  • Data: 2011-02-07 13:35:37
    Temat: Re: e-booki.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 3 Feb 2011, Maddy wrote:

    > Ale czy z tego powodu nie można jej kupić?

    Ja tak w sprawie formalnej.
    W związku z częstym kontaktem z prawem podatkowym, mamy poważne
    odchylenie związane z nomenklaturą - a nomenklatura podatkologiczna
    *jest* pokręcona, podobnie jak i "logika podatkowa".
    Jak powiesz cywiliście że jest coś takiego jak "sprzedaż usług",
    to nie zdziw się, że zareaguje niczym na widok khm... dziecka
    neostrady ;)
    Toż (zdaniem uleżanych od wieków zwyczajów) usługi się "świadczy",
    a nie "sprzedaje". Sprzedaż (w tym rozumieniu) jest jednym z rodzajów
    *zbycia* (innymi są darowizna i zamiana), ani z produkcją ani
    z "świadczeniem" wiele wspólnego nie ma :)

    > Jak płace za poradę prawną, nawet za piśmie, to też nie za papier a za treść.
    > I co, nie kupuję?

    Ykhm... Nie.
    Widzę, że już jest tak w słownikach (!), wiem że jest w VAT :)
    Ale IMVHO na .prawo - szeroko pojęte - się to nie przekłada.
    Prawnicy powinni :P wynaleźć inny termin (określenie) na "stare
    znaczenie sprzedaży", ale jak znasz życie tego nie zrobią i w prawie
    będzie "po staremu".

    Podobne pomieszanie pojęć jest w PDoOF, i nieraz było już powodem
    zgrzytów na grupie - bo np. nierozróżnianie odszkodowania od
    zadośćuczynienia to wg cywilisty karalne wykroczenie ;)

    Natomiast *inna* sprawa to fakt, że prawa - owszem, prawa się sprzedaje.
    Te które można sprzedać rzecz jasna :D

    I tu jest cyrk:

    > A prawa jak już wiemy nie można kupić.

    Ha.
    Ironię rozumiemy. Ale idźmy dalej.
    Wedle cywilistycznego spojrzenia - można (można kupić).
    Tyle, że zaraz ktoś tu wpadnie w odmianę potrzasku w który wpadł Robert:
    po ustaleniu że dokonano *ZAKUPU*, skutecznego i zgodnego z prawem,
    nie można mówić o "świadczeniu usługi".
    Albo rybki, albo akwarium.
    Oczywiście, może istnieć "prawo do żądania usługi" - czemu nie.
    Tyle, że o ile usługa może być "przypisana", to nie widać podstaw
    aby miała to być cecha owego prawa.
    Owo prawo będzie miało rolę "biletu na usługę" - jak najbardziej
    zbywalnego. Problem w tym, że w odróżnieniu od np. jazdy konkretnym
    autobusem, "usługa" w postaci czytania konkretnego PDFa różni
    się nieco (?) "trwałością" :D

    I dla porządku tylko przypomnę, że w odróżnieniu od cywilistycznego
    podejścia (traktowania praw jak rzeczy), ustawa o VAT traktuje
    prawa jak usługi, a wtedy patrz wyżej :) (na codzień czytając
    tę ustawę trzeba ze trzy razy obrócić każde słowo w kwestiach
    pozapodatkowych).
    Plus jest taki, że dla celów podatkowych nie trzeba rozstrząsać
    i oddzielać nabycia praw (zakupu) od ich najmu lub dzierżawy
    (korzystania z usługi). Minus taki, że pojęcie "sprzedaży
    w rozumieniu VAT" spowszedniało - i pewnie tak już zostanie.
    Z wyjątkiem tych, którzy czytają prawo rzymskie ;)
    Coś mi wychodzi, że z tak prostymi pojęciami jak "sprzedaż" sprawa
    jest niewiele mniej pokręcona jak z pojęciem "DG" (7 czy 8 różnych
    ustawowych definicji).

    > Co więc można?
    > Jak się nazywa taka transakcji, kiedy płacę i w zamian mogę poczytać e-booka?

    Właśnie tu jest problem: problem ze strony prezentujących zdanie,
    że tego (nabytego prawa) nie można już dalej odsprzedać.
    A korzystanie z *usługi* nie jest (przynajmniej nie dla każdego)
    "zakupem"!
    :D

    pzdr, Gotfryd
    (VAT itede, więc też w nawyku mówienie o "sprzedaży usług", ale
    wiem że nalezy stosować te same kryteria co dla "siły odśrodkowej"
    czy też "kwoty wolnej" :D)