    From: Romek <r...@p...wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: European City Guide
    Date: Sat, 04 Jan 2003 12:57:36 +0100

    Dnia Mon, 30 Dec 2002 16:19:02 +0100, "Robert Tomasik"
    <r...@w...pl.nospam> napisał(a):

    Zgadzam sie z Marcinem,ze takw wykladnia jest conajmniej za daleko
    idaca. Co to znaczy dziaĹ,nie "na granicy oszustwa" - albo podchodzi
    pod parafraf albo nie :)
    Moim zdaniem, nie mozemy mĂłwic o bezwzglednej niewaznosci umowy.
    Zreszta sama ustawa wprowadza odmnna snakcje sporzadzenia umowy w
    j.obcym - sankcja sa utrudnina dowodowe. Jezeli zamiarem ustawodawcy
    bylo by wprowadzenie bezwzglednej niewaznosci umow w j. obcym to
    przepis o utrudniniach dowodwych nie mialby sensu. Inna sprawa,ze
    wprowadzenie takiej newaznosci byo by kompletne
    bezsensowne...obcokrajowiec nie moglby kupic gazety w kiosku....:)
    Wiec moim zdaniem umowa jest wazna, powstaje ewentualnie problem
    dowodowy. ( zobaczcie do ustway , to jest chyba rt. 8 z tego co
    pamietam). A odpowiedzilnosc karna za zlozenie oferty w j. obcym to
    zupelnie inny problem.

    Natomaist mam watpliwsci co do tego, czy znajdzie zastosowanei ustawa
    o j. polski, Nalezalo by najpier sprawdzic w tej umowie czy nie ma tam
    przypadkiem wskazania na prawo obce jako prawo wlasciwe :). Skoro
    oferent jest podmiotem zagranicznycm, umowa w j. obcym to wcale bym
    sie nie zdziwil gdyby byla taka klauzula. Ale to jest do sprawdzenia.

    I tu zaczyna sieciekawa zabawa. Ustawa o j. polskim pisana przez
    polonistĂłw i biologĂłw jest po prostu perelkÄ......:) sztuki
    legislacyjnej...:)
    Nie wdajac sie w szczegolny ,zasygnalizuje tylko pewne pomysly
    wykladni pojawijace sie w lit.
    1. Pomysl,ze ustawa nie zjaduje zasotosowani w przypadku gdy strona
    jest tzw. "element zagraniczny". Przyjujac ten punkt widzenia w
    opawanym prypadku musilibysmy uznac,ze ustawa nie znajdzie
    zastosowania. Ocywiscie to tylko poglad doktryny, moim zdaniem dosc
    kontrowersyjny.
    2. Wspomniany powyzej kwestia wyboru prawa. Jezeli stosowan kluzula
    zamieszczona byla w umowie , to czy jest ona skuteczna w zakresie
    omawinej ustawy. Jedni twiedza ,ze tak. W takim przypadku nie
    moglibysmy powoluywac sina ustawe a zatem dozwolony bylby dowĂłd z
    przesluchanai stron i swiadkĂłw co do zawarcia umowy. I z tego co sie
    rorientuje jest to poglad przewazajacy.
    Inny jednak - i ja rĂłwniez - wskazuja ,ze ustaw o j. polskim - nalezy
    do tzw. prawa publiczego i nie mozna jej stosowania wylaczyc klauzla o
    wyborze prawa obcego. Zatem mimo ,ze taka klauzla istniej, jezeli
    umowa sporzadzona jest wylacznie w j. obcym to spotkamy sie z
    trudnosciami dowodowymi wynikajacymi z ustawy.

    Oczywisce na razie to tylko pomysly doktryny i to bardzo rozbiezne.

    >Wiem, ale to pierwsze jest naciÂ?gane. To po prostu druga linia obrony, jak
    >pierwsza zostanie prze?amana.
    Moim zdaniem to nie przejdzie.

    Ale, to mila byc konstruktywan krytyka :)
    Po prostu mysle,ze nie ma potrzeby opierana sie na przepsach kc
    dotyczacych bledu.
    Zauwazcie,ze w omawinym przypadku doszlo do zawarcia umowy z
    wykorzystaniem wzorca. art. 384 i nast. kc.
    Wzorzec wiaze tylko wtedy gdy zostaĹ, prawidlowo dostrczony.
    O prawidlowym doreczeniu wzorca mozemy mĂłwic wylacznie w sytuacji
    gdy
    oblat moogl " z Ĺ,atwoĹ>cia zapoznac sie z jego trescia".
    I teraz w literaturze isnije zgodne stanowisko ,ze wzorzec w j. obcym
    moze wykluczyc Ĺ,atwe zpoznaie sie z jego trescia. A zatem wzorzec
    zostal niskutecznie dorÄ(TM)czony i nie wiaze strony.

    Drugi pomysĹ, to wystapieniei z roszczeneim w oparciu o przepisy o
    zwalczaniu nieuczciwekj konkurencji.

    Pozdrawiam
    Romek
    www.prawnik.net.pl