    From: "Qtchb" <q...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Oprogramowanie pirackie
    Date: Mon, 28 Oct 2002 12:31:43 +0100

    ja też nie wiem na 100 % jak to ma być, ale:

    z art. 770 kc wynika, że nie ponosisz odpowiedzialności za wady prawne
    przedmiotu oddanego do Twojego komisu, jeśli przed zawarciem umowy z nabywcą
    powiesz mu o tym (myślę, że wystarczyłby jakiś jasno sformułowany napis przy
    wejściu, ladzie, czy innym widocznym miejscu)

    ALE: nie dotyczy to wad, o których wiedziałeś, lub mogleś się z łatwością
    dowiedzieć

    i tu pojawiają się schody

    wg orzecznictwa, od profesjonalistów wymaga się więcej niż tylko zwykłej
    staranności; dla przykładu właściciel komisu powinien nie tylko sprawdzić
    numery i dokumenty, ale także sprawdzić, czy pojazd nie figuruje w rejestrze
    pojazdów skradzionych, a nawet powinien mieć wiedzę o sposobach maskowania
    śladów kradzieży..., (między innymi dlatego, że kradzionych samochodów
    wprowadzanych do obiegu jest bardzo dużo),

    poza tym, posiadanie nielicencjonowanego oprogramowania jest przestępstwem,
    o którym każdy powinien poinformować właściwe organy ścigania! (tak więc
    powinieneś składać donosy na klientów, którzy oddają Tobie sprzęt do
    sprzedaży!!)

    ponieważ sprawdzenie legalności oprogramowania (tak mi się wydaje) nie jest
    trudne, sąd na pewno doszedłby do wniosku w ewentualnym procesie, że
    sprzedając kompa z programami, których legalności nie sprawdziłeś, nie
    zachowałeś wymaganej od Ciebie staranności

    najlepszym rozwiązaniem byłoby przyjmowanie do komisu sprzętu bez
    oprogramowania nielegalnego, nawet jeśłi wymagałoby to kasowania wszystkich
    danych na dysku (w ostateczności wykonanie kopii zapasowej całego dysku
    przez klienta przed oddaniem Tobie kompa do sprzedaży nie jest niemożliwe)

    żeby w takich sytuacjach móc udowodnić potencjalnemu klientowi, że komp jest
    sprawny, może pomocna byłaby płyta CD z Linuxem, która nie wymaga instalacji
    na dysku twardym (słyszałem o czymś podobnym, nie znam szczegółów)

    reasumując: myślę, że jeśli sprzedaż komuś komputer, na którym jest
    zainstalowane oprogramowanie bez licencji (komputer z wadą prawną), możesz
    zostać pociągnięty do odpowiedzialności

    mała uwaga; jeśli napiszesz, że o każdym przypadku posiadania nielegalnego
    oprogramowania powiadomisz Policję, nie zdobędziesz zbyt wielu nowych
    klientów, ale chyba nie trzeba wspominać, że należy to ująć jakośc takoś
    delikatnie