eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Opóźniony lub odwołany lot? Zobacz, czego możesz żądać

Opóźniony lub odwołany lot? Zobacz, czego możesz żądać

2017-07-23 00:35

Opóźniony lub odwołany lot? Zobacz, czego możesz żądać

Lotnisko © Maridav - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Opóźniony czy anulowany lot to sytuacje, na które powinni być gotowi wszyscy, którzy podróżują samolotami. Doświadczenie pokazuje, że tego rodzaju perturbacje nie należą wcale do rzadkości. Jak się wówczas zachować? Jakie prawa przysługują pasażerom linii lotniczych? Czy spóźniony samolot jest podstawą do ubiegania się o pieniężną rekompensatę od przewoźnika? Odpowiedzi na te i inne pytania przygotował Europ Assistance.

Przeczytaj także: 5 trików, które stosują linie lotnicze, aby nie wypłacić odszkodowania

Plany urlopowe masz już dopięte na ostatni guzik. Wycieczka wykupiona, a ty z głową pełną marzeń o beztroskim relaksie oraz ściśniętą w dłoni rezerwacją pojawiasz się na lotnisku. A tam czeka cię przykra niespodzianka: opóźniony albo odwołany lot. Czerwieniejesz ze złości i rozczarowania. Co powinieneś zrobić w takiej sytuacji? Niestety musisz czekać. Jednocześnie jednak warto, żebyś zdawał sobie sprawę z praw, które przysługują ci w sytuacji opóźnienia lub anulacji rejsu.

Opóźniony lub odwołany lot


Gdzie znajdziemy katalog praw pasażerów linii lotniczych przysługujących im w sytuacji, gdy lot był opóźniony lub odwołany? W ich poszukiwaniu należy zajrzeć do rozporządzenia WE nr 261. Uwaga jednak: przepisy tego aktu znajdują zastosowanie jedynie w odniesieniu do przewoźników zarejestrowanych w Unii Europejskiej.

Jeżeli lot opóźniony jest o co najmniej 2 godziny, przewoźnik powinien wręczyć podróżującym pisemną informacje odnośnie przysługujących im praw. Z kolei pasażerowie powinni zdawać sobie sprawę, że mogą oczekiwać od linii lotniczych zapewnienia im nie tylko odpowiedniej opieki, ale również odszkodowania.

Turyści, którzy oczekują na opóźniony lot mająprawo do opieki – przewoźnik zobowiązany jest zagwarantować im bezpłatne posiłki i napoje w ilości, która jest adekwatna do czasu oczekiwania. Ponadto pasażerowie mają zagwarantowane przeprowadzenie dwóch rozmów telefonicznych, dalekopisów, faksów lub e-mailowych. Jeżeli opóźnienie samolotu przedłuża się powyżej 5 godzin, pasażerowie mają prawo do zwrotu kosztów biletów lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu. Z kolei zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem powinno być zapewnione, jeżeli konieczność oczekiwania przekracza dobę.

Może się jednak okazać, że w ostatniej chwili lot zostanie odwołany. W takiej sytuacji pasażerom również przysługuje prawo do opieki. Ponadto, mogą skorzystać z innego zaproponowanego połączenia (najwcześniejszy możliwy termin) albo zwrotu kosztu biletu. Przewoźnik ma obowiązek w ciągu 7 dni dokonać zwrotu kosztów zakupu biletu lotniczego.

fot. mat. prasowe

Opóźniony lub odwołany lot. Obowiązki przewoźnika

Jeżeli opóźnienie samolotu przedłuża się powyżej 5 godzin, pasażerowie mają prawo do zwrotu kosztów.


Prawo do odszkodowania


W sytuacji, gdy samolot jest opóźniony z winy przewoźnika co najmniej trzy godziny oraz gdy lot został odwołany, pasażerowie mogą również dochodzić od linii lotniczych odszkodowania.
Jego wysokość uzależniona jest od trasy przelotu:
  • 250 euro w przypadku rejsów do 1500 km;
  • 400 euro w przypadku rejsów wewnątrz UE powyżej 1500 km i między 1500 a 3500 km w przypadku rejsów poza UE;
  • 600 euro dla pozostałych rejsów.

Wniosek o odszkodowanie należy złożyć u przewoźnika. Linie lotnicze nie będą jednak ponosiły odpowiedzialności, jeżeli odpowiednio wcześnie poinformowały o odwołaniu lotu i innych możliwościach podróży :
  • dwa tygodnie przed planowanym lotem
  • do 7 dni przed odlotem, jeśli zaproponuje w zamian rejs, rozpoczynający się nie wcześniej niż 2 godziny przed planowanym odlotem i docierający do celu nie później niż cztery godziny po zaplanowanym czasie przylotu
  • mniej niż 7 dni przed planowanym odlotem, jeśli zaproponuje w zamian rejs, rozpoczynający się nie wcześniej niż godzinę przed zaplanowanym odlotem, a kończący się nie później niż dwie godziny po planowanym czasie przylotu
  • także w sytuacji zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było przewidzieć i nie były zależne od linii lotniczej np. sytuacji polityczna, strajki, warunki atmosferyczne, zagrożenie bezpieczeństwa.

Odszkodowanie powinno nastąpić w formie pieniężnej lub za zgodą pasażera w formie vouchera, lub innej usługi.

Jak starać się o rekompensatę finansową?

W pierwszej kolejności należy zebrać wszystkie potrzebne dokumenty, paragony, rachunki. Jeżeli jest taka możliwość, warto uzyskać pisemne potwierdzenie świadków (innych pasażerów, obsługi lotniska). Następnie należy przygotować wniosek o odszkodowanie do przewoźnika, wskazującą na zaistniałe fakty. Kopie dokumentów np. biletów czy paragonów, powinny być dołączone do pisma. Linie lotnicze mają 30 dni na rozpatrzenie wniosku. Po tym czasie pasażer powinien otrzymać decyzję. W sytuacji jej braku lub decyzji odmownej można wystąpić ze skargą o naruszenie przepisów unijnych do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego – jest to jednak możliwe dopiero po wyczerpania procedury reklamacyjnej u przewoźnika lotniczego, dlatego w pierwszej kolejności musimy dochodzić swoich praw u linii lotniczych.

fot. mat. prasowe

O czym pamiętać?

Trzygodzinne opóźnienie w dotarciu do celu uprawnia do rekompensaty pieniężnej.


Dodatkowe ubezpieczenie


Dobrym rozwiązaniem jest wykupienie przed podróżą specjalnej polisy turystycznej. Większość ubezpieczeń dostępnych na rynku oferuje bogaty pakiet świadczeń, w tym pomoc medyczną, pakiet assistance, ubezpieczenie NNW, czy OC. W ramach takiego ubezpieczenia dostępne są również świadczenia związane z utratą bagażu, czy właśnie opóźnienia lotu. Pasażer, którego samolot jest opóźniony lub odwołany (zazwyczaj opóźnienie to musi być dłuższe niż 5 godzin) ma zagwarantowany zwrot wydatków poniesionych na zakup artykułów pierwszej potrzeby (art. spożywcze, środki higieniczne).

W celu uzyskania zwrotu kosztów od ubezpieczyciela pasażer powinien uzyskać pisemne oświadczenie linii lotniczych potwierdzające fakt, przyczynę oraz okres opóźnienia lotu/odwołania lotu. Konieczne jest także zachowanie wszelkich rachunków i dowodów zapłaty i natychmiastowe poinformowanie ubezpieczyciela o zaistniałej sytuacji.

Warto podkreślić, że uprawnienia do odszkodowania z polisy są niezależne od tych przysługujących względem przewoźnika.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: