  • Data: 2004-09-25 12:27:23
    Temat: Re: Firma w spadku...
    Od: "marik" <k...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "news.tpi.pl" <s...@d...pl> napisał w wiadomości
    news:cj3avs$3jk$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Witam,
    >
    > Sytuacja jest taka:
    > Jest spółka cywilna a w niej dwóch wspólników. Jeden ze wspólników
    > ginie w wypadku razem z żoną.

    Spółka ulega rozwiązaniu (zostaje 1 wspólnik), chyba że jej umowa
    przewidywała zastrzeżenie, iż w razie śmierci wspólnika
    zastępuje go spadkobierca (872 kc).

    > Mają jedynego syna.
    > Proszę, poradźcie mi, co się dzieje w takim przypadku ze spółką, w jaki
    > sposób spadkobierca przejmuje tę część, która należała do wspólnika?

    j/w. zobacz art 875 kc

    > Słyszałem, że spółkę trzeba zamknąć i otworzyć nową ewentualnie. Jeśli tak,
    > to w jaki sposób nowa spółka może przejąć aktywa i pasywa starej?

    Chyba już nie ma takiej możliwości, bo w chwili śmierci wspólnika
    umowa spółki uległa rozwiązaniu z mocy prawa(został 1 wspólnik).
    Możnaby próbować założyć spółkę jawną, ale ty/spadkobierca musiałbyś
    uzyskać status przedsiębiorcy(osoby fizycznej) i zawrzeć umowę
    spółki jawnej z dawnym wspólnikiem ojca.

    Art 33 Kodeksu spółek handlowych Kto zawiera umowę spółki jawnej
    z przedsiębiorcą jednoosobowym, który wniósł do spółki przedsiębiorstwo,
    odpowiada także za zobowiązania powstałe przy prowadzeniu
    tego przedsiębiorstwa przed dniem utworzenia spółki.

    marik