    From: "Pressto" <e...@c...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Polskie Normy
    Date: Wed, 12 Nov 2003 15:44:56 +0100

    Witam :)

    Użytkownik "wp" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:000901c3a831$1b963ac0$9a173150@x7q0a5...
    > Witam
    >
    > Mam pytanie: czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć dlaczego tekst polskich norm
    nie
    > jest powszechnie dostępny? Część z nich jest powszechnie obowiązującym
    > prawem na mocy rozporządzenia o obowiązku stosowania niektórych norm.
    Treści
    > jednak nie można nigdzie znaleźć. Okazuje się, że aby zapoznać się z
    prawem,
    > które obowiązuje muszę zakupić normy - moim zdaniem parodia - ba, norm nie
    > wolno powielać! Inni też muszą je kupić. Nie są one drukowane w DzU ani
    MP.
    > Może ktoś wytłumaczyć dlaczego za darmo nie można poznać prawa? Ciekawe
    czy
    > to praktyka powszechna czy tylko wytwór polskiej rzeczywistości :(
    > Pozdrawiam grupowiczów.
    >
    > Marcin W

    Zgodnie z ustawą o normalizacji (Dz.U. Nr 169, poz. 1386) wszystkie polskie
    normy są fakultatywne.

    Art. 5 pkt 3 Stosowanie Polskich Norm jest dobrowolne.

    Normy obligatoryjne o których mówisz były wymienione w poprzedniej ustawie
    (Dz.U. Nr 55, poz. 251 z 1995r.), ale teraz to już historia.

    Normy nie są powszechnie publikowane, ponieważ:

    Art. 5. pkt 5. Polskie Normy korzystają z ochrony jak utwory literackie, a
    autorskie prawa majątkowe do nich przysługują krajowej jednostce
    normalizacyjnej

    i to tyle. A że nadal mamy rozporządzenia różnych ministrów, które mówią o
    obligatoryjności niektórych norm, cóż taka ta nasza polska normalizacja.
    Skoro są sprzeczne z ustawą, to chyba nie powinny obowiązywać ?? Jeszcze
    tylko dodam, choć to luźno związane z tematem, że wiele obowiązujących w
    Polsce norm nie jest opublikowana w języku polskim. Ale skoro nie są
    obligatoryjne, to niech firmy się martwią, niestety ....

    --
    pozdrawiam
    Pressto