  • Data: 2005-01-17 02:00:05
    Temat: Re: impreza a dowód osobisty...
    Od: Marta Wieszczycka <m...@d...pl> szukaj wiadomości tego autora

    brooner wrote:
    > Witam.
    > Chciałem zapytać jak wygląda sprawa imprez na których wejście odbywa sie po
    > pozostawieniu dowodu osobistego w "recepcji"..

    > Czy jest prawo które mówi że jest to możliwe czy też jest jakies prawo które
    > mówi że jest to niemożliwe..

    Z pewnością zainteresuje Cię art. 55 ustawy o ewidencji ludności i
    dowodach osobistych. Wynika z niego wprost, że zatrzymywanie dowodu
    osobistego jest wykroczeniem.

    Art. 55.
    Kto
    1) uchyla się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego,
    2) ZATRZYMUJE CUDZY DOWÓD OSOBISTY,
    3) nie zwraca dowodu osobistego w razie utraty obywatelstwa polskiego,
    4) nie zawiadamia o znalezieniu dowodu osobistego w przypadku (...)
    podlega karze ograniczenia wolności do 1 miesiąca albo karze grzywny.

    Życzę miłej zabawy

    A przy okazji
    > A może w takim wypadku stosuje się jakies przepisy wewnętrzne <hmmm>
    Nie ma takiej możliwości

    > No ale co jeśli w tym czasie ktoś sie nim posłuży.. ???

    Skutki mogą być nieprzewidywalne, niewyobrażalne, straszne. W
    najbardziej skrajnym znanym przypadku dowód pewnej pani znaleziono przy
    jakichś zwłokach. W efekcie lekarz na jej dane wystawił akt zgonu. Pani
    próbowała to odkręcić, wtedy okazało się, że musi przed sądem
    przedstawić m.in. oryginał aktu zgonu. Ale jako zmarłej nie chciano jej
    tego aktu zgonu wydać, to przyszła z siostrą i siostrze wydano. Sąd
    zamiast sprawą się zająć "od ręki" zgubił akta. W tym czasie tą panią
    wyrzucono z mieszkania (komunalnego), bo skoro nie żyje, to mieszkanie
    jest wolne. Przez 10 lat nie mogła korzystać z przychodni, zatrudnić
    się, nic. Oficjalnie nie istniała. W końcu sprawa trafiła do gazet,
    Rzecznika Praw Obywatelskich itd.
    Co ciekawe, w momencie kiedy wystawiano akt zgonu, ona już dawno
    zgłosiła na Policji zniknięcie dowodu.

    Właśnie dlatego nie wolno Ci nigdy nikomu oddawać w zastaw swojego
    dowodu osobistego. I właśnie dlatego ustawa, o której Ci piszę, w art.
    33 wprowadza ogólną zasadę, zgodnie z którą "Dowodu osobistego nie wolno
    zatrzymywać".

    Pozdrawiam,
    --
    MArta