  • 81. Data: 2023-10-31 00:10:06
    Temat: Re: Dura lex, sed lex
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-10-30, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Pomijając ślady na asfalcie, które trzeba jeszcze zinterpretować, to
    > zainteresowani mediów w żaden sposób nie przyczyniło się do wyjaśnienia
    > tej sytuacji. Stanowisko, że jechał za szybko i jest winien jest tak
    > niedorzeczne, że nawet trudno z tym dyskutować.

    Bo to jest skrót myślowy. Winny jest niedostosowania prędkości do
    warunków jazdy / okoliczności / sytuacji na drodze.

    --
    Marcin

  • 82. Data: 2023-10-31 00:19:32
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-10-30, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Tylko zauważ na konstrukcję przepisu. Kierujący przed zmianą pasa jest
    > zobowiązany do upewnienia się, czy tamten jest wolny, a zmiana pasa nie
    > spowoduje zagrożenia. Nie ma nic o tym, że jak nie widzi zagrożenia, to
    > może. Jeśli z przyczyn przez Ciebie opisanych, albo jakiś innych nie
    > miał możliwości upewnienia się, że zmiana pasa nie spowoduje zagrożenia,
    > to nie powinien pasa zmieniać.

    Z tym upewnieniem Ustawodawca zakłada, że inni uczestnicy ruchu będą
    poruszać się w danych warunkach w sposób akceptowalny (w uproszczeniu).
    Tak jak wcześniej wspomniałem, przy założeniu, że nalezy się upewnić w
    sposób absolutny, nie dałoby się wyjechać z garażu.

    > Gdyby BMW walnęło w KIA na lewym pasie, to nie byłoby żadnej
    > wątpliwości. Ale oni się zderzyli po tym, jak obydwaj zmieniali pas.

    Krytyczne jest jak ten manerw był wykonywany. Zmiana pasu tuz przed
    kiją, z dużą prędkością, nawet jesli bmw pierwsze się na tym pasie
    znalazło, pozbawia kierowcę kii faktycznej możliwości zauważenia tego
    całego manewru bmw.

    --
    Marcin

  • 83. Data: 2023-10-31 00:28:39
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-10-30, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > To jeden z przypadków "kasowania się marginesów bezpieczeństwa". NA
    > przejściu dla pieszych mamy to tak pomyślane, że kierujący ma obowiązek
    > ustąpić pierwszeństwa pieszemu, ale pieszemu nie wolno wejść pod
    > nadjeżdżający pojazd. I tylko pozornie jest to bez sensu. Dokąd co
    > najmniej jedna strona zachowuje się zgodnie z przepisami, to do
    > potrącenia nie powinno dojść. Najwyżej obydwaj się zatrzymają.

    To jest bardzo ogólna zasada, czasem doszczegółowiona przepisami, czasem
    nie. Nie działa się tak aby powiekszyć szkodę. Nie ma czegos takiego jak
    bezwarunkowe prawo do czegokolwiek, i w sprawach cywilny, i karnych i
    ruchu drogowym. Nigdzie. Na gruncie bardziej abstrakcyjnym stoi zapewne
    za tym ochrona bardziej istotnego dobra. Mam wrażenie, że sporo osób
    tego nie kuma, bo czasami czytam różne kwiatki w tym na zagranicznych
    grupach, jak ktoś się w kogoś władował bo miał pierwszeństwo a
    ubezpieczenie nie chce mu wypłacić pieniędzy.

    Ale tez trzeba powiedziec wyraźnie, bo i tu jest sporo nieporozumień, to
    przeciez nie oznacza, że każda ze stron jest w jakimś (znaczacym stopniu
    winna). Hałasujący, jaskrawy samochód, może być argumentem, jesli pieszy
    mógł go na czas zobaczyc i usłyszeć. Jesli go nie widział (np. wyskoczył
    za innego pojazdu), a np. hałas przy przejsciu był na tyle duzy, że to
    bmw się jakoś specjalnie nie wyrózniało, to winy pieszego być nie
    powinno.

    > Zrobiono kampanię społeczną "pieszy ma pierwszeństwo". Sądzę, że miał
    > oto na celu skłonienie większej ilości kierujących do zachowania
    > ostrożności. Spowodowało efekt odmienny, bo piesi przestali być
    > ostrożni. W połączeniu z tym, że to nie prawda, że mogą wchodzić pod
    > nadjeżdżający pojazd wyszło, co wyszło. Teraz sądy to trochę
    > przeprostowały, ale zauważ, że nadal się o tym już teraz nie mówi.
    > Obecnie rozwiązania chyba upatruje się w likwidacji przejść dla pieszych.

