    From: suzuki nakai <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.medycyna,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wyniki badań laboratoryjnych
    Date: Mon, 16 Dec 2002 13:44:34 +0100

    > Badanie zostalo wykonane w szpitalu (takie bylo skierowanie) a pobrany
    > material mial zostac wyslany do badan. To mialo trwac dwa tygodnie. Minelo
    > juz POLTORA miesiaca. Wynikow nie ma, mimo kilku interwencji ze strony
    > pacjenta. Ciagle sa wyznaczane kolejne terminy, kiedy nalezy zglosic sie po
    > wyniki. Sprawa jest powazna - istnieje podejrzenie raka, w dodatku w
    > rodzinie pacjenta bylo kilka przypadkow tej choroby.

    Badanie histologiczne jest wykonywane _rutynowo_ w ciagu 2-4-7 dni. Ale czasem
    znacznie dluzej. Badanie histologiczne to nie za przeproszeniem badanie moczu.
    Czesto jak chcesz miec uzyteczny wynik to musisz czekac. Zalezy od 1) rodzaju
    materialu (np. kosc trzeba najpierw odwapnic) 2) wyekwipowania pracowni (czy
    obrobke materialu rozbia automaty czy panie) 3) szczescia (jak np. skrawek
    splynie ze szkielka, trzeba wykonac nowy. Albo sam szukalem guza w sutku przez
    3 tygodnie.) 4) W diagnostyce onkologicznej moze byc dluzej. Czesto potrzebne
    sa metody specjalne np. immunohistochemia 2-3 dni; potem moze byc potrzebna
    nastepna i nastepna. Badanie w mikroskopie elektronowym MUSI trwac 3-4 dni.
    Podobnie molekularne np. klonalnosc Ig (konieczna dla rozponznanie niektorych
    chloniakow) to tydzien. 5) koniecznosc konsultacji - oczywiscie ze moze trwac
    bardzo dlugo, np. jak trzeba wyslac gdzies dalej. 6) IMHO zwykle jest za dlugo
    to wine ponosi... poczta lub inne 'medium' transportujace material a potem
    wynik. Zdarza sie nawet ze wynik po drodze zaginie. Nie problem, mozna zrobic
    odpis, ale to trwa. A wynika to z tego ze bardzo wiele pracowni hist-pat jest
    ulokowanych centralnie. 7) moze byc zawinione opoznienie, ale to naprawde
    margines.

    Wnioski praktyczne. Nie staraj sie 'dochodzic swoich praw' tylko dowiedziec sie
    czemu tak dlugo trwa. Po naglownku postu sadze ze jestes ze Sacza. Dowiedz sie
    czy robili we wlasnej pracowni, czy w Krakowie. Jesli w Krakowie, napisz na
    priv. podam Ci telefon, dowiesz sie czy jest wynik, albo kiedy bedzie. Jesli w
    Saczu, spytaj lekarza o telefon do pracowni hist-pat, i dowiesz sie sam (-a).

    W ramach rozrywki a nie straszenia, moge Ci powiedziec, ze najdluzsze badanie w
    mojej karierze trwalo prawie rok. Na szczescie przypadek sekcyjny, za to z
    zagraniczna konsultacja...

    --
    Krzysiek, EBP
    Jezeli nie wiesz co robic rob to dobrze.