty wyczerpały by spadek, to
    jestem jedym spadkobiercą, w przeciwnym razie (a tak raczej będzie)"Jeżeli
    rozrządzenie testamentowe zostało dokonane na rzecz kilku osób, osoby te
    poczytuje się w razie wątpliwości za powołane do całego spadku w częściach
    ułamkowych odpowiadających stosunkowi wartości przeznaczonych im
    przedmiotów", czyli np.: ja otrzymam mieszkanie jako np ułamek 90/100, ktoś
    tam samochód jako np.: 7/100, a pozostałe rzeczy jako np.: po 1/100 dla
    pozostałych 3 osób... Czy się mylę??

> [...]
    > spadkobierców w częściach odpowiadających wartości poszczególnych
    > przedmiotów (ale wtedy każdy ma prawo do każdego przedmiotu wchodzącego
    Czyli mniej więcej to samo, ale jednej rzeczy nie rozumiem - komuś komu
    przypadnie 1/100 nie będzie chyba mógł rościć prawa do samochodu (wartość
    7/100) czy np mieszkania (wartość 90/100)

    > albo będzie dziedziczenie ustawowe a testament będzie
    > zawierał jedynie zapisy - czyli będziecie mieć roszczenie do
    > spadkobierców o wydanie konkretnej rzeczy.

    Czyli w takim razie - wszystkie rzeczy przypadną ustawowym spadkobiercom, i
    wtedy ja i ta druga osoba będziemy mogli się od nich domagać na podstawie
    zapisu w testamencie, wydania mieszkania albo samochodu, czy innej rzeczy?? A
    jak nie zechcą wydać?? To co mi pozostaje?? Droga sądowa??

    Aż strach się bać tego wszystkiego.....

  • 8. Data: 2006-01-26 12:37:49
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    f...@W...gazeta.pl napisał(a):
    > Ale o ile mi wiadomo to jest taka możliwość i reguluje to art. 961 KC -

    tak, tyle że jeśli już jest między wami konflikt, to ustalanie wartości
    i tego czy są to wszystkie przedmioty wchodzące w skład spadku może
    trochę potrwać...

    > Czyli mniej więcej to samo, ale jednej rzeczy nie rozumiem - komuś komu
    > przypadnie 1/100 nie będzie chyba mógł rościć prawa do samochodu (wartość
    > 7/100) czy np mieszkania (wartość 90/100)

    będzie mógł - staniecie się współwłaścicielami każdej z tych rzeczy w
    odpowiednich ułamkach

    tak

    KG

  • 9. Data: 2006-01-26 13:17:39
    Od: <f...@W...gazeta.pl>

    kam <#k...@w...pl#> napisał(a):

> [...]
    > trochę potrwać...

    > będzie mógł - staniecie się współwłaścicielami każdej z tych rzeczy w

    No cóż, to wszystko to kolejny dowód wg mnie, że polskie ustawodawstwo jest
    beznadziejne, a ostatnia wola zmarłego nic, dla nikogo nie znaczy - dla
    ustanawiających prawo, dla sędziów (chyba..) a juz najbardziej dla rodziny...
    Smutne... nic tylko się zastrzelić :((

  • 10. Data: 2006-01-26 13:35:42
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    f...@W...gazeta.pl napisał(a):

> [...]
    > ustanawiających prawo, dla sędziów (chyba..) a juz najbardziej dla rodziny...

    To tylko dowód na ignorancję prawną polskiego społeczeństwa (trzeba
    wiedzieć jak napisać testament i to nie jest trudne), a co gorsza czasem
    i notariuszy.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Nie należy lekceważyć drobnostek, bo od nich zależy doskonałość."