    From: "news.faq.net.pl" <d...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: nazwisko dziecka
    Date: Thu, 28 Feb 2002 23:52:20 +0100

    Użytkownik "Monika Gibes" <i...@p...wp.pl> napisał w wiadomości
    news:a5iof9$8g9$1@news.tpi.pl...

> [...]
    dyskusyjnych
    > napisał:a5ih40$267$...@n...tpi.pl...

    > Takie sprawy załatwia się:
    > a) podczas uznawania dziecka przed USC - w Twoim wypadku - już
    nieaktualne.
    > b) podczas sądowego ustalania ojcostwa (sąd może, ale nie musi, dać
    dziecku
    > nazwisko ojca) - też już chyba nieaktualne
    > c) ....
    >
    > No właśnie. Tu już jest mi potrzebna pomoc prawnika - czy jest możliwe
    > wytoczenie powództwa przeciwko matce i dziecku w celu nadania nazwiska?
    Czy
    > w przypadku zgody matki wystarczy wizyta w USC?
    >
    > Dla mnie dyskusyjną sprawą jest to, jaki byłby cel takiego postępowania -
    > dziecko od 3,5 roku żyje pod pewnym nazwiskiem, pod nim zostało ochrzczone
    > (jeśli było chrzczone), pod nim może np. figurować w papierach w
    > przedszkolu, może mieć paszport na to nazwisko, sąsiedzi mogli się
    > przyzwyczaić ;-) (oczywiście teoretyzuję - nie wiem, jak to wygląda w
    Waszej
> [...]
    > rzeczywistości jest inaczej.
    >
    > A jeśli chodzi o Twoje pytanie o wpis w dowodzie, to jeśli jesteś w
    > "papierach dziecka" (czyli, jak podejrzewam, było sądowe ustalenie
    ojcostwa,
    > bo jeśli byłoby to uznanie, to chyba obecność Twojego dowodu osobistego i
    > wpis w nim poczyniony byłyby niezbędne podczas uznania) nie powinno być z
    > takim wpisem żadnego kłopotu - wystarczy marsz do właściwego USC.
    >
    > pozdrawiam
    >
    > Monika
    >
    > Jeżeli ojcostwo zostało ustalone przez uznanie dziecka,dziecko nosi
    nazwisko ojca,chyba że ten za zgodą osób których zgoda jest potrzebna do
    ważności uznania ,złożył przy uznaniu dziecka oświadczenie,że nosić ono
    będzie nazwisko matki..jeżeli w chwili uznania dziecko ukończyło już 13 rok
    życia,potrzebne jest wyrazenie zgody przez dziecko osobiście ...
    Tak mój miły panie coś zaniedbałeś ... Z poważaniem Sandra
    Ponadto mogę cię jeszcze poinformować ,że gdy matka wejdzie w związek
    małżeński to na drodze adm... dziecko będzie mogło nosić nazwisko męża matki
    ... a ty będziesz płacił alimenty / opracowane jest to dla dobra dziecka /
    by sie np.czuło lepiej między rówieśnikami w szkole ....
    Sandra.