  • 31. Data: 2021-09-13 21:05:30
    Temat: Re: na granicy 2
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13.09.2021 o 09:16, J.F. pisze:

    > Ostal sie w Szczecinie jakis rdzenny Niemiec, czy wszystkich
    > wywiezlismy do NRD?
    > A nowa ludnosc ... z kresow wschodnich ?

    W Szczecinie nie byłem nawet. Ale na Mazurach obserwowałem kościołów
    protestanckich.

    > jak nie zaplaci panstwo, to kto zaplaci ? :-)

    Myślisz o wiernych? To może się nie powieść.

    > A to zalezy. Jak 20mln Polakow da po 5 zl, to juz mamy 100mln.
    > Co tydzien.

    Grubo przeszacowane moim zdaniem, ale jeśli dają, to ich sprawa.

    > Malo :-)
    >
    > Przy sredniej krajowej 5000, rocznie 60k, z odliczeniami robi sie
    > ~50zl rocznie.
    > A 52 msze po 5-10 zl to wiecej :-)

    Wątpię, by ludzie dawali po 10 zł/osobę. Poza tym to nie te czasy, że
    ludzie chodzą do kościoła co niedzielę.

    > A jeszcze nowy lad wprowadza, i podatku sie nie zaplaci...

    > A dlaczego, jesli ja w PCK nie wierze?

    To więc przykłądowo napisałem.

    > a dlaczego? nie wierze, to nie wierze. i nie place.

    Niemcy przykładowo mieli jakiś fundusz na sportowców.

    > A jak trzeba bedzie zabytek wyremontowac ?

    To dopisywać do hipoteki.

    > Ale zabytki sa przeciez bezcenne :-)

    To też większy będzie udział dotacji :-)

    > Ale co dalej - Kosciol ma czynsz placic za korzystanie z kosciola,
    > czy wiernym za darmo?
    > A moze muzeum zrobic, ale juz bez ksiezy ? :-)
    > No chyba ze ... ksiadz kustoszem zostanie, a dodatkowo bedzie
    > prezentowal, jak sie z kosciola korzysta. Za dodatkowe pieniadze :-)

    Na Słowacji, jak chesz wejść do kościoła poza naborzeństwem, to musisz
    zapłacić wstęp. Chcę temu zapobiec.

    --
    Robert Tomasik

  • 32. Data: 2021-09-13 21:11:16
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13.09.2021 o 14:26, J.F pisze:

    > Zdecydowanie trudno, a wrecz "nie da sie".
    > Remont dachu na kosciele to jak chcesz zaksiegowac, czy raczej wykryc?

    A remont dachu warsztatu jak się - Twoim zdaniem - wykrywa?

    > Zdecydowanie prosciej bedzie podliczyc pieniadze przekazane z rzadu,
    > tylko ... patrz wyzej.
    >
    > A swoja droga - jak Orlen zaprasza na poswiecenie nowej stacji,
    > czy miasto na poswiecenie nowego mostu ... to jak sie rozliczają?

    Nigdy się nad tym nie zastanawiałem. Myślisz, że jako umowa-zlecenie?

    > Umowa-zlecenie dla biskupa to chyba nie wypada :-)

    :-)

    > Ale jak maja rozliczyc tace, czy "co łaska"?
    > Paragon fiskalny wystawic ?

    W Niemczech, Słowacji czy Czechach nie widziałem tacy.

    > A ewentualnie przeczytasz "Dotacja celowa na remont dachu kosciola",
    > i tylko sie moze zdziwisz, ze rząd dał, ty dałeś, a ksiadz nadal
    > zbiera.

    Jeśli ludzie dają, to ich sprawa. Ale czemu ma to być "niekontrolowalne"?

    --
    Robert Tomasik

  • 33. Data: 2021-09-13 21:16:46
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Mówisz, że jakby głównym źródłem finansowania KK w Polsce była formalna
    > deklaracja konkretnych osób wierzących o przeznaczaniu częsci własnego
    > dochodu (wyciąganego osobiście z własnej kieszeni) na utrzymanie KK to
    > hierarchowie mogliby spać spokojnie?

    Jeśli chodzi o "Spokój ducha", to na pewno tak. :-)

    Na to procedury ma Nadzór Budowlany.

    --
    Robert Tomasik

  • 34. Data: 2021-09-13 21:19:04
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13.09.2021 o 10:13, Kviat pisze:

    > Czyli jak zrobisz jakiejś babci wodę z mózgu i podstępem/groźbą wymusisz
    > na niej żeby przepisała na ciebie mieszkanie, to znaczy, że nie ukradłeś
    > i wszystko jest w porządku...

    Pewnie Cie zaskoczę, ale w kodeksie karnym są inne, niż kradzież
    przestępstwa.

    --
    Robert Tomasik

  • 35. Data: 2021-09-13 22:42:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 13 Sep 2021 21:05:30 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > W Szczecinie nie byłem nawet. Ale na Mazurach obserwowałem kościołów
    > protestanckich.

