  • Data: 2005-03-10 15:33:36
    Temat: Re: Kłamstwo prawników!
    Od: "FunnyGuy" <f...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Okazuje się że zwykły obywatel państwa prawa MUSI znać WSZYSTKIE przepisy
    > prawa, którzy to magistry i doktory prawa ponoć się uczą z duplomami

    Jak mawiali Starorzytni Rzymianie:

    IURIS PRAECEPTA SUNT HAEC: HONESTE VIVERE, ALTERUM NON LAEDERE, SUUM CUIQUE
    TRIBUERE - tzn. nakazy prawa są następujące: żyć uczciwie, drugiego nie
    krzywdzić, oddać każdemu to, co mu się należy
    a samo prawo:
    IUS EST ARS BONI ET AEQUI - jest sztuką tego, co dobre i słuszne.

    Nie chodzi o to, żeby wszystko wiedzieć, bo jest to fizycznie niemożliwe.
    Chodzi o to, żeby żyć według ustalonych reguł i zwyczajów powszechnie
    przyjętych. Ponadto każdy z nas ma tzw. intuicję i potrafi ocenić czy dana
    okoliczność, czy zachowanie się drugiej osoby jest zgodna z szeroko pojętym
    poczuciem praworządności, moralności, czy przyjętych w danym społeczeństwie
    zwyczajów. Jeśli zaś dane zachowanie, czy okoliczność z czyimś udziałem ma
    wzbudzać czyjąkolwiek wątpliwość - co do zgodności z ww. regułami warto jest
    się najpierw upewnić - i tu pomocą służyć mogą owi "prawnicy z duplomami".
    Takie zachowanie się napewno można nazwać starannym, a jak mawiali
    Starzorzytni Rzymianie:

    IUS CIVILE VIGILANTIBUS SCRIPTUM EST - prawo cywilne pisane jest dla
    starannych.

    Ktoś zaczął od łaciny to ja łaciną kończę.... :-)

    Ps. Przepraszam za wyniosłość.
    Świerzo upieczony
    prawnik.