  • Data: 2004-06-23 20:37:04
    Temat: Re: Wezwanie do zapłaty
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Boa" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:cbba4c$l9l$1@news.mch.sbs.de...

    > No właśnie - ja się na tym nie znam.
    > A jaka jest różnica między zadatkiem a zaliczką? Co o tym mówi prawo
    > cywilne?

    W braku odmiennego zastrzeżenia umownego albo zwyczaju zadatek dany przy
    zawarciu umowy ma to znaczenie, że w razie niewykonania umowy przez jedną
    ze stron druga strona może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy
    odstąpić i otrzymany zadatek zachować, a jeżeli sama go dała, może żądać
    sumy dwukrotnie wyższej. W razie wykonania umowy zadatek ulega zaliczeniu
    na poczet świadczenia strony, która go dała; jeżeli zaliczenie nie jest
    możliwe, zadatek ulega zwrotowi. W razie rozwiązania umowy zadatek
    powinien być zwrócony, a obowiązek zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada.
    To samo dotyczy wypadku, gdy niewykonanie umowy nastąpiło wskutek
    okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności albo za
    które ponoszą odpowiedzialność obie strony. (art. 394 kc)

    Zwyczaj odmiennego nie ma i jeśli tylko nie ma odrębnej umowy, to
    spokojnie możesz uznać tę kwotę jako zadatek.