    Bo na Mazurach zyli "miejscowi", przyszli Niemcy - oni tam mieszkali,
    przyszli Polacy - oni tam mieszkali.

    Podobnie na Gornym Slasku, czy opolskim.

    We Wroclawiu to dlugo zyli Czesi, ktory potem podpadli pod Habsburgow,
    ktorzy przegrali z Prusakami, i miasto zaczelo sie zniemczac.
    Az w koncu Niemcy oglosili miasto twierdza i sami ewakuowali wiekszosc
    mieszkancow.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Wroc%C5%82aw

    Ze Szczecinem podobnie
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Szczecin
    https://histmag.org/jak-Stettin-stal-sie-Szczecinem-
    11384

    A w mniejszych zachodnich miasteczkach bylo tak
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Polskie_obwieszcz
    enie_1945.jpg
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Wysiedlenia_Niemc%C3%B
    3w_po_II_wojnie_%C5%9Bwiatowej

    obwieszczenie datowane 14 lipca 1945 godzina 6,
    przesiedlenia dokona sie 14 lipca 1945 w godzinach 6-9, ostateczny
    termin godzina 10.

    I na to miejsce naplynela ludnosc polska, wraz z ksiezmi polskimi.

    I koscioly protestanckie staly sie katolickie ... w wiekszosci.

    np
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Bazylika_%C5%9Bw._El%C
    5%BCbiety_we_Wroc%C5%82awiu
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%9Bci%C3%B3%C5%82
    _%C5%9Bw._Augustyna_we_Wroc%C5%82awiu
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%9Bci%C3%B3%C5%82
    _%C5%9Bw._Jacka_we_Wroc%C5%82awiu

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Parafia_Ewangelicko-Au
    gsburska_%C5%9Awi%C4%99tej_Tr%C3%B3jcy_w_Szczecinie
    https://zabytek.pl/pl/obiekty/szczecin-kosciol-ewang
    elicki-garnizonowy-ob-rzym-kat-parafia

    Choc Niemcow troche zostalo

    https://www.polska1918-89.pl/pdf/opor-spoleczny-niem
    cow-na-dolnym-slasku-w-latach-1945%E2%80%931956,4696
    .pdf

    > Myślisz o wiernych? To może się nie powieść.

    Ale czy poczuja sie zaniepokojeni :-)

    > Grubo przeszacowane moim zdaniem, ale jeśli dają, to ich sprawa.

    Ale co przesadzone - sredni datek na tace, czy ilosc wiernych
    uczeszczajacych ?

    https://www.o2.pl/informacje/tyle-kosztuje-utrzymani
    e-parafii-proboszcz-ujawnil-dane-finansowe-660984210
    7067264a
    "ile kosztuje utrzymanie jego parafii, obejmującej 16 tys. wiernych.
    Proboszcz podał, że w ubiegłym roku budżet wyniósł 547 tys. złotych.
    Było to o ponad 250 tys. mniej niż w 2019. "

    800tys zl na 16 tys .. wychodzi 50zl na wiernego.
    daja po zlotowce na tace, czy chodza raz na miesiac?
    Czy po prostu 16 tys jest na papierze, a w miare regularnie
    chodzi 1 tys?

    Chyba to ostatnie, bo 16 tys wiernych to by raczej nie obsluzyl w
    jednym kosciele.
    Chociaz ... ciekawe ile tu sie moglo zmiescic osob przed pandemia

    https://www.youtube.com/watch?v=PllVRPF8cF4

    A mlodzi placic nie chca
    https://www.money.pl/gospodarka/ksiadz-publikuje-spr
    awozdanie-pieniadze-dalo-mu-0-1-proc-mlodych-ludzi-6
    613440219192256a.html

    > Wątpię, by ludzie dawali po 10 zł/osobę.

    akurat ostatnio bylem na pogrzebie, to banknotow bylo duzo.
    Zreszta nie od dzis wiadomo ze "ksiadz nie lubi, jak mu na tacy cos
    brzeczy".
    Nie wiem jak tam rodziny - moze daja jeden datek.

    https://www.youtube.com/watch?v=HZuMJIuLy1I

    datek 5, 10, 20, 50 :-)

    > Poza tym to nie te czasy, że
    > ludzie chodzą do kościoła co niedzielę.

    A tu nie mowie nie.
    Taki to Polak-katolik, co woli w niedziele do sklepu :-)

    A tak swoja droga ... musieli miec niezle zasoby, ze pandemie
    przetrwali. Albo wierni dawali poza mszami.

    Plus chrzty, komunie, bierzmowania, pogrzeby ...

    > To więc przykłądowo napisałem.

    Co bys nie wymyslil, to ktos nie bedzie wierzyl :-)

    > To dopisywać do hipoteki.

    I co potem?

