  • 51. Data: 2021-04-24 11:50:59
    Temat: Re: Umowa użyczenia lokalu vs umowa najmu
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Twierdzisz, że bezumowne użytkowanie lokalu przy sprzeciwie właściciela
    > nie skutkuje możliwością uzyskania przez właściciela rekompensaty, za
    > straty wynikajace z tego użytkowania?

    Sprawa nie jest prosta. Oczywiście, że lokatora nic nei zwalnia z
    obwiazku naprawienia szkody, ale wyznaczenie jej rozmiarów już wcale nie
    musi być takie oczywiste.

    Powiedzmy, że mamy zawartą umowę o najem lokalu za 1.000 zł/mc.
    Właściciel lokalu postanawia podnieść czynsz do 2.000 zł/mc. Lokator się
    nie zgadza. Stara umowa wygasa z chwilą wypowiedzenia. Nowa nie jest
    zawarta. Ile właścicielowi się należy odszkodowania?

    --
    Robert Tomasik

  • 52. Data: 2021-04-24 12:08:10
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > To był przykład poboczny. Mówimy o najmie vs ochronie wynikającej z
    > samego posiadania. Sklep/usługi, to był tylko przykład na tendencje
    > państwa do uchwalania prawa gdzie inni ponoszą jego skutki finansowe.

    Nie do końca. Zasadniczo poza nieruchomościami to jest ochrona własności
    / praw wynikających z umów a nie bezprawnego posiadania. Tak na szybko
    to nie przypominam sobie poza nieruchomościami ochrony posiadania jeśli
    nie masz ważenego tytułu prawnego.

    > Nie stajesz się posiadaczem w rozumieniu kc wynosząc telewizor ze
    > sklepu.

    No właśnie na tą niekonsekwencje zwrócono uwagę i jest to przedmiotem
    dyskusji. Sądy się powinny pochylić - jak daleko i na ile trzeba wynieść
    telewizor ze sklepu żeby nie trzeba było płacić, a sklep był zobowiązany
    opłacić abonamet, kablówkę, rachunki za prąd i serwis w razie awarii:P A
    w razie niwywiązywania się z obowiązków przez sklep wysłać kulsona i
    komornika:P

    --
    Shrek

  • 53. Data: 2021-04-26 03:13:47
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-04-24, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Przyznam, że nie rozumiem, co chciałeś przekazać;)

    > Konkretnie chodzi o to, że zwykle metodami przewidzianymi prawem nie
    > jesteś w stanie tej kasy odzyskać.

    Przeciez można prawnie domagac się naprawienie szkody i innych podobnych
    rzeczy. Ktoś wbrew woli korzysta z lokalu i nie chce się wynieść i
    mówisz, nie mozna prawnie domagac się pokryciai kosztów będących tego
    konsekwencją? Ej, no.

    --
    Marcin

  • 54. Data: 2021-04-26 03:17:03
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-04-24, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > nie zgadza. Stara umowa wygasa z chwilą wypowiedzenia. Nowa nie jest
    > zawarta. Ile właścicielowi się należy odszkodowania?

    Tyle ile uzna sąd :) Nie wiem, jaka jest praktyka, ale ja bym oparł
    odszkodowanie na stawkach za wynajem podobnych mieszkań w okolicy, przy
    czym nie mniej niż 1kzł/mc.

    --
    Marcin

  • 55. Data: 2021-04-26 03:28:44
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-04-24, Shrek <...@w...pl> wrote:

> [...]
    > / praw wynikających z umów a nie bezprawnego posiadania. Tak na szybko
    > to nie przypominam sobie poza nieruchomościami ochrony posiadania jeśli

    Bo temat niepopularny najwyrazniej. Ale ciekawe, co jakby ktos to
    podniósł. Wypożyczam samochód, nie zwracam w terminie, twierdzę, że tak
    umówiłem się właścicielem. I teraz co, wezwany policjant ma to ocenić?
    A jak ktoś zarąbie kilo czekolady z Biedronki, uda mu się z tym wyjść
    na miasto, to co dalej?

    Nb. ktoś ostatnio zdaje się zarąbał samochód bo nie chciał się spóźnić
    na przesłuchanie do prokuratury. Nie jest do końća jasne w jakiej roli
    tam jechał, ale tu pewnie okoliczności wskazywały na kradzierz.

