  • Data: 2013-01-30 20:01:24
    Temat: Re: gwarancja
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 30 Jan 2013, news wrote:

    > Więc co oznacza "gwrancja" w sprzedaży konsumenckiej i jaka ustawa ją
    > definiuje?

    Bardzo Cię proszę... najpierw odwołujesz się do ustawy podając
    jej skrótową nazwę (dobrze pamiętam, że to Ty, czy mnie pamięć
    zawodzi i będę musiał odszczekać?) a potem twierdzisz ze nie
    znasz jej treści?
    Co to ma być, trolling?
    Ale dobra:
    "Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej...",
    nieaktualizowana wersja leży np. tu:
    http://www.federacja-konsumentow.org.pl/pagePrint.ph
    p?page=47

    Art.13 przeczytasz czy mam cytować?

    I coś jeszcze - BARDZO proszę potencjalnych flejmowiczów
    o przeczytanie art.4 ww. aktu prawnego.
    Ze sprawdzeniem, co jest pod zapodanymi tam numerkami artykułów KC.
    Bo powoływanie się na to, że "przecież w KC są takie i takie
    warunki gwarancji" jest (w przypadku sprzedaży konsumenckiej)
    lekko męczące :|

    > Nieprawda, wynikają z reklamy i dokumentu gwarancyjnego,

    Przepraszam, do skrótu "np." też mam podawać linka?
    :>
    Cóż, mus to mus:
    http://www.slownikskrotow.pl/post/view/136nFGh0uFMme
    .html

    > skoro w reklamie
    > warunków nie ma to są w dokumencie gwarancyjnym który sprzedawca ma wydać
    > kupującemu wraz z towarem:)

    No oczywiście - ale przecież temu nie zaprzeczałeś, więc
    nie było o czym dyskutować :), za to raczyłeś się przyczepić
    innej wersji, więc dla porządku się zgodziłem.
    I rzecz jasna "ma wydać" oznacza tyle i tylko tyle, że
    ma wydać jeśli CHCE udzielić gwarancji.
    Wcale nie oznacza to prawniczego "powinien".

    > Więc skoro w reklamie brak warunków a dokument gwarancyjny nie jest
    > kupującemu przed sprzedażą okazywany to jak to nazwiesz inaczej jak nie
    > oszustwem?

    Brakiem gwarancji. Przecież już ktoś pisał (chyba Liwiusz).

    Sprzedawca naprawdę NIE MA obowiązku wydawania kupującemu
    ani gwarancji własnej, ani gwarancji producenta.
    Może ale nie musi.
    Tylko i wyłącznie zaprezentowanie PUBLICZNEJ informacji
    o warunkach gwarancji implikuje "gwarancję z automatu",
    w każdym innym przypadku powstaje ona dopiero w momencie
    otrzymania treści!

    Przyjrzyj się temu w taki sposób: nic nie stoi na
    przeszkodzie, aby gwarancja była odpłatna. Samo otrzymanie
    gwarancji, nie dopełnienie jej warunków.

    Natomiast prawdą jest, że klient ma prawo do "zapoznania
    się z przedmiotem zakupu", czy to na miejscu w sklepie czy to
    w 10-dniowym okresie zakupu na odległość, i WTEDY rzecz jasna
    ma pełne prawo powiedzieć, że gwarancja mu się nie podoba.
    I nie kupić.
    A jak "na odległość" to oddać.

    I rzecz jasna klient MA prawo o tę gwarancję spytać i od
    udzielonej odpowiedzi uzależnić decyzję zakupu PRZED
    obejrzeniem towaru, na zasadzie "jak mi treści gwarancji
    nie dacie to nie kupię".
    Ale w przypadku gwarancji *konsumenckiej* nie jest tak,
    że prawo do gwarancji powstaje z defaultu.
    Musi istnieć "oświadczenie gwaranta" i kropka, a skoro klient
    go nie dostał, to znaczy że NIE ISTNIAŁO.

    > O jakiej ustawie wiec piszesz?

    Tej na którą AFAIR byłeś już łaskaw się powołać.
    Sądziłem, że ją czytałeś :P
    Link wyżej.

    pzdr, Gotfryd