    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zaiks a radia internetowe...
    Date: Sun, 11 Jan 2004 23:00:47 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@pc126.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "houseofjazz" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:btrm69$hph$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > ok... a teraz takie male pytanie wlasciwie bez zwiazku z glownym:
    Przypuscmy
    > ze slucham w swoim sklepie jakiegos malego amerykanskiego radia. Czy
    jest
    > jakas szansa ze autorzy utworow tam puszczanych rzeczywiscie zobacza
    > pieniadze, ktore wplace?

    Olbrzymia. Kiedyś rozmawiałem z przedstawicielem ZAiKS. Oni mają umowy z
    tamtejszymi organizacjami. Pieniądze dzieli się poprzez przeliczenie
    statystyczne czasu nadawania danego typu utworów. Radia mają takie
    specjalne oprogramowanie i jakoś tam to podobno szacują. W dyskotekach i
    innych tego typu miejscach, gdzie jest muzyka mechaniczna spisują autorów
    i tytuły. Później to jakoś tam szacują, dla którego ile. Podobno większa
    część zebranych w Polsce pieniędzy idzie za ocean.

    > Jezeli nie, to, co robi zaiks to zwykla kradziez w majestacie prawa...
    > Innymi slowy: co wlasciwie dzieje sie z pieniedzmi wplaconymi zaiksowi
    za
    > np. odtwarzanie radia w miejscu publicznym? Czy trzeba sprecyzowac
    nazwe
    > radia, czy jest jakis ryczalt?

    Jest to ryczałt. Zresztą to samo Cię czeka, gdy będziesz odtwarzać kasety
    lub płyty. To bez znaczenia. W wypadku nośników przedstawiciel ZAiKS
    wpisze do protokołu autorów tych kawałków, do których masz płyty. Między
    innymi na tej podstawie szacują udział procentowy w czasie antenowym
    poszczególnych twórców.

    Natomiast zgodzę się z tym, że to rozbój. Mała kawiarnia czy sklep płaca
    miesięcznie cirkla około 100 zł. Zależy to od ilości głośników, miejsc
    przy stolikach i kilku innych rzeczy. Ale mniej więcej to tyle wychodzi.
    To samo STOART. Razem będzie ze dwieście złotych. Nie wiem jaka jest
    dokładnie marża lokalu, ale zakładając, że przy ryczałcie podatek jest
    rzędu 5% obrotu (zależy od rodzaju działalności, ale ja szacuję bardzo
    zgrubnie), to wychodzi na to, ze ustawodawca oszacował, że zysk na czysto
    wynosi około 25% przychodu. By zarobić na czysto te 200 zł, to lokal musi
    zrobić obrót około 800 zł. No i jeszcze zainwestować swoją kasę w sprzęt.
    W wypadku kawiarni, to załóżmy jeszcze może i jest możliwe, że dzięki tej
    muzyce dochody wzrosną o 800 zł. Ale w sklepie obuwniczym czy takim z
    gwoździami to mam już poważną wątpliwość.