    From: poreba <d...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Przesyłka - i po przesyłce.
    Date: Sat, 15 Jan 2005 23:32:30 +0000 (UTC)

    "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl> niebacznie
    popelnil news:opsknnaanvmg13b0@kura4m98.it-net.pl:

    > ... ryzyko przypadkowej utraty rzeczy przechodzi na nabywcę
    > z chwilą przekazania rzeczy przewośnikowi.
    > I to wyłaćznie w interesie nabywcy leży
    > ubezpieczenie przesyłki i zapewnienie bezpieczego przesyłania.
    > A niby na jakiej podstawie prawnej formuujesz to stwierdzenie?
    > Jedyne roszczenie jakie nabywca może mieć do sprzedającego to
    > roszczenie o przekazanie przesyłki przewoźnikowi ze wskazaniem
    > właściwego adresu odbiorcy i zachowaniem innych ustalonych
    > reguł. A żadnych dodatkowych zastrzeżeń czynić nie musi.

    Wróćmy do przykładu z Allegro.
    QlZM - nabywca przepieknej urody Nokii za jedyne 100zet od DR.Esa
    nie wyraził ani chęci ubezpieczenia przesyłki
    ani przesłania jej jako wartościowej.
    Przesyłka do QulZMa nie dociera.
    DR Es twierdzi, że rzecz nabywcy przekazał - poprzez przekazanie
    przewoźnikowi (np. Poczcie_Z_Trąbką). I wszystko zgodnie na razie
    z Twoim wywodem.
    Dopóki QlZM nie zażąda udowodnienia spełnienia świadczenia poprzez
    wykazanie, że przewoźnikowi przekazano Nokię 6110 koloru bluewave.

    Czy DR Es będzie mógł to udowodnić mając dowód nadania listu
    poleconego o wadze N g? Ba! Czy będzie mógł podnosić:
    "świadczenia dopełniłem" nawet mając potwiedzenie odbioru przesyłki
    (listu poleconego)?
    I czy naprawdę wielkie znaczenie będzie miało to, że taki sposób
    dostawy uzgodnił bez zastrzeżeń QlZM?

    --
    pozdro
    poreba, pytający tylko - bo ma wątpliwości