-
Data: 2022-12-19 01:25:15
Temat: Re: Dla kogo jest prawo?
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On 2022-12-18, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
> W dniu 18.12.2022 o 01:25, Marcin Debowski pisze:
>>> Kierujący musi zakładać racjonalność podmiotu zarządzającego ruchem.
>>> Jeśli na danym odcinku jest ograniczenie 50 km/h, to powinno to być
>>> urządzone tak, by z taką prędkością dało się bezpiecznie przejechać.
>> Te 50km/h to jest wartość ogólna np. dla zabudowy i ponownie, nie
>> oznacza bezwarunkowego prawa do poruszania się z taką prędkością. Po to
>> są cytowane wcześniej przepisy o zachowaniu ostrozności, aby dalej
>> dostosywać zachowania do konkretnego miejsca i sytuacji na drodze.
>
> Nie do końca się z Tobą zgodzę. Szczególna ostrożność, to zachowanie
> zdolności do natychmiastowego zareagowania na incydent. Ale chodzący po
> chodniku piesi nie są żadnym incydentem. Jest ich tam mnóstwo. I nagle
> ktoś nierozsądny wymyśla i przede wszystkim promuje przepis pozornie
> pozwalający pieszemu na wejście na jezdnię bez oglądania się na samochody.
>
> Prędkość 50 km/h nie jest duża. Samochód pokonuje ~14 metrów w sekundę.
> Załóżmy, że pieszy idzie 5 km/h, czyli ~1,4 m/s. Powiedzmy, że pas na
> jezdni ma 3 metry na okrągło i jeszcze dajmy lekki zapasik. Zatem pieszy
> ów pas drogowy przechodzi powiedzmy 3 sekundy. Zatem jakby samochód w
> ogóle nie hamował, to zagrożeniem dla pieszego są pojazdy odległe o góra
> 40 metrów. Te będące dalej przejadą mu za plecami.
>
> Zakładając czas reakcji 1 sekundę, czyli kierujący spodziewa się
> pieszego, dystans hamowania na suchej drodze przy 50 km/h to około 30
> metrów. W praktyce zakładając liniowy spadek prędkości, to przy
> hamowaniu z 50 km/h do 0 km/h średnia prędkość wynosi 25 km/h, czyli
> około 7 m/s. W czasie koniecznym do przejścia przez pieszego samochód
> pokona hamując 21 metrów, ale kalkulator podaje, że faktyczny spadek
> prędkości jest na 14 metrach, zatem pozostały dystans samochód jedzie 50
> km/h. Czyli, żeby samochód dał radę zahamować, zanim pieszy przejdzie
> samochód musi być nie bliżej niż 14 metrów hamowania oraz jeszcze jedna
> sekundę, gdzie kierujący jedzie 50 km/h. Wychodzi nam te ~28 metrów.
> Stąd właśnie bierze się limit 50 km/h w mieście.
No ale ten limit to ponownie, limit, a nie bezwarunkowy przywilej.
> Ta magia działa, o ile tylko pieszy pojmie, że wejście bliżej, niż te 30
> metrów powoduje, że samochód w niego wjedzie i tu nic nie da kampania o
> pierwszeństwie pieszych.
Okoliczności może być przecież więcej. Jak jest oblodzenie to też
50km/h? Dla mnie to są właśnie wszystko okoliczności, które modyfikują
moje zachowanie na drodze. Oblodzenie, piesi w pobliżu, widoczność.
Rozumiem wyliczenia, ale nie rozumiem, dlaczego przedkładasz je właśnie
nad inne okoliczności.
> Można kombinować z mniejszymi prędkościami, ale tak, czy siak do
> samochód w miejscu się nie zatrzyma. Spowalnianie ruchu na pasach
> powoduje, że nie tylko w tym miejscu, ale w całym mieście samochody
> muszą jechać wolniej. Bo przeważnie nie ma warunków do wyprzedzania.
No ale co zrobić?
