  • Data: 2006-05-13 00:20:56
    Temat: Re: Jak pogonić Polsat
    Od: scream <n...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 12 May 2006 22:23:50 +0000 (UTC), Wojciech Czaplicki napisał(a):

    > Przepraszam, ale trafiłeś kulą w płot.

    Nie :)

    > Wawel to muzeum, żeby wejść musisz
    > kupić bilet.

    Nie mówimy o robieniu zdjęć _w_ muzeum.

    > Teraz w muzeach pobiera się już opłaty od samej możliwości
    > robienia zdjęć i filmowania na użytek własny (nb. to kompletny idiotyzm,
    > który tylko przepłasza turystów, ale opłaty za zdjęcia pobierają już nawet w
    > Kościele Mariackim).

    Opłaty za możliwość robienia zdjęć można rozumieć dwojako. Po pierwsze, nie
    wolno przecież reprodukować zebranych tam dzieł sztuki - czyli wejde do
    muzeum i zrobie aparatem zdjęcia obrazów - tak nie moge. W takim wypadku
    "opłata za robienie zdjęć" jak rozumiem stwarza mi możliwość robienia zdjęc
    eksponatów? Nie wiem jak to sie ma do prawa autorskiego i prasowego.

    Jeśli nie chodzi o zezwolenie na fotografowanie eksponatów, to: -> Po
    drugie, jeśli nie robię zdjęc eksponatom, a chciałbym np. zrobić fotki
    podłodze czy sufitowi, to zasadniczo nikt ode mnie nie może za to żądać
    pieniędzy. Tak samo nikt nie może mi tego uniemożliwić. Takie opłaty są
    nielegalne.

    > Bez zgody zarządzającego nie ma możliwości nakręcenia
    > filmu komercyjnego na Wawelu,

    Zrozumiałe.

    > można natomiast zrobić to z Wawelem w tle.

    Dochodzisz do sedna sprawy. Wawel jest ogólnodostępny, tak jak i otwarte
    podwórko. Nie mówię że to dobrze, że Polsat wszedł na wasze podwórko i
    cośtam sobie robił. Ale jeśli było otwarte (a nie wiesz napewno, że nie
    było!) i oni weszli, to raczej nie naruszyli żadnych przepisów bo
    skorzystali po prostu z ogólnodostępnego miejsca.

    > Plac Defilad...? Widziałeś gdzieś tam
    > jakiś płot, domofon, bramę? Nie? To filmuj sobie ile wlezie! W naszym wypadku
    > było jednak zupełnie co innego.

    Tego nie wiem napewno ani ja, ani Ty. Być może brama była otwarta.

    > Niezłe!

    Wiem :)

    --
    best regards,