    > To też większy będzie udział dotacji :-)

    Ale bezcenne w sensie "wartosc nieokreslenie wysoka", a nie "zerowa"
    :-)

    J.

  • 36. Data: 2021-09-14 10:24:53
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Przeciwdowód: np. komunizm w PRL.
    I o okresie zaborów warto poczytać.

    -----
    > Kościół - z oczywistych i nawet dość sensownych - powodów starał się popierać te
    kręgi, które mogły mu więcej dać.

  • 37. Data: 2021-09-14 11:07:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 Sep 2021 10:24:53 +0200, ąćęłńóśźż wrote:
    > Przeciwdowód: np. komunizm w PRL.

    w 45/46 koscioly i inne budynki chetnie przyjal.
    Potem tez bywaly okresy nienawisci i wspolpracy.
    Wladza zrozumiala, ze wiarą tak szybko nie nie wygra,
    KK zrozumial, ze z wladza lepiej dobrze zyc.

    > I o okresie zaborów warto poczytać.

    No wiesz, jak krol pruski majatek koscielny upanstwawial, to trudno go
    popierac :-)

  • 38. Data: 2021-09-14 12:07:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 13 Sep 2021 21:11:16 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > A remont dachu warsztatu jak się - Twoim zdaniem - wykrywa?

    Po fakturach zakupu, ktore przedsiebiorca chce wliczyc w koszta,
    lub wcale - jak ma dochody do ukrycia.

    > Nigdy się nad tym nie zastanawiałem. Myślisz, że jako umowa-zlecenie?

    > :-)

    Wiec tak nie.
    Ale zeby biskup swiecil za friko, to tez nie wierze :-)

    > W Niemczech, Słowacji czy Czechach nie widziałem tacy.

    W Niemczech jest podatek koscielny - wierni placa przez urzad,
    tacy nie ma. A Rada parafialna rozlicza proboszcza/pastora.

    Czech ani Slowacji nie znam ... tam ponoc ateistow bardzo duzo.

    > Jeśli ludzie dają, to ich sprawa.

    Ale o tym nie mowimy.

    >Ale czemu ma to być "niekontrolowalne"?

    Kasy fiskalne ksiedzom zalozysz, i inspektorow nasles - dadza datek i
    sprawdza czy paragon daje ?
    Przy obecnym modelu to sie praktycznie nie da skontrolowac.
    Ale czy jest potrzeba kontrolowac?

    Dotacje panstwowe powinny byc kontrolowane.

    I kapelani wojskowi bez stopni ?

    J.

  • 39. Data: 2021-09-14 12:25:16
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 14.09.2021 o 12:07, J.F pisze:

    > Kasy fiskalne ksiedzom zalozysz, i inspektorow nasles - dadza datek i
    > sprawdza czy paragon daje ?

    A dlaczego nie?

    > Przy obecnym modelu to sie praktycznie nie da skontrolowac.

    Bo?
    Innych się da:
    https://www.comarch.pl/erp/blog/kasy-fiskalne-online
    -od-kiedy-obowiazek-i-dla-kogo/

    > Ale czy jest potrzeba kontrolowac?

    A jakie masz wątpliwości?

    > Dotacje panstwowe powinny byc kontrolowane.

    Dokładnie tak samo ja w innych organizacjach pozarządowych.
    Jakoś dziwnym trafem tymi dla kościoła rząd nie chce się pochwalić, a ty
    (jak zwykle...) jeszcze masz jakieś wątpliwości, czy należy kościół
    kontrolować.

    > I kapelani wojskowi bez stopni ?

    Wojsko bez kapelanów.
    Czas zacząć traktować wojsko poważnie.
    Pozostałe urzędy, przedszkoła i szkoły zresztą również.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 40. Data: 2021-09-14 12:40:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 Sep 2021 12:25:16 +0200, Kviat wrote:

    > A dlaczego nie?

    Mozna ... probowac :-)

    > Bo?

    bo jest obecny model

    > Innych się da:
    > https://www.comarch.pl/erp/blog/kasy-fiskalne-online
    -od-kiedy-obowiazek-i-dla-kogo/

    I potem trzeba inspektorow zwalniac, bo suwerena na zarowke naciagnely
    :-)

    > A jakie masz wątpliwości?

    A po ch*? Ludzie daja ile chca, i kogo to obchodzi?

> [...]
    > Jakoś dziwnym trafem tymi dla kościoła rząd nie chce się pochwalić, a ty
    > (jak zwykle...) jeszcze masz jakieś wątpliwości, czy należy kościół

    Chyba latwiej sprawdzic ksiegową w rzadzie, niz rozliczyc wszystkich
    ksiezy ...

    > Wojsko bez kapelanów.

    No, tu bylbym ostrozny. Sa od wiekow, czasem dobra robote robia.

    > Czas zacząć traktować wojsko poważnie.

    > Pozostałe urzędy, przedszkoła i szkoły zresztą również.

    A to owszem - po co im kapelani?

    J.