> Zrobiłem arkusz i opierając się na w/w założeniach policzyłem ten
> bezpieczny dystans:
>
> prędkość bezpieczny dystans
> 5 km/h 2,92 m
> 10 km/h 6,12 m
> 15 km/h 9,60 m
> 20 km/h 13,37 m
> 25 km/h 17,41 m
> 30 km/h 21,74 m
> 35 km/h 26,34 m
> 40 km/h 31,23 m
> 45 km/h 36,40 m
> 50 km/h 41,85 m
> 55 km/h 47,58 m
> 60 km/h 53,59 m
> 65 km/h 59,89 m
> 70 km/h 66,46 m
>
> Przy czym przy prędkości 50 km/h czas hamowania jest 3 sekundy, wiec
> tyle, ile idzie pieszy przez pas. Te obliczenia są przy założeniu suchej
> i płaskiej nawierzchni.
Jeszcze dobrze też wziąć pod uwagę, że jak ktoś jedzie wolniej to i
szansa, że pieszy go zauważy jest większa.
--
Marcin
Następne wpisy z tego wątku
- 19.12.22 06:23 Shrek
- 19.12.22 06:27 Shrek
- 19.12.22 08:38 Kviat
- 19.12.22 11:56 Olin
- 19.12.22 12:01 Olin
- 19.12.22 16:38 cef
- 19.12.22 17:21 Shrek
- 19.12.22 17:24 Shrek
- 19.12.22 20:58 Robert Tomasik
- 19.12.22 21:16 Robert Tomasik
- 19.12.22 21:18 Robert Tomasik
- 19.12.22 21:32 Robert Tomasik
- 19.12.22 22:02 Shrek
- 19.12.22 23:46 Marcin Debowski
- 19.12.22 23:50 ąćęłńóśźż
Najnowsze wątki z tej grupy
- Jak wyborca POWINIEN zareagować na wydanie karty do głosowania bez pieczęci komisji?
- "Dobre obyczaje"? WTF?!
- Wiceminister "sprawiedliwości" A. Myrcha złamał ciszę wyborczą [rzepa]
- Głosowanie na prezydenta mDowód
- Migracje i przestępczość
- Re: NASK v. Meta: Państwowy NASK "mijał się z prawdą" co do USUNIĘCIA reklam pro-PO-Trzaskowskich?
- Cena usługi towaru między dwoma przedsiębiorcami
- Alert RCB w sprawie dziewczynki
- Tsue i smsy
- Wariant rumuński
- List Prezydium Konferencji Episkopatu Polski, w sprawie nowego przedmiotu Edukacja zdrowotna
- kolizja na chodniku nie ma odszkodowania
- Po nie udanej próbie egzekucji: Nigeryjczyk, który chciał zabić Polaka, nie odpowie za atak
- Patrolowanie kampusów
- Faktyczne opodatkowanie medianowej płacy w Polsce wyniosło 39,4% w lis. 2024r.
Najnowsze wątki
- 2025-05-18 Jak wyborca POWINIEN zareagować na wydanie karty do głosowania bez pieczęci komisji?
- 2025-05-18 "Dobre obyczaje"? WTF?!
- 2025-05-18 Wiceminister "sprawiedliwości" A. Myrcha złamał ciszę wyborczą [rzepa]
- 2025-05-17 Głosowanie na prezydenta mDowód
- 2025-05-17 Migracje i przestępczość
- 2025-05-16 Re: NASK v. Meta: Państwowy NASK "mijał się z prawdą" co do USUNIĘCIA reklam pro-PO-Trzaskowskich?
- 2025-05-15 Cena usługi towaru między dwoma przedsiębiorcami
- 2025-05-15 Alert RCB w sprawie dziewczynki
- 2025-05-14 Tsue i smsy
- 2025-05-14 Wariant rumuński
- 2025-05-14 List Prezydium Konferencji Episkopatu Polski, w sprawie nowego przedmiotu Edukacja zdrowotna
- 2025-05-12 kolizja na chodniku nie ma odszkodowania
- 2025-05-11 Po nie udanej próbie egzekucji: Nigeryjczyk, który chciał zabić Polaka, nie odpowie za atak
- 2025-05-09 Patrolowanie kampusów
- 2025-05-09 Faktyczne opodatkowanie medianowej płacy w Polsce wyniosło 39,4% w lis. 2024r.