    From: Jureq <j...@n...no>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: podpisy zaufane
    Date: Tue, 30 Nov 2021 06:26:22 -0000 (UTC)

    Jeśkli już dyskutujemy o podpisywaniu dokumentów elektronicznych to mam
    takie małe pytanie.

    Jak wiadomo szczegóły przepisów dotyczące podpisu zaufanego są dość
    silnie zsychronizowane co najmniej w ramach Unii.

    Być może nieco upraszczam, ale w zasadzie dowolny plik możemy podpisać na
    dwa sposoby. Możemy dodać do niego drugi plik z podpisem i taka para
    plików stanowi plik podpisany. Możemy też plik podpisywany i podpis
    umieścić w jednym pliku w formacie XLM. Istnieją w dodatku dwa standardy
    tworzenia tych dodatkowych plików: Xades i Cades.

    Jednak oprócz tych metod uniwersalnych zrobiono wjątek dla plików PDF.
    Otóż firma Adobe wymyśliła sobie, że w swoim formacie pliku znajdzie w
    środku miejsce dla podpisu elektronicznego. Wszyscy prawodawcy to łyknęli
    i mamy dodatkowy uznawany przez prawo standard podpisu Pades dotyczący
    wyłącznie plików PDF.

    Tymczasem w swoich formatach plików MS Office czyli np. w standardzie MS
    Worda firma Microsoft też przewidziała miejsce na podpis. Z tego co wiem
    do podpisywania takich plików w programach Offica można używać
    zarejestrowanych w systemie certyfikatów na kartach.

    Zagadka brzmi: dlaczego nie mamy uznawanego prawnie standardu podpisu
    Msdes dla plików MS Office?

    Nasuwa mi się kilka możliwych wyjaśnień.

    1. Sposób podpisu wymyślony przez Małomiękkiego ma jakieś
    dyskwalifikujące wady techniczne.

    2. Małomiękki tak dba o tajność swoich formatów plików, że odmówił
    podzielenia się szczegółami technicznymi, które umożliwiłyby torzenie
    niezależnego oprogramowania podpisującego i/lub sprawdazającego
    poprawnośc podpisu.

    3. Małomiękki w przeciwieństwie do drugiej firmy nie przeznaczył
    odpowiedniej kasy na zakup kremu do rąk.

    Czy wiecie jaka była rzeczywisya przyczyna tych różnic w traktowaniu
    przez prawodawców plików obu firm?