    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Dura lex, sed lex
    Date: Mon, 30 Oct 2023 23:28:39 GMT

    On 2023-10-30, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > To jeden z przypadków "kasowania się marginesów bezpieczeństwa". NA
    > przejściu dla pieszych mamy to tak pomyślane, że kierujący ma obowiązek
    > ustąpić pierwszeństwa pieszemu, ale pieszemu nie wolno wejść pod
    > nadjeżdżający pojazd. I tylko pozornie jest to bez sensu. Dokąd co
    > najmniej jedna strona zachowuje się zgodnie z przepisami, to do
    > potrącenia nie powinno dojść. Najwyżej obydwaj się zatrzymają.

    To jest bardzo ogólna zasada, czasem doszczegółowiona przepisami, czasem
    nie. Nie działa się tak aby powiekszyć szkodę. Nie ma czegos takiego jak
    bezwarunkowe prawo do czegokolwiek, i w sprawach cywilny, i karnych i
    ruchu drogowym. Nigdzie. Na gruncie bardziej abstrakcyjnym stoi zapewne
    za tym ochrona bardziej istotnego dobra. Mam wrażenie, że sporo osób
    tego nie kuma, bo czasami czytam różne kwiatki w tym na zagranicznych
    grupach, jak ktoś się w kogoś władował bo miał pierwszeństwo a
    ubezpieczenie nie chce mu wypłacić pieniędzy.

    Ale tez trzeba powiedziec wyraźnie, bo i tu jest sporo nieporozumień, to
    przeciez nie oznacza, że każda ze stron jest w jakimś (znaczacym stopniu
    winna). Hałasujący, jaskrawy samochód, może być argumentem, jesli pieszy
    mógł go na czas zobaczyc i usłyszeć. Jesli go nie widział (np. wyskoczył
    za innego pojazdu), a np. hałas przy przejsciu był na tyle duzy, że to
    bmw się jakoś specjalnie nie wyrózniało, to winy pieszego być nie
    powinno.

    > Zrobiono kampanię społeczną "pieszy ma pierwszeństwo". Sądzę, że miał
    > oto na celu skłonienie większej ilości kierujących do zachowania
    > ostrożności. Spowodowało efekt odmienny, bo piesi przestali być
    > ostrożni. W połączeniu z tym, że to nie prawda, że mogą wchodzić pod
    > nadjeżdżający pojazd wyszło, co wyszło. Teraz sądy to trochę
    > przeprostowały, ale zauważ, że nadal się o tym już teraz nie mówi.
    > Obecnie rozwiązania chyba upatruje się w likwidacji przejść dla pieszych.

    No bo to jest częśc tego problemu, gdzie suweren uważa, że jak ma do
    czegoś prawo to ma prawo absolutne.

    --
    Marcin