    No bo to jest częśc tego problemu, gdzie suweren uważa, że jak ma do
    czegoś prawo to ma prawo absolutne.

    --
    Marcin

  • 84. Data: 2023-10-31 04:10:29
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-10-30, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Zgadzam się z Tobą, o ile kierujący KIA w ogóle popatrzył wstecz. Bo
    > jeśli postanowił zmienić pas nie upewniwszy się uprzednio, czy ten po
    > prawej jest wolny, to prędkość BMW nie ma znaczenia. Tylko jak to teraz
    > stwierdzić? Rzucił okiem i na dystansie pół kilometra nikogo nie było,
    > to zaczął zmieniać pas i zanim zdążył zmienić "nadleciało" BMW. Noc.
    > Ciemno. Z pół kilometra trudno ocenić, którym pasem "nadlatuje". Pewnie
    > też nie widać, ze rażąco szybciej. W końcu po coś te ograniczenia
    > prędkości się wprowadza i nie chodzi o nękanie kierujących.

    To sie powinno dać stwierdzić, a przynajmniej uprawdopdoobnić, w tym ze
    zniszczeń obu pojazdów.

    > Albo jeśli zasnął za kierownicą i pojazd zmieniał pas w sposób
    > niekontrolowany? BMW nadjeżdża i widzi jadący skosem pojazd. Jedzie
    > szybko i nie ma czasu na przekalkulowanie, czy przeleci lewą, czy prawą
    > stroną i ładuje się gdzieś pośrodku.

    To przyznasz, że byłby to zadziwiający zbieg okoliczności, że zasnął
    wtedy jak tamten mu nałyskał.

    --
    Marcin

  • 85. Data: 2023-10-31 05:23:53
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    > W pewnym sensie jest. Sam go zacytowałeś.
    >
    > "... chyba że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich
    > zachowania."

    Masz coś z głową... W żadnym sensie nie ma!
    To co zacytowałeś nie jest żadną zasadą tylko wyjątkiem od niej.
    Mówimy ZASADZIE!

    --
    Wiesiaczek - dziś z DC
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 86. Data: 2023-10-31 11:25:53
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 30 Oct 2023 16:34:41 +0100, J.F napisał(a):

    > Z Niemiec?

    Przyjdą Niemcy i zabiorą nam przejścia dla pieszych?

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: gtracz64[NA]gmail.com

    ubóstwie."
    autor nieznany

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 87. Data: 2023-10-31 11:36:16
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 30 Oct 2023 21:58:02 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Przykładowo tu masz to opisane:
    > https://www.auto-swiat.pl/porady/prawo/przejscie-sug
    erowane-co-to-jest-i-czym-rozni-sie-od-normalnego-pr
    zejscia-dla-pieszych/tn52jhj

    Jak z tego wynika, że pasy mają być likwidowane?
    Artykuł z września 2022, nowe przepisy obowiązują od czerwca 2022. Ile
    przejść zlikwidowano w tym czasie i gdzie? Dasz radę się podeprzeć
    jakimkolwiek dowodem?

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: gtracz64[NA]gmail.com

    "To potworne, że za plecami ludzie mówią o nas rzeczy, które są całkowicie
    i absolutnie prawdziwe"
    Oscar Wilde

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 88. Data: 2023-10-31 13:48:41
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Bo to jest skrót myślowy. Winny jest niedostosowania prędkości do
    > warunków jazdy / okoliczności / sytuacji na drodze.
    decydowanie masz rację, ale to wykroczenie.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 89. Data: 2023-10-31 13:50:29
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30.10.2023 o 22:15, Shrek pisze:

    > Bo kierownik zapierdalał znacznie szybciej niż był w stanie kontrolować
    > bolid. Widać doszedł do wniosku że kianka mu nie zdąży zjechać i
    > próbował ją wyprzedzić z prawej.

    Jest to prawdopodobne, ale - teraz uważaj! - KIA nie powinna mu zajechać
    drogi na środkowym nawet, jak "zapierdalał znacznie szybciej niż był w
    stanie kontrolować bolid" a może nawet zdecydowanie wówczas.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 90. Data: 2023-10-31 13:51:29
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30.10.2023 o 22:17, Shrek pisze:
    > Tak czy inaczej jak widzisz wina BMW.
    Tak, czy inaczej, to nikt z nas nie ma zielonego pojęcia, co się tam
    wydarzyło tak naprawdę.
    --
    (~) Robert Tomasik