> [...]
    > opłacić abonamet, kablówkę, rachunki za prąd i serwis w razie awarii:P A
    > w razie niwywiązywania się z obowiązków przez sklep wysłać kulsona i

    Od poczatku twierdzę, że nie jest to proste, ale z tego co czytałem w
    internetach, bierzesz telewizor z półki, idziesz do kasy i mówisz, że
    oddajesz. Kasjerka wtedy mówi, że bez paragonu nie przyjmie i masz go
    sobie zabrać i wrócić z paragonem.

    --
    Marcin

  • 56. Data: 2021-04-26 05:55:13
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Przeciez można prawnie domagac się naprawienie szkody i innych podobnych
    > rzeczy.

    Domagać się możesz. Podobnie jak prawo uniemaożliwia ci szybkie
    odzyskanie mieszkania tak uniemożliwa ci odzyskanie pieniędzy.

    > Ktoś wbrew woli korzysta z lokalu i nie chce się wynieść i
    > mówisz, nie mozna prawnie domagac się pokryciai kosztów będących tego
    > konsekwencją? Ej, no.

    Domagać się możesz. Zresztą nie ma takiej potrzeby, bo przecież możesz
    domagać się opuszczenia lokalu:P

    --
    Shrek

  • 57. Data: 2021-04-26 06:02:37
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Bo temat niepopularny najwyrazniej. Ale ciekawe, co jakby ktos to
    > podniósł. Wypożyczam samochód, nie zwracam w terminie, twierdzę, że tak
    > umówiłem się właścicielem.

    Jeszcze inaczej - kradnę samochód i twierdzę, że tak się umówiłem z
    właścicielem.

    > A jak ktoś zarąbie kilo czekolady z Biedronki, uda mu się z tym wyjść
    > na miasto, to co dalej?

    No właśnie - jak daleko i na jak długo musi odejść, żeby nie musiał
    oddawać jak go złapią? Z tym że czekolada to słaby przykład - lepszy
    telewizor gdzie sklep jest zoboiwązany mu wykupić kablówkę i abo na
    kurwizję:P

    > Nb. ktoś ostatnio zdaje się zarąbał samochód bo nie chciał się spóźnić
    > na przesłuchanie do prokuratury. Nie jest do końća jasne w jakiej roli
    > tam jechał, ale tu pewnie okoliczności wskazywały na kradzierz.

    I co - pozwolili mu pojechać, czy zabrali samochód i wsadzili na 48?

    > Od poczatku twierdzę, że nie jest to proste,

    Nie jest proste, bo takiej analogii poza nieruchomosciami generalnei nie
    ma, gdzie państwo aktywnie broniłoby nielegalnego posiadaczea.

    --
    Shrek

  • 58. Data: 2021-04-26 06:31:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2021-04-24, Shrek <...@w...pl> wrote:

> [...]
    >rzeczy. Ktoś wbrew woli korzysta z lokalu i nie chce się wynieść i
    >mówisz, nie mozna prawnie domagac się pokryciai kosztów będących tego

    Moc, to mozna, tylko tyle, ze on zazwyczaj nie ma pieniedzy, okazuje
    sie "niesciagalny" ... i mieszka dalej.
    Nie pracuje, albo pracuje na czarno - i komornik nic nie zrobi.

    No i jeszcze to co Robert pisal.
    Byl umowiony czynsz 1000zl, podniosles do 2000 - lokator przestal
    placic - jakie sa koszty ?
    1000 zl, 2000, moze "czynsz" do wspolnoty/spoldzielni np 500zl, czy ow
    czynsz plus rata kredytu?
    Ale to i tak bez znaczenia, bo on nic nie placi :-)

    No i jeszcze kwestia oplat za wode, prad, gaz ... smieci ...

    J.

  • 59. Data: 2021-04-27 09:51:10
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Analogia z ochroną praw lokatorów?

    Tak. Bo nakazuje wyświadczyć przyszłą usługę w sytuacji, kiedy wiadomym
    jest, że odbiorca za nią nie zapłaci.

    --
    Liwiusz

  • 60. Data: 2021-04-27 09:54:03
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > rzeczy. Ktoś wbrew woli korzysta z lokalu i nie chce się wynieść i
    > mówisz, nie mozna prawnie domagac się pokryciai kosztów będących tego

    Od kiedy istnieje obecne prawo upadłościowe, to konsument (osoba
    prywatna) może upaść tylko z tego powodu, że ma dług. Zatem zgodnie z
    prawem możesz się dowiedzieć, że z tych twoich roszczeń dostaniesz 10%
    przez 3 lata.

    --
    Liwiusz