    From: "wiatrak" <w...@y...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Darowizna mieszkania.
    Date: Wed, 21 Nov 2007 23:25:29 +0100

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0711211754200.2328@athlon64...

    > Coś mi tu nie pasuje.
    > Dożywocie wiąże się z przeniesieniem własności mieszkania, więc MUSI
    > mieć formę notarialną.
    > Jednocześnie dożywocie wiąże się z obciążeniem nieruchomości, więc
    > MUSI wiązać się z wpisem do księgi wieczystej. Samo przeniesienie
    > własnosci TEŻ się z owym wpisem wiąże.
    > Czyli nie "albo", lecz "i"!
    >
    > Co jest nie tak?
    >
    > Przepisy tu:
    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2
    _117.html
    > ...od art. 908.

    I tu mam jasność.

    > Masz w art.910: "W razie zbycia nieruchomości obciążonej prawem dożywocia
    > nabywca ponosi także osobistą odpowiedzialność za świadczenia tym prawem
    > objęte [...] Osobista odpowiedzialność współwłaścicieli jest solidarna"
    >
    > Przetłumaczę Ci to na polski: "musisz znaleść wyjątkowego jelenia, który
    > zgodzi się za rozsądną cenę kupić nieruchomość obciążoną dożywociem"
    > Albo samemu wystąpić w roli jelenia, godzącego się na sprzedaż za
    > odpowiednio obniżoną cenę.

    Natomiast nie mam jasności co do tzw. "służebności mieszkania ". Chodzi mi
    o kodeks cywilny od artykułu 300. Tu jest mozliwość zapisania służebności
    jedynie w akcie notarialnym, lub także w księdze wieczystej. Potwierdzają
    to opinie "wygooglane" na stronach z poradami prawniczymi. Tylko nigdzie nie
    doszukałem się jak skutkują później te róznice w formie zapisu tej
    służebności.