    From: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Skarga do Trybunału Sprawiedliwości
    Date: Wed, 7 Apr 2004 08:40:18 +0200

    > 1. Jak droga prawna (po kolei) będzie najwłaściwsza? Czy Trybunał
    > Sprawiedliwości jest władny rozsztrzygnąć taką sprawę?

    Wydaje mi sie, ze najpier trzeba przejsc droge postepowania
    podatkowego, czyli tego przed organami podatkowymi (ordynacja
    podatkowa). potem skarga do Sadu Administracyjnego i ewentualnie
    do NSA.
    Teraz tak, przed ETS (europejski trybunal sprawiedliwosci czy
    moze raczej dzialajacy przy nim sad I instancji) stosuje sie
    procedure z art. 234, czyli tryb odeslania wstepnego czy prejudycjalnego.
    Procedura ta pozwala sadom krajowym (w tym wypadku SA, NSA) na
    wnoszenie pytan do ETS w sprawie wykladni prawa wspolnotowego, czyli
    tez Traktatu. Wtrakcie procesu przed SA,NSA nalezy starac sie
    "zmusic" sad krajowy - SA,NSA by skorzystal z tej procedury. Jest to
    jednak jego wola i nie mozna go do tego formalnie zobowiazac.
    Rowniez nie wiem czy nasza ustawa o sadownictwie administracyjnym
    zawiera juz odpowiednie przepisy, ktory umozliwilyby SA,NSA zawiesisc
    postepowania i wniesc pytanie prawne do ETS. Czyli takie przepisy
    "wykonawcze", bo podstawa juz jest w TWE, ktory bedzie w polsce
    zrodlem prawa i sad jak sie uprze moglby to zastosowac.
    Trzeba sprobowac...No i moze cos tam namieszali w naszym traktacie o
    przystapieniu, jakies przepisy "przejsciowe",
    nie wiem, wiec radze sprawdzic, chociaz pewnie nie, bo sprawa jest
    pierwszej wagi i na tym opiera sie w gruncie rzeczy efektywnosc prawa
    wspolnotowego.

    Zycze szczescia i gratuluje determinacji, tez myslalem o tej sprawie i
    nie pasowala mi ta akcyza jako faktyczne "clo". Trzeba to wyjasnic...

    Pozdrawiam,
    Konrad