  • 1. Data: 2007-11-20 11:53:35
    Temat: Darowizna mieszkania.
    Od: "wiatrak" <w...@y...pl>

    Mieszkam w tej chwili z ojcem w jednym mieszkaniu, jestem też w nim
    zameldowany. Ojciec chce za życia podarować mi notarialnie to mieszkanie.
    Myślimy o darowiźnie z umową dożywocia, służebności, czy jak się to nazywa.
    (wybaczcie, jestem laikiem). Podobno można taką klauzulę zawrzeć albo w
    akcie notarialnym, albo w księdze wieczystej. Tak poinformowano mnie w
    notariacie. Jakie róznice wynikają na przyszłość w jednym i drugim
    przypadku? ( akt notarialny, lub księga wieczysta) I jeszcze jedno. Czy w
    przypadku takiej umowy dożywocia mogę sprzedać lub zamienić to mieszkanie
    jeszcze za życia ojca, oczywiście za jego zgodą?

    nieświadomy

  • 2. Data: 2007-11-21 17:00:30
    Temat: Re: Darowizna mieszkania.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Nov 2007, wiatrak wrote:

> [...]
    > (wybaczcie, jestem laikiem). Podobno można taką klauzulę zawrzeć albo w
    > akcie notarialnym, albo w księdze wieczystej.

    Coś mi tu nie pasuje.
    Dożywocie wiąże się z przeniesieniem własności mieszkania, więc MUSI
    mieć formę notarialną.
    Jednocześnie dożywocie wiąże się z obciążeniem nieruchomości, więc
    MUSI wiązać się z wpisem do księgi wieczystej. Samo przeniesienie
    własnosci TEŻ się z owym wpisem wiąże.
    Czyli nie "albo", lecz "i"!

    Co jest nie tak?

    Przepisy tu:
    _117.html
    ...od art. 908.

    > przypadku? ( akt notarialny, lub księga wieczysta) I jeszcze jedno. Czy w
    > przypadku takiej umowy dożywocia mogę sprzedać lub zamienić to mieszkanie
    > jeszcze za życia ojca, oczywiście za jego zgodą?

    Masz w art.910: "W razie zbycia nieruchomoœci obcišżonej prawem dożywocia
    nabywca ponosi także osobistš odpowiedzialnoœć za œwiadczenia tym prawem
    objęte [...] Osobista odpowiedzialnoœć współwłaœcicieli jest solidarna"

    Przetłumaczę Ci to na polski: "musisz znaleść wyjątkowego jelenia, który
    zgodzi się za rozsądną cenę kupić nieruchomość obciążoną dożywociem"
    Albo samemu wystąpić w roli jelenia, godzącego się na sprzedaż za
    odpowiednio obniżoną cenę.
    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-11-21 22:25:29
    Od: "wiatrak" <w...@y...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0711211754200.2328@athlon64...

> [...]
    > Jednocześnie dożywocie wiąże się z obciążeniem nieruchomości, więc
    > MUSI wiązać się z wpisem do księgi wieczystej. Samo przeniesienie

    _117.html
    > ...od art. 908.

    I tu mam jasność.

    > Masz w art.910: "W razie zbycia nieruchomości obciążonej prawem dożywocia
    > nabywca ponosi także osobistą odpowiedzialność za świadczenia tym prawem
    > objęte [...] Osobista odpowiedzialność współwłaścicieli jest solidarna"
    >
    > Przetłumaczę Ci to na polski: "musisz znaleść wyjątkowego jelenia, który
    > zgodzi się za rozsądną cenę kupić nieruchomość obciążoną dożywociem"
    > Albo samemu wystąpić w roli jelenia, godzącego się na sprzedaż za
    > odpowiednio obniżoną cenę.

    Natomiast nie mam jasności co do tzw. "służebności mieszkania ". Chodzi mi
    o kodeks cywilny od artykułu 300. Tu jest mozliwość zapisania służebności
    jedynie w akcie notarialnym, lub także w księdze wieczystej. Potwierdzają
    to opinie "wygooglane" na stronach z poradami prawniczymi. Tylko nigdzie nie
    doszukałem się jak skutkują później te róznice w formie zapisu tej
    służebności.

  • 4. Data: 2007-11-23 11:29:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Nov 2007, wiatrak wrote:

    > Natomiast nie mam jasności co do tzw. "służebności mieszkania ". Chodzi mi
    > o kodeks cywilny od artykułu 300.

    Ups... thx za objaśnienie, o służebności osobistej mi się nie pomyślało.

    pzdr, Gotfryd