    From: "Michał" <y...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Zachowek
    Date: Mon, 31 Jul 2006 09:26:07 +0200

    Witam bardzo proszę Was o opinię i informację na poniższy temat:

    11 lat temu mąż dostał darowiznę w postaci mieszkania od babci. Babcia do
    śmierci mieszkała w tym mieszkaniu. Babcia zmarła w tym roku. Babcia miała
    dwie siostry, które obecnie nadal żyją, jedna z nich to mama mojego męża.
    Babcia nie zostawiła nic w spadku ani nie zostawiła żadnego testamentu.
    Druga córka żąda od męża zachowku - czy mąż musi zapłacić zachowek?

    Art. 994 kodeksu cywilnego brzmi:
    § 1. Przy obliczaniu zachowku nie dolicza się do spadku drobnych darowizn,
    zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych, ani dokonanych przed więcej niż
    dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia spadku, darowizn na rzecz osób
    nie będących spadkobiercami albo uprawnionymi do zachowku.

    - czy mój mąż jest spadkobiercą ? jeśli nadal żyją dwie siostry, które
    dziedziczyłyby mieszkanie pół na pół po babci? ktoś mi powiedział, że mąż
    jest spadkobiercą bo gdyby jego mama nie żyła (jedna z sióstr) to on by był
    kolejną osobą do dziedziczenia, więc ten przepis o wyłączeniu darowizn
    dokonanych ponad 10 lat temu go nie dotyczy, czy jest to prawda?

    Art. 995
    Wartość przedmiotu darowizny oblicza się według stanu z chwili jej
    dokonania, a według cen z chwili ustalania zachowku.

    - czy do zachowku ustala się wartość mieszkania jaka była 11 lat temu czy
    taka jaka jest obecnie?

    będę wdzięczna za pomoc
    Alina